Lepas subuh tadi, Syafa Adreen masih tidak bercakap dengannya. Lisa juga dah keluar dari rumah ni. Entah kemana, malas dia ambil tahu.
"Reen.."Dia memegang lengan isterinya saat Syafa Adreen melintasinya.
"Apa?"
"Reen marahkan abang?"
"Tak.."
"Tipu..Habis, kenapa tak pandang abang? Kenapa tak bercakap dengan abang?"
Syafa Adreen mengeluh lalu memandang suaminya.
"Percayalah...Abang sayangkan Reen sorang je..."Kedua belah lengan isterinya itu dipegang.
"Hurm..Saya nak masuk tandas ni..Lepas boleh?"
"Reen..Janganlah macam ni!! Takkan Reen nak hukum abang? Abang tak salah pun Reen.."
"Nantilah saya fikir...Saya nak terkucil ni, tak boleh fikir.."Dia merungkaikan pegangan lalu berlalu masuk ke bilik air..
"Reen..!"Matanya mengekori isterinya masuk ke bilik air. Dia mengeluh. Bukan aku yang suka Lisa..Dia yang suka aku..Kenapa Reen hukum abang macam ni? Susahlah jadi duda hot ni! Haih!
Syafa Adreen dalam bilik air sudah mengekek ketawa. Padan muka! Beri muka sangat dekat sepupu dia tu. Hah, baru tahu langit tinggi ke rendah. Huh!
Dia tak marah pun pada Sayf Aydeen, dia dengar semua perbalahan antara suaminya dan Lisa. Dia bangga sebab suaminya pertahankan dirinya. Tapi cemburu sikit je sebab berani perempuan tu pegang-pegang suami aku. Nasib baik suami aku tepis. Biar suami dia rasa apa itu penyesalan.
.....
Tinggal 3 hari lagi umat islam akan menyambut lebaran. Tahun ini, mereka beraya di Perak. Sayf Aydeen tak kisah, mana-manalah. Yang penting mereka beraya sekeluarga.
Sekali-sekala merasa suasana kampung pun best juga. Dia kerling isterinya di sebelah. Kemudian anak-anak yang nyenyak tidur di seat belakang. Kembar tu memang pantang naik kereta, mesti tidur. Haih! Mereka dalam perjalanan untuk pulang ke Tanjung Malim.
"Sayang..."
"Hurm?"
"Betul ke dah tak marah ni?"Dia pun keliru. Isterinya itu tak marah tapi dah kurang bercakap. Tak lengkap rasa harinya sekarang. Sasau dibuatnya.
"Marah sebab apa?"
"Reen...Reen dah kurang cakap dengan abang sekarang...Abang rasa kosong sekarang tahu tak?"
"Yeke? Reen rasa sama je...Abang je kut fikir lebih..."
"Reen...Sumpah! Abang anggap Lisa tu macam adik abang je..Tak lebih pun..Dia yang lebih-lebih.."
"Iye...Reen tahu..Abang dah terangkan dekat Reen..."
"Then..Kenapa Reen jadi pendiam pula ni?"
"Mana adalah....Reen okay je.."
Sayf Aydeen mengeluh.
"Okay fine...Abang taknak bergaduh sebab ni..."
Aku mengerling suamiku. Entahlah, rasanya dia biasa je. Suami dia overthinking betul. Aku menggapai tangan kirinya yang memegang stereng itu. Lalu aku lekapkan di pipi kananku.
"Abang janganlah fikir bukan-bukan. Reen tak marahkan abang pun...."
Sayf Aydeen pandang sekilas isterinya lalu tersenyum. Mungkin betul dia terlebih fikir. Haih!
"Sorry sayang..."Dia mengusap pipi isterinya sebelum dia mencuit hidung Syafa Adreen.
Mereka berdua ketawa.
....
TBC
....
YOU ARE READING
DUDA [Dia Untuk Diri Aku]
RomanceBertemu dan berpisah adalah lumrah kehidupan. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta diuji apabila isteri yang disayangi menghadap ilahi. Kehadiran cahaya mata kembar menjadi penyeri dalam kehidupan. "Halalkan segala..Ma...makan dan minum Mia...