BAB 55

5.9K 121 6
                                    

Ammar's Story

Gaun pengantin yang meleret itu, membuatkan Raihana makin susah nak berjalan. Raihana dari tadi mengangkat kain pengantinnya itu, manakala Ammar hanya membalas senyuman dari kawan kawannya itu. Sampai sahaja dimeja makan yang khas untuk pengantin, Raihana hampir terjatuh dek baju pengantin yang meleret itu.

"Gotcha!" Kata Ammar sambil memeluk isterinya itu.
Raihana hanya memejam matanya itu.

"Ish, you tahu tak yang dari tadi I berjalan you buat derk je dekat I , now you baru tolong I, dah lah this dress make me susah nak berjalan. I ingat ada you baru lah senang I nak bejalan. But, its wrong" bebel Raihana dengan slang inggerisnya itu. Haih, cakap melayu pun berbelit, ni Ammar lah ni ajarkan. Tadi ingat gaun ni meleret boleh lah Ammar tolong dia. Tapi dia mampu buat bodoh je.

"My fault honey" balas Ammar. Saat mereka mula menjamah selera. Raihana mula pening. Tiba tiba pandangannya kelam.

Ammar mula riuh. Aih, macam mana ni?
Orang ramai mula membantu Raihana masuk ke bilik. Izzaty kawan universiti Raihana di London, membantu Raihana menanggalkan tudung dikepala.

Saat itu, Ammar terkejut. Penuh lebam lebam dileher. Semasa Izzaty membuka stokin Raihana, dia terkejut. Kesan lebam lama, baru dan juga parut ada dibetis Raihana.

"Kenapa jadi macam ni?"soal Ammar.

"I donno, selama ni saya mampu lihat sahaja..dia kata dia mampu bertahan sehingga Allah tarik nyawa dia. Saat dia jumpa awak, dia gembira gila. Tapi dia sentiasa doa supaya Allah berikan dia nyawa yang panjang untuk dia kekal hidup dengan awak" terang Izzaty, namun ia belum memuaskan hati Ammar.

"Bagitahu yang sebenar, saya tahu awak tahu semua ni" Desak Ammar. Izzaty hanya mendiamkan diri. Pintu bilik Ammar itu dibuka sedikit tidak mahu menimbulkan fitnah. Tubuh Raihana hanya mampu dilihat.

"Saya tak boleh bagitahu, rahsia saya dengan Rai sahaja" balas Izzaty. Ammar hanya mampu merenung mata hitam milik Izzaty. Gadis ini resah. Terpaksa juga dia bagitahu tentang Raihana. Lagipun Raihana isteri Ammar.

"Dulu dia gembira dengan keluarga dia. Sampai sahaja berita tentang penyakit ibu dia, dia menjadi semakin pediam, dan juga..semakin lemah. Lagi lagi bila dia dapat tahu yang ibu dia tu tak lama" Izzaty berhenti sampai disitu. Menarik nafas untuk memberitahu semua cerita.

"Bila ajal mengambil nyawa ibu dia, dia berkali kali masuk hospital sebab dia tak tahan dengan hidup dia. Masa ibu dia hidup, ayah dia ada bini baru, nama dia Emely Rose..berkali kali dia merayu ayahnya supaya ceraikan bini muda itu. Namun ayahnya memarahi dia. Selepas ibu dia mati, dia terseksa, dia kena dera, dia kena buli, dia kena penjara dalam rumah. Dia terpaksa menjadi pembantu rumah. Malah lagi hina"

"kalau awak tengok, dekat tangan kanan dia tu atas siku, tempat tu kena sterika. Dia salah menggosok baju ibu tiri dia. Masa tu dia tersalah menggosok baju, then yang tu terbakar. jadi, dia kena lah balasan tu" Izzaty bercerita dengan panjang lebarnya.

"Tapi sekarang saya kena halau, halau dari rumah tu..sebab saya jumpa dengan Izzaty. And then im very happy bcause saya tak kena dera lagi, i donnot tell you the truth because i donnot want you to be terlampau kisahkan saya" kata Raihana tiba tiba. Ammar terkejut. Lantas Ammar menluahkan hatinya.

"Lain kali kalau ada masalah bagitahu ya, saya janji saya jaga akan jaga awak sebaik mungkin" Izzaty sudah awal lagi keluar. Tidak tahan melihat drama percuma.
Raihana hanya mengangguk.
Kisah ini, biar mereka lalui bersama. Saat duka dan lara biarlah bersama asalkan tali cinta selalu dipegang erat. Moga bahagia AmRai :)

Kisah Cinta Cik Ego✔Where stories live. Discover now