"Luq, kau dah pilih novel yang best?"soal Afifa tanpa memandang figura hadapannya, dia fikir itu Luqyana, bila mood Afifa rosak, Afifa panggil Luqyana, Luq.
Nama macam laki je aku baca.Lama menunggu jawapan, akhirnya dia memandang hadapan.
Oh em ji!
Mamat hots rentung!
Dan lagi sekali tengok, bakal suami rupanya.
Erh..
Bakal suami? Entah jadi ke tak, kalau boleh nak lari masa Firash lafaz 'Aku Terima Nikahnya.....' sepantas kilat aku nak lari Kanada, tak boleh balik Kanada balik U.K lah.
Sempat lagi Afifa memikirkan pasal kahwinnya."Erh, asal kau kat sini? Blah boleh tak?"soal Afifa tanpa perasaan. Telefonnya dihadap lagi.
Erh, scroll Intsagram tak habis.
Pantas tangan Firash menangkap telefon Afifa.
Erh, malas nak layan.
Entah kenapa perangainya pelik harini.Selepas lima minit telefon Afifa ditangan Firash, Firash kembalikan kepada Afifa.
Afifa hanya buat bodoh je. Ah aku bad mood ni!
Nak tahu sebab apa Afifa kita jadi macam tu?~~~
Disebuah pagi yang aman damai, Afifa menanya ibunya.
"Mama, mana abang abang hots kita?"soal Afifa sambil menuang jus oren kedalam gelas kaca yang cantik. ceh kembang gelas tu. Dah tak payah kembang, nanti kan pecah sian Afifa nak minum takda gelas.
"kakanda kesayangan sudah berangkat ke tempat asalnya"ujar Puan Sri Fara, wah loghat diraja. Jap, loghat?
"What? Tempat asal? Bukan tempat asal tanah ke? Means diaorang meninggal?"
"Ish mulut ni" Puan Sri Fara menyumbat mulut Afifa dengan roti.
"Dah tu?"soal Afifa mulutnya penuh roti bakaq teluq meleleh!
"Erh, abang long kamu tu balik rumahnya lah! Si angah pulak pi honeymoon. Lepastu abang ninja tu balik sana lah"ujar Puan Sri Fara. Lalu muka Afifa yang ceria itu menurun sikit demi sikit menjadi masam.
laju kakinya naik kebilik! Huargh! Afifa bosan!!!
Ntah apa yang Afifa merajuk ni.~~~
herm...begitu lah ceritanya...mungkin Afifa ni nak bermanja dengan abang abangnya kot...ceh manja...selama ini? Apa? Drama apa?
Tiba tiba satu cahaya terang dari mentol kepala salah seorang dari lima orang penyibuk disebalik pasu didalam kafe tersebut. Ada mentolnya yang sederhana terang, ada yang terang namun tiba tiba padam. Puff! Hilang!!
Dan mereka berkumpul mula membuat rancangan dengan berbisik.
Macam macam bunyi ada..
Pst..pst..
Blabla..
Pokpek..pokpek..
kuwek kuwek..Dan
Jual jual ikan kembong lima ringgit sekilo!!
Eh, pak cik ni..tersesat pulak dekat kafe ni..Yan memberi segelas air kopi kauw panas dan pak cik itu duduk seperti orang berada...misainya panjang mengurai seperti samurai...wacca!!
Apa yang aku melalut ni -_-Dalam kiraan satu, dua, tiga!
Action...
"Kompang dipalu, pengantin malu..duduk bersanding dalam kafe ini...sudah ku tahu kau sudah malu...eh ah eh ah eh ah" serentak lima kepala itu mengusik merpati dua sejoli itu. Turut berserta dua kepala yang sibuk memikirkan tudung menjadi. Ditambah pula Yan dan penari mexico topi yang paling pergh tu. Nora bagi lima bintang tolak dua tambah satu tolak empat!
"Saya balik dulu eh"pinta Firash laju. Kakinya melangkah keluar seribu cm dari kedai kafe itu.
Dia ketawa kecil.
Nak tergelak tengok Fifa yang tak bersalah tu. Pergh, tengok diorang berpakat kenakan kami macam nak terkam seperti mangsa-pemangsa."Dah habis drama korang? Jom makan..aku lapar...mama aku marah balik lewat"kata Afifa dingin. Semuanya yang ceria menjadi hampa dan semua senyukan turun perlahan lahan.
Dan penari mexico pulang ke Mexico semula.Dan keadaan menjadi sepi..krik krik...
Dan Dary memulakan pembicaraan dari sepi."Erk, nanti kita balik rumah ke?"soal Dary, dia yang ajak kena lah tahu. Luqyana baru nak sampuk tapi suaranya yang seperti Ella tu, membuatkan dia kurang selesa.
"Ye kenapa Yana?"soal Dary seperti ibu tiri yang duduk dihujung meja makan sambil memegang garpu dan sudu. Matanya tepat memandang Luqyana yang tidak bersalah.
Luqyana geleng.
Kan aku cakap nanti ada yang tertelan garpu."Dah cepat, aku nak balik. Kau nak duduk sini, kau duduklah." Kata Afifa dingin tanpa memandang kawan kawan yang lain. Semua memandang Afifa dengan tanda tanya. Asal lah minah ni tak ada mood je...ke PMS?
"Aku dah habis, terima kasih pada yang belanja",tutur Afifa sambil keluar dari kafe tersebut.
Hatinya kini merindui Ash.
Kau kata kau nak pulang cepat, tapi sekarang? Kau lupa. Aku patut lupakan kau, Ash. Goodbye memories!Tiba tiba satu kereta laju menghampiri Afifa yang merah matanya menahan tangis.
Tangannya mengelap mutiara jernih yang keluar dari tubir mata.
Tanpa dia memandang kearah kanan, dia dilanggar oleh sebuah kereta yang laju tadi."Ya Allah!"
Penuh darah dikepala Afifa, dia sudah terlentang diatas jalan. Beg duitnya tercampak dan membuatkan seorang itu terkejut.
Dia melihat ramai orang berkumpul ditengah jalan raya.
Eh, apasal pulak ni? Desis hatinya.
dia seperti mahu membuka beg duit itu, alangkah terkejut dia tahu siapa yang punya beg duit itu. Selepas itu dia ingin mengetahui mengapa ramai berkumpul. Dia melihat susuk tubuh seorang gadis yanh terlentang dipenuhi dengan darah pekat."Afifa!"teriak lelaki itu kuat membuatkan ramai terkejut, segelintir menelefon ambulans.
*****
Puan Sri Fara membersih pinggan mangkuk didapur, gelas yang dipegang tiba tiba jatuh.
Terkejut Puan Sri Fara."Astaghfirullah, kenapa tiba tiba aku cuai ni" rungut Puan Sri Fara seorang diri.
"Kenapa Puan?"soal Kak Peah iaitu pembantu dapur baru yang diambil dua bulan lepas.
"Erk entah lah, akak rasa macam something wrong" balas Puan Sri Fara sambil mengutip gelas yang pecah itu.
Kring, kring!
Bunyi telefon rumah diruang tamu membuatkan dua orang itu mendongak.
"Biar saya angkat Puan" cadang Kak Peah lalu mengangkat gagang telefon yang lama berdering itu.
"Ya, ini pembantu rumah Afifa Ameera, kenapa ya?"
"......"
"Apa? Sekejap ya"
Kak Peah laju mengatakan sesuatu kepada Puan Sri Fara membuatkan dia terkejut.
"Apa?mari kita ke hospital sekarang! Kamu tutup apa yang patut, lagi lima minit kamu tunggu kat depan. Saya pergi bersiap. Panaskan enjin kereta saya!"arah Puan Sri Fara sementara dia sedag bersiap.
"Ya Allah, Kau permudahkan segalanya"
Dia sangat menyayangi anaknya, dia tahu anaknya sangat kuat. Dia perlukan anaknya sebagai pemyeri hidup.
So? Double Chappter for today!!
susprise! sempena cuti dua minggu.
Oke tak? Maaf kalau hahahahambar.
Dah dh, sedih ni . Apa yang akan terjadi pada
AFIFA?
Tunggu ya!
YOU ARE READING
Kisah Cinta Cik Ego✔
De TodoDia datang mengantikan kekasih lama yang bertapak dihati. Dia pencuri hati yang mampu mencairkan hati seorang gadis yang ego. Bila hati kata rindu tapi mulut menafikan, ego saja lebih. COMPLETED : SEP 2016 Best achivement : #1 in random July/Jun2016...