BAB 15

5.8K 242 8
                                    

Hari ni hari perkahwinan abang Firash. Wan Dani Filham dengan Nur Aisya. Gadis dari Perak. Seorang kerani diSyarikat Gold's Company.
Entah macam mana boleh terjatuh cinta dengan CEO Gold's Company ni.
Last last ke pelamin juga akhirnya.

"Adik, adik, adik siap lagi?"soal Firash yang segak mengenakan baju melayu berwarna emas. Tema warna emas putih. Banyak ong ah.

"Adik tengah pinkan tudung shawl kesayangan adik ni. Jangan lah kacau"marah Farina yang sibuk mepinkan tudungnya.

Cantik. Dia membelek dirinya didalam cermin. Jubah moden berwarna putih dibadan dan ditangan berwarna emas berkilat. Jumpa pulak dia jubah ni dekat butik kahwin tu. Orang sibuk cari baju kahwin dia sibuk dengan fashion dia.
Tudung shawl satin warna emas itu elok dikepala dan ditambahkan aksesori flower crown . Tapi yang Farina pakai ada daun kering yang berwarna emas jadi Leaves Crown lah ya.

"Dah, semalam abang ada cakap nak bagi duty"soal Farina pula. Jubah modennya yang terseret dilantai membuatkan dia hampir jatuh. Menyusahkan dah lah salah beli satu saiz yang lagi besar. Adoi mak.

"Hah, memang betul, harini penuh duty adik dengan kenduri ni"
Farina mrmandang abangnya yang dari tadi sedang menggayakan tangannya keatas kebawah.

"Iaitu Adik kena buat gulai, sambut tetamu, kena bagitahu orang dalam kalau gulai dah habis, sambut pemgantin, potong bawang, potong daging...."

"Abang!!"

Teriak Farina seraya Firash berhenti dari mengarutnya itu. Firash ketawa dengan jahatnya.

"Kena tipu werkk"balas Firash sambil memegang perutnya. Sakit lah perut aku ni.

"Ish, adik tahu dah yang abang nak tipu adik, abang ni memang nak kena, so apa duty adik?"soal Farina geram. Dikepalnya penumbuk ditangan kanan.
Kan aku bagi free satu kan. Marah.

"Adik kena bagitahu ummi, kalau adik nampak rombongan pengantin eh?"jawab Firash dengan mimik muka serious.

"Baik lah Tuan Firash"sahut Farina. Kembang kepis hidung Firash tatkala Farina memuji dia dengan panggilan Tuan. Harap dapat jadi Tuan.

*****

"Mama kalau adik tak nak pergi boleh? Adik tak sihat lagi ni"rayu Afifa diatas sofa ruang tamu. Puan Fara yang sedang melayan drama itu memandang anak gadisnya.

"Demam apanya? Semalam mama dengar kamu bual bukan main dengan si Qayyum? Qayyam? Apa tah nama budak Perlis tu, oke je"sinis Puan Fara dengan senyuman sinis. Smirk.

"Ma ni, Qayyum lah, dia kan sepupu adik, ala dia tanya pasal result Pra Pecubaan SPM je. Boleh lah ma"balas Afifa seraya mencapai telefon kesayangannya. Orang muda lah katakan.

"Herm...Nope . Adik kena ikut jugak, tak pasal pasal kena cop anak dara pemalas, dah cepat bersiap mama tunggu kat sini"arah Puan Fara seperti komander.
Alamak dah keluar dah asap merah kat telinga.
Laju kakinya dihayunkan naik keatas. Oh no, mulut berapi milik ibunya dah nak keluar dah.

Afifa membelek dress labuh didalam walk-in-closet. Dalam tiga tiga almari tu, langsung tak jumpa dress labuh yang menepati citarasanya. Matanya tertacap dekat dress labuh warna putih merah jambu. Ada corak bunga besar dan kelopaknya jatuh kebawah dibawah dress labuh itu. Dibahagian lengan berwarna merah jambu.
Sesuai sangat dengan tudung berwarna baby pink.
Cantik. Dia cuba ingat siapa yang bagi hadiah ni.
Firash? Memang Firash yang bagi masa hari jadinya yang ke 16. Dah dekat setahun kot dress ni tak pakai. Agak agak padan lagi tak?
Dia menyarung baju kebadannya. Padan. Cantik!.
Dia memaka sedikit make up.

*****

Mereka berjalan kerumah Firash dengan lengganh kangkung.
Ala depan rumah je pun.

"Assalamualaikum Far"Afifa memberi salam tatkala melihat Farina dipintu pagar rumah agam milik keluarga Farina.

"Waalaikumussalam Kak Fifa, Ya Allah,comelnya Kak Fifa. Macam Asyallie. Muka pun sebijik macam Asyallie."puji Farina membuatkan Afifa kembang kempis hidungnya.

Memang muka aku macam Asyallie pun. Baru tahu ke? Amboi berlagaknya kau Fifa. Hihih. Sekali sekala nak kembang.

"Hehe..mana ada. Dalam cerita ni pun penulis anggap aku ni Asyallie. But the way, thank sebab puji akak. Hahaha. Kembang jugak lah hidung ni kena puji" sempat pula Afifa membuat lawak seposen. Dan dia membabitkan penulis. Apa kejadahnya. But the way, itu memang betul.
Tak kenal ke Asyallie? Ala yang macam comel je macam comel je. Yang tu lah. Kalau tak kenal lagi search dekat Mr. Goggle. Dia tahu semua. Dah back to the story.

"Yang Far duk kat sini macam bodyguard ni dah kenapa?"soal Afifa dengan muka yang serious. Tak de maknanya nak buat lawak.

"Oh, jadi bodyguard sekejap ala dalam esok kena buang kerja sebab tak pandai jaga rumah ni. Ala Datin kat rumah ni pun tak minat Far. Far ni kan apalah sangat"Farina melayan sahaja lawak dia dengan Afifa. Afifa saja buat muka serious tu. Ala ni tengah berlakon ni.

"Oh, gaji berapa eh?"Afifa juga melayan sahaja guraun mereka.

"Ala dalam tiga ratus, eh bukan,dalam tiga puluh sen kot?"jawab Farina dengan tangan Mak Jemah. Eh asal Mak Jemah disabitkan jugak. Ah lantak lah.
Akhirnya gelak tawa mereka melutus.
Tetamu yang melalui pintu pagar itu memandang mereka.
Laju mereka menutup mulut masing masing.

Firash memandang Afifa yang dari tadi mencari ibunya. Cantik juga bakal isteri aku ni. Ops. Terpuji.
Dah lah pakai dress yang aju hadiahkan.
So sweet. Tapi tak padan dengan aku yang pakai baju melayu warna emas ong ni.

"Firash, macam mana tetamu? Oke?"soal Puan Hajjah Faridah yang baru balik dari hospital dua hari lepas. Firash memaut tangan ibunya.

"Oke, ummi. Ummi, nanti ummi kena pinangkan Afifa untuk Firash ek?"kata Firash perlahan. Puan Hajjah Faridah membalas soalan Firash dengan anggukan.
Firash tersenyum gembira.

"Dah,pergi tengok makanan tetamu, ada lagi gulai tu, kalau tak da pergi kata dekat Kak Dah dan Pak Wan"arah Puan Hajjah Faridah lembut. Firash angguk. Dia laju menuju ke kanopi tetamu.

Kak Dah dan Pak Wan ialah ketua D'Food Married Catering yang menguruskan makanan kenduri untuk majlis sambut menantu ini.

Holla, nah dua bab untuk korang. Maaf ler lama tak update. Hehehe. Harap korg maafkan penulis ya. Merapu sikit. Maaf ler sebab tak best ke apa ke. Maafkan patik ya tuan hamba?









Kisah Cinta Cik Ego✔Where stories live. Discover now