Baru sahaja Firash mahu melangkah masuk kedalam wad Afifa.
Namun terhenti tatkala melihat tiga orang perempuan manusia yang berada dikatil wad Afifa."Eh kau ni, asal kau tak mesej ke whatsApp ke ni tak, buat senyap je, selama ni kau tak pernah ponteng, skip school tau!" Bebe Luqyana dengan gaya tangannya dah macam konductor tarian.
Afifa hanya geleng melihat telatah kawannya itu."Dah mula dah pot pet pot pet minah ni"getus hati Afifa sambil melihat Luqyana yang masih berbebel. Puteri juga begitu. Laju dia menutup telinganya dari mendengar ceramah Luqyana yang power.
Dan tiba tiba suara Luqyana tenggelam. Dan Puteri menoleh kearah Luqyana.
Rupanya Afifa yang menutup mulut Luqyana dari berbebel, kalau dah start bebel tu, memang tak sudah.
Laju sahaja tangan kanan Afifa direntap kasar. Dan Afifa mengaduh kesakitan."Ish kau ni, sakit tau"marah Afifa sambil membelek tangannya yang direntap kasar dari Luqyana itu.
"Kau buat lagi, aku patahkan tangan kau lepas ni" jelas kelihatan Luqyana tidak bergurau kerana mukanya sangat lah, tersangat lah serious.
"Herm..oke oke, kalau aku nak buat lagi aku mintak izin oke?"
Luqyana baru sahaja mahu menampar muka Afifa kerana ingin bergurau, namun terhenti tiba tiba tatkala pintu wad dibuka.
Dah kenapa minah ni marah je? Ke kena bebel dengan aunty Risya? Atau datang haid?"Assalamualaikum"laung Firash yang dari tadi duk tengok drama free yang dilakonkan oleh Afifa Ameera, Puteri Diana dan juga Luqyana Farha.
Semua yang berada disitu mulalah menoleh ke arah Firash.
Semua mulut melopong melihat Firash. Sempat lagi kalau letak lalat, lipas, lipan, cacing kerawit, katak and wait asal aku melalut ni?
Dah back to the topic."Waalaikumussalam"jawab mereka bertiga serentak dan mata Puteri masih melekat di muka Firash. And Firash be like 'aku buat salah ke'
"Asal datang sini?"soal Afifa laju dan tangannya membetulkan tudung bawal satinnya.
"Nak melawat orang sakit yang tidak berupa sakit ni"jawab Firash dengan nada sedikit menyakitkan hati.
"Dan ni buah tangan yang saya senpat beli"sambung Firash sambil menunding kearah satu plastik ditangannya.
"Oke, kau boleh letak buah buahan tu dekat sini dan kau boleh blah"kata Afifa sambil menunjukkan buah buahan ditangan Firash lalu mengosokkan meja wad yang boleh meletakkan barang.
"Halau nampak?"
"Tak halau lah, buta"
"Habis tu?"
"bukan habis tu tapi habis ayat"
"Awak tak pernah nak cakap serious kan?"soal Firash sambil menunding jarinya kearah Afifa. Luqyana dan Puteri hanya melihat drama free. Dah kalau drama free tak tengok rugi beb.
"Ah, lantak aku ah nak cakap apa, ni mulut aku bukan mulut kau!"balas Afifa dengan nada marah.
Ya Allah, cakap lah elok elok baru lah awet muda ni tak marah marah nanti cepat tua."Herm..saya tegur je"
Afifa menjeling ke arah Firash yang sedang melihat pergerakkannya. Ah rimas lah ada budak tua kat sini.
"Done checking me out?"soal Afifa sambil berpeluk tubuh. Matanya dipusingkan 360 darjah.
"Dah, nah ambik"hulur Firash dengan ikhlas. Afifa hanya melihat plastik buah buahan itu. Yummy, rasa macam nak makan je buah tu. Tahan Fifa, tahan nanti dia dah blah kau tapau ah semua!
"TERIMA KASIH" ucap Afifa kuat. Perkataan TERIMA KASIH ditekan.
"Sama sama, makan tau,jaga kesihatan, jaga iman, jaga mata, jaga hati, yang penting, rendahkan ego awak tu"laung Firash tatkala pintu wad dibuka lalu ditutup perlahan.
What? Rendahkan ego aku? No way!
Selepas Firash sudah keluar, dengan lajunya dia merentap plastik buah buahan itu, dibukanya lalu menghulur kepada Puteri.
Puteri yang terkejut itu laju dia mengambil buah oren itu."Terima kasih"ucap Puteri sedih. Sedih sebab Afifa langsung tak pernah bagi sesuatu kepada Puteri dan ini yang pertama. Puteri mengesat air mata imaginasinya yang kononnya keluar padahal hanya lakonan.
"Aku tak bagi kau pun. Aku suruh kau basuh"potong Afifa, Puteri yang sedang berlakon dengan lakonannya tadi berhenti.
"Eh, mana ada aku pikir kau bagi aku buah oren ni"bohong Puteri padahal tadi berbunga hati dapat oren yang diberi oleh Afifa kali pertama.
"Cover lewtu"Afifa sempat mengecilkan matanya dan mulutnya dimuncungkan tatkala menyebut 'lewtu'.
"Eh mana ada"bohong Puteri lagi. Dan kali ini dia melangkah ke bilik air untuk membasuh buah oren itu.
Luqyana yang dari tadi menghadap telefon kesayangan yang dari dulu buat hal, langsung tidak melihat lakonan Puteri tadi."Apa bising bising ni?"soal Luqyana yang baru sedar itu. Tadi tenggelam, sekarang baru timbul?
"Ultraman datang wad ni tadi"balas Afifa selamba.
Luqyana yang hampir percaya tadi terus mukanya berubah dari senyum sampai ke telinga jadi monyok dan mulutnya kebawah. Matanya menjeling kearah Afifa yang ketawa terbahak bahak sampai pecah perut. Eh, sampai pecah perut? Selama ni aku ketawa senak perut je bukan sampai pecah perut. Kalau pecah perut nanti kena bedah. Amboi, banyak gila spekulasi yang aku buat."Not funny"
Afifa yang dari tadi ketawa terbahak bahak jadi muka derp.Begini tatkala dua kawan baik perempuan bergurau. Sekejap masam sekejap senyum sekejap monyok sekejap happy sampai terbang gitu.
*****
F
irash yang baru keluar dari menjenguk Afifa terus ke wad ibunya. Baru sahaja ingin menolak pintu wad ibunya namun cancel tatkala melihat ibunya bercakap dengan seorang wanita yang sedikit tua. Wajahnya tidak kelihatan dek dia belakang badannya yang menghadap pintu wad.
"Apa pulak yang ummi cakap ni?"soal Firash perlahan. Dengan tidak semena menanya. Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal. Kutu mana ada sebab seminggu dua kali pakai shampoo.
"Fara, akak nak merisik anak kamu untuk anak akak"pinta Puan hajjah Faridah perlahan dengan keadaan terbaring. Puan Fara yang mencari kerusi biasanya ada disini tersentak.
"Apa? Merisik?"soal Puan Fara hairan.
Jap, anak nombor berapa lah pulak lah yang nak kena merisik ni?"Anak nombor berapa?"soal Puan Fara hairan.
"Anak kamu seorang je perempuan, siapa lagi kau bukan Afifa Ameera"balas Puan Hajjah Faridah perlahan. Bunyi batuk dari Puan Hajjah Faridah membuatkan Puan Fara terkejut. Ya Allah, kuat gila bunyi batuk.
"Oh...anak akak nombor berapa yang nak merisik anak saya, kak?"soal Puan Fara lagi.
"Anak nombor dua lah sayang, kan anak nombor satu akak dah nak kahwin. Minggu depan dah nak start nikah"ujarnya lalu mengambil segelas air masak dari meja kopi.
Puan Fara juga menolong Puan Hajjah Faridah mengambil gelas itu."In Sha Allah, nanti saya bagi tahu kat Afifa ya"
Puan Hajjah Faridah hanya angguk.
Senang lah sikit kalau anak dah nak kahwin. Ni tak asyik berkepit je.Selepas lama berborak, Puan Fara keluar dari wad itu dengan salam.
Dengan membuka pintu wad itu, terkejut Puan Fara tatkala melihat seorang jejaka sedang berbaring diatas kerusi menunggu dihadapan wad Puan Hajjah Faridah. Betul betul berbaring. Betul betul depan wad Puan Hajjah Faridah.Hola, lama tak update kan? Lama ke?
Heheh..saya busy lah. Maaf lah ya kalau ada tatabahasa salah ke, atau salah guna perkataan ke?Boleh tak kalau yang silent reader tu jangan silent sangat. Saya nak tengok jugak pendapat korg pasal bab ni. Takut saya ni ada kurg apa apa ke?
#jangan kecam saya
#mohon yg silent reader keluarkan diri anda.
YOU ARE READING
Kisah Cinta Cik Ego✔
RandomDia datang mengantikan kekasih lama yang bertapak dihati. Dia pencuri hati yang mampu mencairkan hati seorang gadis yang ego. Bila hati kata rindu tapi mulut menafikan, ego saja lebih. COMPLETED : SEP 2016 Best achivement : #1 in random July/Jun2016...