✰BAB 5✰

14 3 0
                                    

                                         "Baik,tuan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Baik,tuan. Saya akan pastikan semua maklumat dihantar sebelum malam ini," kata penyiasat itu sebelum menamatkan panggilan.

Kaires mengambil nafas dalam-dalam dan memandang ke luar tingkap, melihat orang ramai yang berlalu-lalang tanpa mengetahui apa yang sedang bergelora dalam jiwanya. Dia berasa keliru antara ingin tahu dan ketakutan terhadap apa yang bakal dia temui.

Setelah beberapa ketika, dia kembali ke kerjanya, tetapi fikiran dan hatinya sudah tidak tenang. Dia tahu malam ini akan menjadi malam yang menentukan baginya.

⊹⊹⊹⊹⊹⊹𝐌𝐀𝐋𝐀𝐌 𝐇𝐀𝐑𝐈𝐍𝐘𝐀 ⊹⊹⊹⊹⊹⊹

Pada malam harinya, tepat pukul 9:00 malam, telefon Kaires berbunyi, menandakan ada mesej masuk. Dia membuka telefon dan membaca mesej itu dengan cepat: "Tuan, saya sudah menghantar beberapa surat yang tuan minta. Semuanya ada di lokasi yang biasa."

Kaires menghela nafas panjang. Malam yang dinanti telah tiba. Dia tahu surat-surat itu mengandungi maklumat penting tentang asal usulnya, tetapi hatinya masih terasa berat untuk membuka kebenaran yang mungkin sukar diterima.

Kaires bangun dari sofa dengan berat hati. Dia keluar dari biliknya, berjalan perlahan ke arah pintu utama rumahnya. Dalam kegelapan malam, angin sejuk menyapa wajahnya saat dia melangkah keluar, menuju peti surat di hujung jalan. Dengan tangan yang sedikit bergetar, dia membuka peti surat itu dan mendapati beberapa sampul surat di dalamnya, dihantar oleh anak buahnya seperti yang dijanjikan.

Kaires memandang surat-surat itu sejenak, merasakan degupan jantungnya semakin kuat. Dia tahu di dalam surat-surat itu terdapat kebenaran tentang siapa dirinya. Dengan satu helaan nafas panjang, dia mengambil semua surat itu dan menggenggamnya erat, seakan-akan surat itu membawa jawapan kepada semua persoalan yang telah lama menghantui hidupnya.

Dia kembali masuk ke dalam rumah, duduk di meja kerjanya, dan meletakkan surat-surat itu di hadapannya. Buat seketika, dia hanya memandang surat-surat itu tanpa bergerak, mengumpulkan kekuatan untuk membuka dan membaca apa yang ada di dalamnya.

Dengan berat hati, Kaires membuka sampul surat itu perlahan-lahan, seolah-olah takut dengan apa yang bakal ditemuinya. Jarinya terasa berat saat dia menarik keluar dokumen pertama. Matanya tertumpu pada helaian kertas yang penuh dengan butiran maklumat.

Dia membaca satu persatu surat itu dengan teliti, setiap baris menambah beban di hatinya. Hingga akhirnya, matanya berhenti pada satu surat-surat DNA. Dia memegang surat itu lebih lama daripada yang lain, merasakan tangan kirinya menggenggam kuat pinggir meja. Keputusannya tertera di sana, hitam di atas putih, memberi jawapan yang selama ini dia cari.

Kaires Ardian... bukan anak kandung Datuk Zealand dan Datin Elaine.

Kata-kata itu menusuk ke dalam hatinya, meskipun dia sudah mengetahuinya sejak pertemuan keluarga baru-baru ini, kini semuanya menjadi lebih nyata. Surat itu adalah bukti yang tidak boleh disangkal lagi.

Kaires meletakkan surat DNA itu di atas meja dengan perlahan, matanya kosong. Banyak persoalan bergema di dalam fikirannya, tetapi hanya satu yang paling kuat "Siapa sebenarnya aku?"

Dia tahu ini hanyalah permulaan. Dengan cepat, dia mencari satu lagi surat di antara timbunan itu-surat yang mungkin mengandungi lebih banyak petunjuk tentang asal usulnya. Namun, tiada maklumat lebih lanjut tentang ibu bapa kandungnya di situ.

Dengan perasaan tidak puas, Kaires mengangkat telefon bimbitnya dan menghubungi anak buahnya. "Aku perlukan bantuan kau lagi," katanya dengan suara yang tegas tetapi penuh ketegangan. "Aku nak kau cari siapa sebenarnya ibu dan ayah kandung aku. Gunakan apa saja sumber yang ada. Aku nak tahu secepat mungkin."

"Baik, tuan. Kami akan lakukan yang terbaik untuk mencari maklumat mereka tetapi itu akan mengambil masa yang lama" jawab anak buahnya dengan cepat.

🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄

🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄

𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•Where stories live. Discover now