Kaires menjeling sebentar, sebelum tersenyum kecil. "Adik aku, tanggungjawab aku. Lagipun, kau dah nak bantu siasat semua ni dengan aku. Itu lebih dari cukup."
Irina tersentuh dengan kata-kata Kaires. Dia tidak menyangka Kaires begitu prihatin padanya walaupun mereka baru sahaja mengetahui status hubungan sebagai abang dan adik tiri. "Terima kasih..." ucapnya perlahan, sedikit segan.
"Tak payah terima kasih sangat. Kau adik aku sekarang, so aku kena jaga kau," kata Kaires dengan nada yang lebih lembut, hampir bergurau. Irina tersenyum kecil sambil menaip mesej kepada tuan rumahnya. Satu beban rasa seperti hilang dari bahunya.
"Bukak telefon aku pastu bukak akaun bank aku pastu tranfer kt tuan rumah tu" kata Kaires sambil menghulur telefonnya.
Irina tergamam sejenak melihat Kaires menghulurkan telefonnya begitu mudah. "Awak serius ke ni?" soalnya, sambil memandang telefon Kaires seperti benda asing.
"Serius. Aku kan dah cakap, biar aku yang settlekan. Tak payah fikir panjang," balas Kaires dengan nada tegas, tapi masih tenang. Dia mengangguk sedikit, menyuruh Irina mengambil telefon itu.
Irina perlahan-lahan mengambil telefon Kaires, membuka aplikasi bank seperti yang diminta. "Tapi awak tak takut ke saya tengok akaun bank awak?" tanyanya sambil tersengih kecil, cuba menenangkan perasaannya yang masih agak terkejut.
Kaires tersenyum tipis, seolah-olah sudah menjangka soalan itu. "Aku tak ada apa-apa nak sorok dari kau. Lagipun, kalau aku tak percayakan kau, aku takkan suruh kau duduk rumah aku."
"Apa password awak? " tanya Irina semasa mahu membuka telefon abangnya itu.
"Passwordnya 385729" balas Kaires dengan tenang
Kata-kata Kaires itu membuatkan Irina terdiam lagi. Ada rasa kepercayaan yang mendalam dalam nada suara Kaires, dan itu membuatkan dia lebih selesa. Dia segera memasukkan jumlah sewa dan memindahkannya kepada tuan rumahnya. "Dah settle" katanya sambil menyerahkan kembali telefon Kaires.
"Good" balas Kaires sambil mencapai telefon itu tanpa memandangnya, mata masih tertumpu pada jalan. Irina tersenyum kecil, merasa semakin selesa dengan hubungan yang semakin akrab antara mereka.
Mereka sampai ke restoran yang terlihat sangatlah mewah.
"Tuggu jap" kata Kaires dan segera keluar dari kereta itu.
'Dasar abang jahanam dia nak tinggal aku sorang-sorang ke kat sini pastu dia nak makan sorang-sorang' kata hati kecilnya
Irina duduk dalam kereta dengan perasaan tak keruan, menunggu apa yang akan berlaku seterusnya. Hatinya resah, seolah-olah dia ditinggalkan begitu saja di tempat yang tidak dikenali.
Namun, beberapa minit kemudian, pintu kereta sebelahnya dibuka. Kaires menjenguk masuk dengan wajah yang tenang. "Kenapa diam je? Jom keluar," ajaknya, seperti tiada apa-apa yang berlaku.
Irina memandang Kaires dengan sedikit rasa lega tapi masih tak puas hati. "Ingatkan abang tinggalkan saya kat sini sorang-sorang. Rasa macam drama pulak."
Kaires mengangkat keningnya sedikit, tak menjangka respons Irina. "Drama apa? Aku cuma nak pastikan tempat ni sesuai dulu. Takkan aku nak tinggal adik aku kat sini sorang-sorang. Jangan drama sangat." Dia tersenyum kecil sebelum melangkah keluar.
Irina menghela nafas lega, tapi masih merasakan kejanggalan berada di restoran mewah itu. "Abang ni betul-betul suka buat orang suspense," gumamnya sambil keluar dari kereta.
"Biasalah, kena test kesabaran adik sikit," balas Kaires dengan nada selamba, sambil berjalan ke arah pintu restoran.
🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄
🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄
YOU ARE READING
𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•
Romance𝘐𝘕𝘐 𝘏𝘈𝘕𝘠𝘈 𝘊𝘌𝘙𝘐𝘛𝘈 𝘚𝘌𝘔𝘈𝘛𝘈-𝘔𝘈𝘛𝘈 Kaires Ardian, CEO yang enigmatic di EV. AR HOLDINGS, menjalani kehidupan yang ditentukan oleh dedikasi yang tidak berbelah bahagi kepada kerjayanya. Dikenali kerana sikap dingin dan harapan yang...