BAB 45

4.2K 135 1
                                    


Sudah dua minggu Syawal bertandang ke sini. Mereka berdua kini berada di pasaraya kecil.
Barang dapur habis!

Firash mencari daun bawang dan juga sedikit lobak.
Tapi sampai sekarang dia masih belum sampai ditroli. Afifa menunggu sambil menelefon Firash. Namun telefonnya off.

"Auntyy...kita kita nak pergi tandas..tapi kita takut" seorang budak lelaki memegang hujung baju Afifa.

"Eh..mama adik mana?"soal Afifa sambil memegang kedua bahu budak lelaki itu. Budak lelaki itu dalam lingkungan 6 tahun.

"Mama ada dekat tandas..papa suruh pergi tandas...tapi kita kita takut sebab sebab takut orang jahat culik kita" balas budak kecil itu.

"Nama adik apa?" Soal Afifa sambil memegang tangan budak lelaki itu ke luar pasaraya kerana tandas berada diluar.

"Nama kita Uzai" jawab Uzai sambil berlalu ketandas.
Beg sandangnya dipegang. Tiba tiba seorang menekup mulutnya dari belakang dan menutup matanya dengan kain hitam.

Baru sahaja ingin melawan tapi dia pengsan.
Lama Afifa pengsan akhirnya dia sedar. Dia sedar yang dia duduk diatas kerusi, sepucuk surat jatuh ditangannya.
Cahaya itu menghala ke arah dirinya sahaja.

Dear my love, i have something speacial for you. Its, your birthday sayang. Happy birthday my lucky kne, my sweetie love, my sugar, my lovely wife and my sayang.

Ps- pandang depan, jangan tanya apa apa.

Your love,
Your husband..

Dia terlupa yang harini dia punya tarikh hari jadi. Macam mana boleh lupa ni?
Dia pandang ke hadapan. Hanya hitam sahaja yang menyapa matanya.

Tiba tiba cahaya menyinari susuk tubuh yang diamat kenali.
Itu...Firash!

"Happy birthday sayang, walaupun sayang makin bertambah umur, tapi dalam hati abang, sayang teramat muda" ujarnya lalu mencapai gitarnya.

"Sayang, lagu ni khas untuk sayang, abang buat sendiri tau, tajuk dia, Isteri Yang Ku Sayang" ujarnya lalu memetik gitar perlahan lahan.

🎶sayang, jangan kau menangis
akan kehilangan ku,
Aku sedar akan kesilapan ku,
Oh sayang, aku rindu mu,
Jangan kau pergi hilang dari ku,
Ku rasa hati mu milik ku,
Oh sayang, kau isteri tercinta buat ku,
Aku rindu senyuman mu,
Aku cinta kamu,
Aku harap tanpa ku kau bisa hidup.

Oh sayang, aku rindu mu,
rindu senyuman mu,
Oh sayang, aku benci tangisan mu,
Tangisan yang mengores hati mu...

Terima kasih sayang sanggup kau menjadi isteri ku,
Oh sayang, i love you..

Afifa mengesat air matanya yang tiba tiba keluar tanpa dia ketahui.
Walaupun dia tahu yang suara Firash sumbang bila nyanyi lagu. Tapi harini seperti penyanyi terkenal.

"Sayang, mari naik atas ni" arah Firash. Afifa bangun lalu menaiki pentas itu.

"i love you, so then please i keep loving you" luah Firash lalu memeluk Afifa yang sudah basah menahan air mata itu.

"Thanks abang, abang lah paling sayang sayang, asal lah abang ni sweet sangat? Makan gula banyak eh?" Jujur Afifa meluah dari hatinya.
Firash mengesat air mata Afifa.
Tiba tiba lampu menyinari semua dewan. Dan...

Pom!!

Bunyi mercun hari jadi membuatkan semua mengucap selamat hari jadi kepada Afifa.

Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday to Afifa,
Happy birthday to Afifa.
Happy birthday to You!!

Serentak itu belon turun ke atas pentas membuatkan Afifa hampir menjerit.
Ye dia tidak pula tahu yang semua ada dibawah pentas. Ada...

Mama, papa,ummi, Along, abang sado, abang Alif, abang long dan semua yang dia sayang.

Tiba tiba kek berada dihadapan mereka berdua.
Dan Firash menyuruh Afifa memotong kek itu.

"Wah cantiknya abang!" Ujar Afifa sambil melihat kek yang ada muka
Firash dan Afifa.

Teruja!
Gembira dan rasa nangis!

Mereka menyambut hari jadi Afifa dengan gembira.
Dalam kegembiraan itu, mereka diperhatikan oleh seorang lelaki dan seorang perempuan di atas dewan.

"Dear, how about kita ambil dahulu kesayangan Firash?"soal wanita itu sambil melihat muka suaminya.

"Bagus jugak tu, i love you honey" tutur suaminya dengan slang cinanya.

"kena rangka semula lah gamaknya" ujarnya lalu hilang.

Poff!

Macam silat kata doohhh.

Afiq melihat keatas, terasa diperhati.
Liana yang melihat perilaku Afiq terus menuju ke arah suaminya.

"Abang, kenapa?"soal Liana sambil mendongak melihat atas dewan.

Afiq memandang Liana semula.
dia mengeleng takut Liana risau.
Liana paham.

*****

"Firash, aku ada nak bagitahu sesuatu" kata Afiq lalu membawa Firash keluar dewan. Afifa dibiarkan didalam dewan bersama semua orang.

"Apa dia bro?"soal Firash. Walaupun abaag iparnya sama umur dengannya, dia mahu memanggil Afiq, abang tapi Afiq pula tidak mahu kerana tidak suka dipanggil begitu.

"Aku rasa ada orang perhatikan kau tadi, aku tahu ada yang nak lukakan kita semua, jadi aku mohon kau jaga adik aku baik baik. Ramai yang sayang dia, jadi aku harap kau berhati hati" pesan Afiq lalu masuk kedalam dewan. Firash termenung.

Asal Afiq cakap cam tu? betul ke Afifa dalam bahaya?
Baik aku jaga dia.
Desis hati Firash.

*****

Malam sudah tiba, Afifa duduk termenung dimeja makan menunggu Firash menyediakan makan malam. Sempena hari jadi.
Bau yang diamat kenal. Bau nasi lemak sambal bawang. ya dia amat suka nasi lemak sambak bawang yang dibuat oleh Firash.
Sedap teramat, sampai tak tahu nak kata macam mana.

"Nasi lemak sambal bawang dah siap!" Ujar Firash lalu meletakkan dua pinggan nasi lemak diatas meja makan. Afifa terus bangun dari lamunannya. Wah, aromanya!

"Sedapnya! Lain kali buat pula ya"

"Baik sayang"

Firash gembira melihat Afifa yang menikmati nasi lemak buatannya itu.
hohoho mesti lah sedap, Firash ni..takkan korang tak kenal.
Bangga jap.




Nah double chappter for you guys for hari raya!
Malas nak taip panjang panjang, asal cukup dua bab..muhahaha

Lagu yang saya taip tu, saya reka.acah acah Firash reka lah lagu tu untuk Afifa..


Dan

..selamat hari raya! Rajin rajin lah beryaa dan maafkan silap orang ya..

Selamat Hari Raya! Maaf zahir batin💕

Nanti saya update..tak tahu bila, tak janji wokeyh! Mood raya on nih😁

Kisah Cinta Cik Ego✔Where stories live. Discover now