Arianna kembali dengan kit pertolongan cemas. "Kalau tak serius, ibu tak perlu risau, tapi lebih baik sapu ubat sikit supaya tak kena jangkitan," katanya, memberikan ubat kepada Kaires untuk menolong adiknya itu.
Kaires menitiskan ubat itu di atas tisu dan segera menekan tisu itu ke atas tangan Irina yang terkena pisau. "Sikit je sakit, kan?" katanya sambil melihat wajah adiknya.
Irina menggigit bibir, menahan rasa sakit yang sedikit menusuk, tetapi dia berusaha untuk tidak menunjukkan reaksi terlalu ketara. "Hmm, okay je," jawabnya, walaupun dia dapat merasakan ketidakselesaan di lukanya.
Kaires menahan nafas seketika, memastikan ubat itu disapu dengan baik. "Abang tak nak adik sakit. Kita semua perlu jaga kesihatan, kan?" dia berkata dengan nada serius, tetapi dalam hatinya ada rasa risau yang mendalam tentang keselamatan Irina.
Arianna yang melihat situasi itu hanya tersenyum, merasa bangga melihat anak-anaknya saling menjaga antara satu sama lain. "Luka tu nanti cepat sembuh. Jangan main-main di dapur lepas ni," pesannya sambil memandang kedua-dua mereka.
"Ala, ibu! Adik nak tolong jugak nanti. Tapi adik janji tak main pisau sebelum adik sembuh," kata Irina sambil membuat muka comel untuk memujuk ibunya.
Arianna tidak dapat menahan senyuman. "Yelah, siaplah main pisau," jawabnya sambil menggelengkan kepala, tahu bahawa Irina memang mempunyai sikap ingin membantu.
Kaires yang mendengar itu hanya ketawa kecil. "Baiklah, tapi kalau ada apa-apa, cepat-cepat beritahu abang, okay?" dia menambah dengan nada serius, walaupun senyumnya tetap terukir di wajahnya.
Irina mengangguk dengan ceria, hatinya merasa lebih lega apabila melihat respon positif dari ibunya dan abangnya. "Okay, I promise!" dia menjawab penuh semangat, bersedia untuk membantu sebaik sahaja lukanya sembuh.
"Ibu, hari ni adik dan abang tidur kat sini, tapi esok kita orang dah balik," kata Irina, nada suaranya sedikit sedih kerana baru sahaja bertemu ibunya, tetapi terpaksa pulang ke rumah esok.
Kaires tersenyum dan berkata, "Nanti kalau Kai nak minta persetujuan ibu, Kai datang balik." Senyuman itu penuh makna, seolah-olah dia mempunyai rancangan lain yang lebih besar di dalam fikirannya.
Arianna yang mendengar itu hanya ketawa kecil. "Yelah-yelah," balasnya, tidak menganggap itu sebagai serius dan menganggapnya sebagai gurauan. Dia tidak menyedari bahawa ada sesuatu yang lebih mendalam dalam kata-kata Kaires.
Irina yang duduk di sebelah Kaires merasakan jantungnya berdegup kencang, tetapi dia hanya tersenyum, tidak ingin menimbulkan sebarang spekulasi. Dalam hatinya, dia juga mengharapkan sesuatu yang istimewa di antara mereka berdua.
"Minta persetujuan apa, abang?" tanya Irina, memandang Kaires yang kini sedang memotong sayur di depan sinki.
Kaires berpaling, wajahnya sedikit terkejut dengan soalan adiknya. "Eh, tak ada apa-apa. Abang cuma bergurau je," jawabnya sambil tersenyum, cuba menyembunyikan makna sebenar dari kata-katanya tadi.
Irina mengerutkan dahi, tidak berpuas hati dengan jawapan itu. "Tapi nampak serius je. Abang janganlah buat adik tertanya-tanya," katanya, sedikit mengusik.
Kaires ketawa kecil. "Tak ada lah, adik. Cuma fikir kalau-kalau abang perlu minta izin ibu untuk... eh, untuk beli barang dapur yang mahal, mungkin?" Dia cuba beralih dari topik tersebut, tetapi tidak dapat menahan senyum di wajahnya.
🍄ᵕ̈ 𝑽𝑶𝑻𝑬 𝑨𝑵𝑫 𝑭𝑶𝑳𝑳𝑶𝑾 𝑭𝑶𝑹 𝑺𝑼𝑷𝑷𝑶𝑹𝑻 𝑨𝑼𝑻𝑯𝑶𝑹ᵕ̈🍄
🪄ꨄ 𝐓𝐎 𝐁𝐄 𝐂𝐎𝐔𝐍𝐓𝐈𝐍𝐄ꨄ🪄
YOU ARE READING
𝐿𝐸𝑇 𝐿𝑂𝑉𝐸 𝑆𝑃𝐸𝐴𝐾 •ᴄ•
Romance𝘐𝘕𝘐 𝘏𝘈𝘕𝘠𝘈 𝘊𝘌𝘙𝘐𝘛𝘈 𝘚𝘌𝘔𝘈𝘛𝘈-𝘔𝘈𝘛𝘈 Kaires Ardian, CEO yang enigmatic di EV. AR HOLDINGS, menjalani kehidupan yang ditentukan oleh dedikasi yang tidak berbelah bahagi kepada kerjayanya. Dikenali kerana sikap dingin dan harapan yang...