Kaires memandang nasi goreng yang masih belum terusik itu dan tersenyum kecil. "Biar aku tolong habiskan," katanya dengan nada bersahaja, sambil menyambung, "Lagipun, kau dah tolong aku banyak hari ni. Ini cara aku nak balas."
Irina tersentak sedikit. Hatinya kembali berdebar apabila Kaires begitu santai menawarkan diri untuk menghabiskan makanan yang dimasaknya sendiri. "Eh, tak payah lah. Aku boleh bungkus balik dan simpan untuk nanti," balas Irina, berusaha menyembunyikan rasa canggung.
Namun, Kaires sudah pun mengambil bekas nasi goreng itu dan membukanya. "Tak apa. Sayang kalau membazir. Lagipun, aku dah lama tak rasa makanan rumah yang dimasak sendiri. Ini macam bonus untuk aku."
Irina hanya mampu tersenyum kecil, sedikit malu tetapi dalam masa yang sama terasa terharu. "Okaylah, tapi jangan komen apa-apa tau kalau tak sedap," gurau Irina, cuba meredakan suasana.
Kaires menggeleng dengan senyum di wajah. "Aku tak banyak songeh, Irina. Lagipun, masakan ni dari adik aku sendiri. Mesti sedap."
Hati Irina kembali berdetak laju apabila Kaires menyebut perkataan 'adik' lagi. Terasa aneh tetapi dalam masa yang sama, hubungan mereka semakin terasa nyata, sebagai dua insan yang akhirnya menemui tali persaudaraan yang terputus sebelum ini.
Setelah Kaires memakan nasi itu dengan cepat, Irina memandangnya dengan penuh rasa ingin tahu. "Macam mana? Sedap tak?" tanyanya, sedikit cemas dengan jawapan Kaires. Walaupun dia bergurau tadi, hatinya masih berharap makanan yang dimasaknya diterima baik.
Kaires mengelap mulutnya dengan tisu, mengangguk perlahan sambil tersenyum. "Tak sangka... Sedap juga nasi goreng kau. Simple, tapi cukup rasa."
Irina sedikit lega, tetapi tetap tak dapat menahan dirinya daripada mengusik. "Betul ke, abang tak tipu ni? Kalau tak sedap, cakap je."
Kaires tertawa kecil. "Aku cakap betul. Dah lah aku ni jenis susah nak puji orang. So, kau boleh anggap ni pujian besar." Dia menatap Irina dengan serius seketika, "Jangan risau, aku memang ikhlas."
Irina tersenyum lebar, merasa bangga dengan pujian tersebut. "Okay, noted. Lain kali kalau abang lapar, bagitahu je. Adik boleh masakkan."
Kaires mengangguk, "Aku akan ingat tawaran tu. Tapi jangan terkejut kalau aku asyik minta nasi goreng je lepas ni."
Mereka berdua ketawa kecil, dan suasana makan tengah hari yang tadi sedikit tegang menjadi lebih santai dan mesra.
Setelah waktu makan tengah hari mereka berakhir, Irina segera berdiri dan mengemas kotak makanannya dengan tergesa-gesa. Hatinya sedikit gundah, bimbang kalau-kalau ada orang yang perasan dia menghabiskan masa makan di pejabat CEO.
Kaires, yang masih duduk dengan tenang, memerhatikannya. "Irina, rilekslah. Kau tak perlu kelam kabut macam ni," katanya sambil tersenyum kecil. "Nanti aku jemput kau, kita boleh contact supaya lebih senang. Jangan risau, tak ada orang yang akan tahu."
Irina tersenyum kelat, menyedari kegelisahannya mungkin agak keterlaluan. "Aku cuma tak nak orang curiga, nanti ada cerita lain pula," jawabnya sambil memandang Kaires, yang kelihatan yakin dan tenang.
"Jangan risau sangat. Aku CEO, siapa yang berani cakap apa-apa? Kalau ada apa-apa, aku boleh uruskan," kata Kaires dengan nada santai tetapi penuh keyakinan, membuatkan Irina sedikit lega.
"Okeylah kalau macam tu. Kita contact nanti ya," kata Irina sambil mengambil begnya dan bergegas keluar, cuba berlagak seperti tiada apa-apa yang berlaku.
🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄
🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄
YOU ARE READING
𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•
Romance𝘐𝘕𝘐 𝘏𝘈𝘕𝘠𝘈 𝘊𝘌𝘙𝘐𝘛𝘈 𝘚𝘌𝘔𝘈𝘛𝘈-𝘔𝘈𝘛𝘈 Kaires Ardian, CEO yang enigmatic di EV. AR HOLDINGS, menjalani kehidupan yang ditentukan oleh dedikasi yang tidak berbelah bahagi kepada kerjayanya. Dikenali kerana sikap dingin dan harapan yang...