Setelah perjalanan yang agak panjang, mereka akhirnya tiba di kampung halaman ibu Irina.Kaires memberhentikan kereta di hadapan sebuah rumah kayu yang kelihatan sederhana tetapi penuh nostalgia. Rumah itu dikelilingi oleh pokok-pokok tua yang memberikan suasana tenang dan damai.
Ketika kereta berhenti, pintu rumah kayu itu terbuka. Seorang wanita paruh baya keluar, wajahnya jelas menunjukkan sedikit kejutan. 'Takkan lah Irina bawak kereta macam ni?' fikirnya dalam hati. Pandangannya tertumpu pada kereta mewah yang baru tiba di hadapan rumahnya, seolah-olah sukar mempercayai bahawa anak perempuannya datang dengan cara sebegitu.
Irina segera keluar dari kereta, tersenyum melihat ibunya. "Ibu!" panggilnya dengan penuh semangat, cuba menghilangkan kejutan yang dirasakan ibunya.
Kaires keluar sedikit kemudian, berdiri di sebelah Irina, senyumannya sopan. Dia tidak banyak bersuara, memberi ruang kepada Irina untuk berkomunikasi dengan ibunya terlebih dahulu.
Setelah Irina dan ibunya berpelukan melepaskan rindu, suasana menjadi seketika tenang. Mereka berdua saling tersenyum, air mata kecil muncul di sudut mata ibunya, menandakan betapa rindunya dia pada anak perempuannya itu.
Namun, di tengah-tengah kegembiraan itu, ibunya mula perasan sesuatu. Matanya beralih ke arah seorang lelaki yang masih muda, berdiri di sebelah Irina.
Ibunya mengerutkan dahi sedikit, jelas terkejut. Siapakah lelaki ini? Dia tampak asing namun sopan, dan kehadirannya yang tenang membuatkan ibunya tertanya-tanya. "Irina, siapa ni?" soalnya dengan lembut, namun jelas menampakkan rasa ingin tahu.
Irina tersenyum sambil memandang ke arah Kaires. "Ibu, ni abang Kaires. Dia yang temankan adik hari ni," jawab Irina, memperkenalkan Kaires dengan mesra. Kaires hanya mengangguk hormat, memberikan senyuman kecil sebagai tanda hormat kepada wanita paruh baya itu.
"Abang Kaires?" Ibu Irina mengulangi dengan sedikit hairan, tetapi senyuman tetap tidak hilang dari wajahnya.
Dia memandang Kaires dengan penuh tanda tanya, namun dalam hatinya, dia tahu Irina tidak akan bawa seseorang ke mari tanpa alasan.
"Calon menantu ibu ke ni?" Arianna, ibu Irina, bertanya dengan nada usikan sambil tersenyum lebar, matanya memandang bergilir-gilir antara Irina dan Kaires.
Irina terkedu seketika, mukanya serta-merta menjadi merah. "Taklah, ibu," balas Irina cepat-cepat sambil memandang ke arah Kaires. Malu bercampur terkejut, dia cuba menyembunyikan kegugupannya.
Kaires, sebaliknya, hanya ketawa kecil, mengambil gurauan Arianna dengan hati yang terbuka. "Boleh jugak, makcik," jawab Kaires sambil tersenyum, dia jelas hanya bergurau untuk menceriakan suasana.
Arianna ketawa kecil melihat reaksi mereka berdua. "Pandai bergurau, ya," katanya sambil mengangkat kening, tetapi jelas dia senang hati melihat keserasian antara mereka. Irina pula masih tersipu-sipu malu, tak sangka gurauan ibunya membawa perbualan ke arah yang tak dijangkakannya.
"Marilah masuk dulu. Terangkan kat ibu satu persatu," kata Arianna sambil tersenyum, mengundang Irina dan Kaires masuk ke dalam rumah kayu yang sederhana itu. Suara ibunya lembut dan penuh harapan, mencerminkan kasih sayang seorang ibu yang merindui anaknya.
Sebelum melangkah masuk, Irina sempat memandang Kaires dengan tatapan yang tajam. Matanya seolah-olah memberi isyarat, mengingatkan Kaires tentang semua yang mereka perlu bincangkan dan berikan penjelasan kepada ibunya. Kaires menyedari tatapan itu, dan dia hanya mengangguk perlahan, menandakan bahawa dia bersedia untuk berdepan dengan situasi itu.
🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄
🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄
YOU ARE READING
𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•
Romance𝘐𝘕𝘐 𝘏𝘈𝘕𝘠𝘈 𝘊𝘌𝘙𝘐𝘛𝘈 𝘚𝘌𝘔𝘈𝘛𝘈-𝘔𝘈𝘛𝘈 Kaires Ardian, CEO yang enigmatic di EV. AR HOLDINGS, menjalani kehidupan yang ditentukan oleh dedikasi yang tidak berbelah bahagi kepada kerjayanya. Dikenali kerana sikap dingin dan harapan yang...