لعنة الاشقر الشهواني ٢

125 16 23
                                    

٥

أثناء ما كان عصام يقود بنوح وعمر ليتوجها للنيابة، قال عصام لنوح:

_صحيح يا نوح، مقولتليش إيه هي الفترة بين رؤيتك لأدهم وخروجك من أوضتك وطلوعك للبلكونة عشان تشوف الرؤوس وهي متعلقة فعلاً كده؟

_مكانتش ثواني... أطول حاجة كانت دقيقة ممكن.

قال عصام وهو في حيرة شديدة:

_إزاي هيقتل تلاتة في أقل من دقيقة؟

ظلوا صامتين برهة ثم قال عصام قاطعًا ذلك الصمت:

_صحيح، تعرف مدرسة اسمها رحمة عندكوا؟

_آه، مالها؟

_معاكش رقمها؟

_عصام... دي بنت محترمة، ابعد عنها، متحاولش.

ضحك عصام وهو يقول بنبرة ساخرة:

_محترمة؟ الصنف ده مستحيل تلاقي واحدة فيه محترمة يا حبيبي...

_وأمك منهم؟

_أكيد... مهي لو محترمة مكنتش طفل لقيط ومتربي في ملجأ أيتام.

صمت نوح في ضجر وعمر لا يبدي أي رد فعل، فهذا معروف عن عمر... إنه بارد تماماً ولا يقوم بأي ردود فعل. ليردف عصام:

_معاكش رقمها بقى؟

_لا يا عصام، مش معايا رقمها.

_طب، معاكش أي رقم من البنات اللي في المدرسة دي؟

_عصام... نزلنا.

_خلاص يا عم، خلاص.

بعدما وصلوا للنيابة، وأثناء ما كان نوح يعطي أقواله، كان عمر وعصام واقفان يشاهدانه، ليقول عمر هنا:

_كنت بسمع دايماً إن في محقق معين بيجري ورا أدهم من غير خوف... دا إنت؟

_أيوة.

-هو أدهم ده خطير أوي كده؟ أنا بسمع إنه سفاح مصري عالمي... بس... هو إيه اللي خلاه خطير أوي كده لدرجة إن الجيش والشرطة يخافوا منه؟

_أدهم ده بدأ يقتل قبل ما أنا وأنت نتولد، وكان في سن صغير جداً. ولما كبر وكون عصابة أخطر من الياكوزا وأخطر من عصابات إيطاليا وكولومبيا، بقى عنده كل حاجة وبيعمل كل حاجة هو عايزها. بقى يعمل مجازر... بقى يهرب مخدرات بكميات لا تعد ولا تحصى... وأسلحة كمان، فوق كده... فهو عنده ملفات لكل رؤساء ووزراء ورجال العالم... ملفات لو طلعت للعالم حياتهم ونفوذهم هتبقى في الأرض. أدهم بيقدر يقتل عشرين ألف نفر لوحده في يوم واحد... أنت متخيل؟ غير كده، ده راجل بيغتصب الرجالة والستات والأطفال... ومفيش حد بيسلم منه... بيقتل الغني والفقير والمريض والسليم والطفل والعجوز... معندوش حدود ومعندوش مبادئ... وده اللي مخلي العالم كله يخاف منه، لأن حرفياً أي حاجة تتوقعها... هو بيعملها... ولو مفكر إنك هتسلم منه... فده مستحيل، محدش سلم منه غير... الأخ نوح.

سوق الأنام: لعنة النجوم السبعةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن