Sayf Aydeen angguk. Benda dah jadi, buat apa nak bohong. Lagipun boleh kata hampir semua isi rumah melihat adengan dia mendukung isterinya semalam.
"Kenapa abang tak kejut saya?...
Hish! Malu tahu tak.."Aku tekup muka aku lagi."Abang tak sampai hati la Reen....
Abang nampak Reen lena sangat.."Jawabnya. Sudahlah isterinya itu penat bersanding, disuruh pula masak maggie...
Teman makan lagi...Jadi dia tak sampai hati nak kejut isterinya yang lena berlapikan lengan diatas meja tu. Itu dia cempung tu. Ala, suami isteri kut..Takda salahnya..Tiada sebarang balasan dari isterinya itu. Haih....Malu sangat ke?
"Reen marah abang?"
"Bukan marah lah....Cuma malu dengan family je....Hurmm..
Takpelah, benda dah jadi pun..."Aku bangun lalu telekung aku buka dan aku sidai."Jadi kan kita nak balik rumah mama hari ni?"Tanyaku. Apalah khabar si kembar itu? Semalam sampai tak terlayan anak-anaknya itu. Sibuk melayan tetamu.
Anak-anak?
Satu senyuman terbit di bibir. Tak sangka dia sudah ada anak express...
"Jadi....Nanti mengamuk pula anak-anak... Jangan salah faham ye..Abang bukan tak suka duduk rumah mak...Bukan macam tu..."
"Ye....saya faham..."Aku memakai skincare lalu tudung sarung aku sauk ke kepala.
"Reen nak pergi mana?"
"Saya nak turun tolong mak buat sarapan. Abang rehat dulu, nanti nak makan. Saya kejut abang..."
Dia hanya mengangguk dan menghantar langkahku dengan pandangan mata.....
"Ibuuuuuu!"Laung Raikal dan Raina saat aku melanglah keluar dari kereta milik lelaki ini.
"Hai anak ibu....."Aku memeluk mereka berdua.
"Opah kata, ibu tinggal sini...
Dengan kami, betul ke?"Ujar Raikal..Aku pandang suamiku yang berdiri dekat dengan kami.
"Entah...Tanya daddy...Boleh ke ibu tinggal sini?"
"Daddy...Boleh kan ibu stay here?"Raina mewakili Raikal.
Sayf Aydeen juga turut mencangkung.
"Boleh....Inikan ibu Raikal dan Raina...Isteri daddy...Jadi Ibu memang kena tinggal dengan kita...Suka tak?"
"Suka!!! Yesss....Nanti Raikal boleh tunjuk dekat kawan Raikal yang Raikal pun ada ibu...Kan ibu?"Aku tersentak lalu memandang wajah anak itu. Tersentuh hati aku dengan bicara anak ini. Sebegitu besarnya kehadiran aku dalam hidup mereka.
"Boleh sayang....Ibu memang ibu Raikal dan Raina...In sha Allah sampai bila-bila..."Balasku. Kemudian aku tarik mereka berdua ke dalam pelukan.
"Apa yang disembang dekat luar tu....Ajak ibu dengan daddy masuk Raikal..Raina....."
Tegur Puan Sri Faridah di ambang pintu utama. Itulah, berdrama pula kami anak-beranak dekat laman ni. Sudahlah tengahari.......
TBC
....
YOU ARE READING
DUDA [Dia Untuk Diri Aku]
RomansaBertemu dan berpisah adalah lumrah kehidupan. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta diuji apabila isteri yang disayangi menghadap ilahi. Kehadiran cahaya mata kembar menjadi penyeri dalam kehidupan. "Halalkan segala..Ma...makan dan minum Mia...