✰BAB 37✰

3 1 0
                                    

Meskipun situasi ini rumit, Arianna tahu dia harus mencari jalan untuk menerima kenyataan baru ini demi kebaikan semua

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Meskipun situasi ini rumit, Arianna tahu dia harus mencari jalan untuk menerima kenyataan baru ini demi kebaikan semua.

Dalam keheningan itu, mereka saling menatap, mencari kekuatan di antara satu sama lain. Irina dan Kaires berusaha memberi sokongan kepada Arianna dengan kata-kata, berjanji untuk saling memahami dan meneruskan perjalanan ini sebagai sebuah keluarga, walaupun dalam keadaan yang tidak biasa.

Arianna melihat jam di dinding yang menunjukkan pukul 2:00 tengah hari. "Eh, dah tengah hari, ibu tak sediakan lagi makan tengah hari," katanya dengan cemas sambil segera bangun dan berjalan pantas menuju ke dapur.

Kaires juga bangun, merasa ingin membantu. "Kai nak tolong, Kai boleh masak," katanya dengan yakin.

Irina, yang turut bangun, memandang abangnya dengan rasa ragu. "Betul ke boleh masak?" soalnya sambil tersenyum sinis.

Kaires tergelak kecil. "Siapa kata boleh masak? Kai boleh tolong untuk memasak, tapi Kai boleh je masak benda-benda simple. Baru belajar," jawabnya, sedikit tersipu bila menyedari bahawa dia tadi terdengar terlalu yakin.

Arianna yang mendengar mereka bercakap dari dapur tersenyum kecil. "Eh, dah dahlah bergaduh tu, mari tolong ibu" katanya, memotong perbualan mereka. Kaires dan Irina segera berjalan ke dapur untuk membantu ibu mereka menyediakan makan tengah hari, meskipun suasana penuh dengan usikan dan gelak kecil.

"Okay, ibu. Puteri kesayangan ibu akan pergi menolong dengan senang hati," kata Irina sambil tersenyum manis, mengikuti ibunya ke dapur dengan langkah riang.

Kaires tersenyum melihat gelagat adiknya dan berkata, "Abang kesayangan ikut dari belakang jugalah," sambil berjalan di belakang Irina, menambahkan suasana ceria di rumah itu.

Arianna tersenyum kecil mendengar perbualan anak-anaknya, merasa sedikit lega di tengah situasi yang masih berat.

Semasa berada di dapur, Arianna membuka topik perbualan, cuba mengetahui lebih lanjut tentang kehidupan anak perempuannya. "Sekarang Irina tinggal kat mana? Tinggal kat apartmen tu lagi ke?" Arianna bertanya, memandang ke arah Irina. Sudah lama Irina tidak balik ke rumah ibunya kerana sibuk dengan kerja.

Irina tersenyum sambil menjawab, "Tak, sekarang Irina tinggal kat rumah abang." Dia menunjuk ke arah Kaires yang sedang membasuh sayur di singki dengan tenang.

Arianna mengerutkan dahi sedikit, terkejut dengan jawapan itu. "Tinggal dengan Kaires? Oh..." Arianna berkata perlahan, cuba mencerna apa yang baru diberitahu. Meskipun mereka adik-beradik tiri, keadaan ini pasti menimbulkan persoalan di kepalanya.

Kaires tersenyum kecil tanpa berpaling, menyedari perhatian yang tertumpu padanya. "Ya, ibu. Senang sikit kalau Irina duduk dengan Kai. Boleh tolong jaga antara satu sama lain," katanya dengan nada santai, cuba meyakinkan ibunya.

Arianna tersenyum kembali, tetapi masih ada kebimbangan yang jelas terpancar di wajahnya. "Asalkan jaga diri baik-baik, ibu tak kisah," ujarnya dengan lembut.

"Ibu, janganlah fikir yang bukan-bukan," Irina berkata sambil tersenyum, cuba menenangkan ibunya. "Irina bukan duduk sekatil dengan Kai. Irina duduk di bilik sebelah Kai."

Kaires yang mendengar itu tersenyum sambil menggelengkan kepala. "Betul, ibu. Kami masing-masing ada bilik sendiri. Kai tak pernah masuk bilik Irina pun," tambahnya sambil ketawa kecil, cuba meringankan suasana.

Arianna menghela nafas lega, tersenyum mendengar penjelasan mereka. "Ibu bukan risau sangat, cuma harap kamu berdua jaga batas. Maklumlah, kamu kan adik-beradik tiri," katanya sambil terus menyiapkan masakan.

🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄

🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄

𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•Where stories live. Discover now