Yazar: @cherrylbxmbshell
Tür: Hayran Kurgu 🧨 (The Umbrella Academy adlı yabancı diziden)
Kitap yetişkin içeriklidir.
Yoruma başlamadan önce etiketlerinde Wattys2023 'ün de olduğunu gördüm. Katılma kararın kesinse lütfen belirt. (Başlığa Wattys adayı emojisi koyacağım da)
Not: Kapağı değiştirmeni tavsiye ederim. Başta okuyucunun dikkatini çeken en önemli unsur olduğu için gerekli gördüğüm bir ayrıntı. Bir de hayran kurgu olduğundan karakterlerin resimleri ve mekanlara dair türlü resimler zaten mevcut. Bu nedenle kitabın daha ikonik bir kapağı olabilir. Çalışmalarını beğendiğin bir tasarımcıdan destek alabilirsin.
Kitap Yorumu
* Öncelikle diziyi izlememiş olduğumu belirtmek isterim.
Hayran kurgularda diğer türlerin aksine baktığım bir kategori daha var: Yazarın, orijinal esere olan sevgisi. Şimdi diyebilirsiniz, sevmeseydik hayran kurgusunu yazmazdık. Evet, haklısınız. Ama diziyi severek takip eden kitlenin her hayran kurguyu sevmediği gibi bir gerçek var.
Kendimden örnek verecek olursam sevdiğim yapıtların hayran kurgularını okurken bazılarından en az orijinali kadar zevk aldım, bazılarındansa hiç haz etmedim. Ama The Umbrella Academy'i izlemediğim için bu konuda yorum yapamam. Yorumu yapacak olanlar, diziyi takip eden kitle olabilir ve gördüğüm kadarıyla yorumlarda kurgunu çok beğenmişler. Hatta içlerinde Wattys'e başvurmanı öneren bile olmuş.
Yani hayran kurgunun mihenk taşı olan maddeyi karşılamışsın. 🤍
Bunun haricinde inceleyeceğim konular klasikleşti artık: Anlatım, dilbilgisi ve içerik olarak üç kısımda inceleyeceğim. İçerik kısmı spoiler içerir.
* Anlatım konusunda iyi ama bana göre eksikliği olan bir yönü var. Daha doğrusu fazlalığı olan. Ama ondan bahsetmeden önce beğendiğim kısımlarını söyleyeyim.
Sayfa düzeni konusunda başarılı bulduğum bir kitap oldu. İlk bölümdeki bazı paragraflar, diğer paragraflara göre uzun olduğundan baştaki beklentim orta uzunluktaki paragraflar oldu. Bence kısa ve orta uzunluktaki paragraflar düzen açısında idealdir. Bu yüzden bir sonraki bölümlerde kısa paragraflara geçmen bence bir sorun değil.
Fazlalık olarak gördüğüm kısım ise diyalog sonlarındaki "dedi, söylüyor" vb. ifadeler. Bunu bir sorun olarak görmemin asıl sebebi arka arkaya tekrar ettiğinden akıcılığı ciddi anlamda bozuyor olması. Özellikle karakterlerin duygularını "söylüyor" ile bağlaman arka arkaya yazıldığı için gözü çok rahatsız ediyor.
Bazı diyaloglarda kullanmamışsın. Tavsiyem tıpkı oralarda yaptığın gibi diyalog sonlarını o kelimeler olmadan bağlaman.
Bir de Five'ı ara ara Beş olarak yazman hoş durmamış. Bence ya Five'ı kullan ya da Beş'i.
* Dilbilgisi konusunda ise birkaç klavye hatası ve büyük harf hatası var. En azından benim gördüğüm hatalar bunlar. Sayılarıysa bir elin parmağını geçmez.
Aynı şekilde noktalamada da çok az yanlışlar var. Gözü çok yormuyor ama Wattys2023'e katılacaksan o yanlışları kesinlikle düzeltmelisin. Çünkü baktıkları en önemli kriterlerden biri dilbilgisi.
Buradan sonrası spoiler içerir.
Kitabın yetişkin içerikli olduğunu bir daha hatırlatıyorum.
* İçerik konusundaysa diziyi izlememiş olduğum için yorumlarım garip kaçabilir.
Sanırım Amber karakterini extradan eklemişsin. Başka eklediğin karakter var mı bilmiyorum ama Amber'ı çok sevdim. Hatta favori karakterim oldu.
En başta olayı açıklaman da benim gibi diziyi izlememiş olanlar için iyi olmuş. Çünkü açıklamasaydın güçlerin nereden geldiğini ve özel ekibin nasıl toplandığını şahsen ben anlamazdım.
Ama dıştan hayran kurgu olduğunu anlamak biraz güç. Bunu Five'ın kim olduğunu bilmeyenler için söylüyorum. Etiketlerinde "The Umbrella Academy" var ama etikete bakmadan da anlayabilmeliyiz. Tavsiyem açıklama bölümünün başlarında hayran kurgu olduğuna değinmen. Ha, açıklamada TUA yazmışsın ama dizinin adını bile duymamış olanlar yine bir şey anlamaz. (Başta ben de anlamadım. Etiketlere baktığımda fark ettim)
Peki neden başlığa koy demiyorum? Çünkü diziyi izleyenler için Five Hargreeves bir referans noktası olacaktır. Ayrıca bu haliyle uzun bir başlık zaten. Daha fazla kelime koyman şık durmaz.
Etiketlerle ilgili söyleyeceğim son şey ise tür etiketi de eklemen. Pek çok etiket var ama ben türe dair bir etiket göremedim. Kitabın daha büyük kitlelerce keşfedilmesi, en azından böyle bir tür arayanların daha kolay karşısına çıkması için tavsiyem tür etiketi eklemen.
-------------------📖-------------------
Hayran kurgunun en büyük gerekliliğini hakkıyla yerine getiren bir kitap.
Ve en önemlisi dizi izleyicisinin de beğendiği bir kitap. 🤍
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Boş Sayfa | Vol 1
Non-Fiction❕Başvuru için Vol 2 ye bekleniyorsunuz. Boş Sayfa konsepti nedir? 📖Her türden kitabın eleştirisini bulabileceğiniz bir eleştiri kitabı. Eğer siz de kitabınızın eleştirilmesini istiyorsanız Boş Sayfa'da sizin için bir yer ayrıldı bile. ❤Kitap kapağ...