Di dalam kereta, suasana sunyi. Tidak ada sepatah kata yang terucap di antara mereka. Irina memandang ke luar tingkap, asyik menatap pemandangan yang berlalu dengan fikiran yang melayang entah ke mana.
Sementara itu, Kaires fokus memandu, namun fikirannya jauh melayang, terbenam dalam pelbagai persoalan yang menghantui mindanya.
'Bila aku nak kena jumpa mak aku? Lepas tu, kita kena jumpa pula mak Irina. Banyaknya perkara yang perlu aku selesaikan,' fikir Kaires. Beberapa kali dia menarik nafas panjang, seolah-olah cuba meredakan kekusutan di kepalanya.
Tiba-tiba, Kaires memecah kesunyian. "Adik, apa kata esok adik tak payah pergi kerja, temankan abang pergi cari rumah ibu?" suaranya serius, dengan nada yang menunjukkan dia benar-benar memerlukan kehadiran Irina di sisinya.
Irina, yang tadinya tenggelam dalam lamunannya sendiri, tersentak mendengar Kaires bercakap. Dia menoleh, memandang abangnya yang kelihatan agak tegang.
"Boleh je, adik tak kisah," jawab Irina dengan nada tenang, seolah-olah perkara itu tidak menjadi masalah baginya.
Namun, ada sedikit senyuman nakal yang mula bermain di bibirnya. "Tapi, kalau abang nak adik temankan, adik ada satu syarat," tambahnya, masih dengan suara yang biasa-biasa sahaja, namun jelas dia mempunyai sesuatu yang difikirkannya.
Kaires mengerutkan dahi sedikit, hairan dengan permintaan adiknya. "Syarat apa pula ni?" tanyanya, namun dalam hatinya tertanya-tanya apakah yang bakal diminta oleh Irina kali ini.
"Syaratnya, abang kena cakap kat bodyguard abang supaya lupakan semua tu. Adik malu," kata Irina dengan nada bercampur antara serius dan bergurau.
Wajahnya sedikit merah, menunjukkan betapa dia benar-benar merasakan tekanan dengan perhatian yang diberikan kepadanya oleh bodyguard Kaires.
Kaires terkejut dengan permintaan itu. "Malu? Kenapa pula, Irina?" tanyanya sambil menoleh ke arah adiknya dengan pandangan penuh keterujaan.
"Adik kan tak buat salah. Mereka cuma menjalankan tugas mereka."
Irina mencebik sedikit, masih enggan mengaku. "Iya, tapi bila mereka perhatikan adik setiap masa, adik jadi tidak selesa. Kadang-kadang rasa macam ada mata yang mengawasi setiap langkah.
Jadi, kalau abang boleh aturkan supaya mereka lupakan tentang adik, barulah adik boleh temankan abang dengan tenang," jelasnya, sambil merenung keluar tingkap kereta lagi, tidak mahu Kaires melihat wajahnya yang bersemangat.
Kaires memikirkan permintaan itu. Dia sedar bahawa peranan bodyguard yang selalu bersamanya mungkin membuat Irina rasa kurang selesa. "Baiklah, adik.
Abang akan cakap dengan mereka. Abang tak nak adik rasa tertekan. Yang penting, adik gembira," katanya dengan penuh keikhlasan, bertekad untuk memastikan perjalanan mereka esok berjalan dengan lancar dan menyenangkan.
"Lagipun, tadi kan adik gembira sampai melompat, dan tiba-tiba sedih," kata Irina, suaranya sedikit tersentak. Dia merasakan malu dengan perubahan emosi yang tidak menentu itu.
Terkadang, perasaannya seperti ombak, datang dan pergi tanpa amaran.
Kaires melihat Irina dengan penuh perhatian. "Adik, tak perlu malu. Perasaan kita kadang-kadang memang sukar untuk dikawal. Kita semua ada momen seperti itu," ujarnya, cuba menenangkan adiknya. "Apa yang penting, adik jujur dengan diri sendiri tentang apa yang adik rasa."
Irina mengeluh dan menundukkan kepala, bermain dengan jarinya. "Entahlah, abang. Mungkin adik terlampau berfikir tentang apa yang akan berlaku selepas ini. Senang untuk berasa gembira, tapi hati ini berat memikirkan mak.Takut kalau dia tak dapat menerima keadaan ini," jawabnya, suaranya bergetar sedikit.
🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄
🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄
YOU ARE READING
𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•
Romance𝘐𝘕𝘐 𝘏𝘈𝘕𝘠𝘈 𝘊𝘌𝘙𝘐𝘛𝘈 𝘚𝘌𝘔𝘈𝘛𝘈-𝘔𝘈𝘛𝘈 Kaires Ardian, CEO yang enigmatic di EV. AR HOLDINGS, menjalani kehidupan yang ditentukan oleh dedikasi yang tidak berbelah bahagi kepada kerjayanya. Dikenali kerana sikap dingin dan harapan yang...