✰BAB 28✰

5 1 0
                                    

                           "Eh dah-dah lah tengok tu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Eh dah-dah lah tengok tu. Nanti bos kita marah, jom buat kerja lain," bisik salah seorang daripada mereka dengan suara perlahan, takut jika perbualan mereka didengari.

Yang lain hanya mengangguk, terus mengalihkan perhatian mereka dan mula melakukan kerja masing-masing, lebih rela fokus pada tugas mereka daripada menimbulkan masalah dengan bos yang mereka kenali tegas itu.

Kaires yang sedang berdiri tidak jauh dari Irina, segera menyedari ada air mata yang perlahan-lahan mengalir dari mata adiknya itu. Hatinya terasa berat melihat Irina yang kelihatan begitu rapuh. Wajahnya segera berubah panik, tidak tahu bagaimana untuk menenangkan perasaan Irina.

"Kenapa adikku tersayang?" tanya Kaires dengan suara penuh kerisauan, langkahnya mendekat kepada Irina. Dia memandang wajah Irina, berharap kata-katanya dapat menenangkan perasaan adiknya.

Irina menoleh perlahan ke arah Kaires, matanya masih basah, tetapi dia cuba menahan kesedihan yang berterusan menghambat dirinya. "Tak ada apa-apa, abang... cuma...," Irina terhenti seketika, suaranya bergetar.

"Apa yang akan ibu cakap nanti kalau dia tahu apa yang ayah buat ni? Mesti hati ibu akan lebih sakit daripada yang adik rasakan sekarang."

Tangannya dengan cepat mengelap air mata yang masih berjatuhan, seolah-olah cuba menyembunyikan perasaannya dari Kaires. Namun, kesedihan di wajahnya tidak dapat disorokkan, dan Kaires dapat merasakan betapa berat beban yang Irina sedang tanggung.

Kaires berdiri di situ, tidak tahu bagaimana untuk menjawab, hanya mampu memandang adiknya dengan penuh simpati dan kebingungan.

"Kita kan belum tahu lagi macam mana respon ibu. Jadi, jangan terlalu fikir sangat, nanti adik kesayangan abang ni sakit, siapa yang nak jaga?" Kaires berkata dengan lembut, cuba memujuk Irina agar tidak terlalu risau.

Suaranya penuh kasih sayang, dengan harapan dapat meringankan beban di hati adiknya.

Irina menoleh perlahan ke arah Kaires, senyuman mula terukir di wajahnya walaupun air mata tadi masih belum kering sepenuhnya. "Abang lah yang pujuk," katanya sambil tersenyum lebar memperlihatkan giginya yang putih bersih.

Senyuman itu bagaikan sinar matahari selepas hujan, membuatkan suasana terasa lebih ringan. Melihat senyuman Irina, hati Kaires sedikit lega, meskipun dia tahu beban sebenar di hati adiknya itu belum sepenuhnya hilang.

Kaires tersenyum balas, bersyukur dapat melihat Irina kembali ceria walaupun sekejap. Baginya, senyuman Irina adalah hadiah paling berharga, dan dia sanggup melakukan apa sahaja untuk melindungi adik kesayangannya itu.

"Dah, jom balik sekarang. Dah pukul 10, lambat dah ni," kata Kaires sambil memandang jam di pergelangan tangannya. Wajahnya kelihatan sedikit tergesa-gesa, bimbang mereka akan pulang lewat.

Dia mengalihkan pandangan, mencari seseorang yang membantu mereka sebelum ini.

Setelah menemui orang itu, Kaires berkata, "Terima kasih sebab bantu cari maklumat ni. Nanti kalau ada apa-apa, aku bagitahu. Assalamualaikum," ucapnya dengan nada sopan sebelum mengangguk sebagai tanda terima kasih.

Tanpa berlengah, Kaires terus mengambil beg Irina yang terletak di sebelahnya. Dia memegang beg itu dengan cermat, seolah-olah ia adalah sesuatu yang sangat berharga.

"Jom, Irina," katanya sambil menoleh ke arah adiknya, memastikan Irina siap untuk pulang.

Perhatian dan perlindungan yang ditunjukkan oleh Kaires menggambarkan betapa dia mengambil berat tentang adik kesayangannya itu.

🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄

🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄

𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•Where stories live. Discover now