'Curang'

375 11 0
                                    

Aku tergelak gelak menyaksikan telatah Jae suk dan Kwang soo. Dua-dua orang ni 'comel' giler n ofcos kelakar dan kalau disuruh pilih mana satu favourite members aku di kalangan member-member Running Man, nama dua orang ni jugaklah yang akan keluar dari mulut aku. So sape pulak favourite member korang? Sile nyatakan di ruangan komen. Hahaha. Iklan jap.
" Fara, cepat tengok latest running man. Kelakar weh ", aku menegur saat ternampak Fara masuk ke dalam bilikku.
" Yih kau ni, sudah ku bilang aku anti cerita Korea dong "
Perhatian aku kembali semula kepada skrin laptop dihadapan ku.
" Kau ni mesti ada benda nak gosip kan kalau dah masuk dalam bilik aku ni ", aku mengerling sekilas ke arah Fara yang ketika itu sudah mengambil tempat di kerusi belajarku.
" Ofcos lah ", Fara tersenyum penuh makna.
" Hah ape dia? ", aku menutup laptop aku.
" Wow, sanggup kau berhenti tengok running man sebab nak dengar cerite aku. Tak pernah2 sebelum ni "
" Dah abes dah pun cik akak oi. Dah cepat lah cerita ", aku bangun dan duduk menghadap Fara.
" Alright, macam ni cerite die... Once upon a time... "
" Hisy dia ni main-main pulak. Aku pasang balik running man kang baru tahu "
Fara sudah ketawa terbahak-bahak. Ape yang lawak pun aku tak tahu.
" Okay-okay. Aku nak cerite pasal Zarif ni hah. Tahu tak ape yang kecoh pasal Zarif dalam kelas kitorang lately ni? "
" Hah ape dia? "
Aku buat-buat tak interested dengan cerita Fara tapi hakikatnya aku pun ingin tahu ape yang berlaku.
" Zarif curang dengan Nana. Ada orang nampak perempuan lain naik kereta dia "
Aku telan liur.
" Bila orang tu nampak? "
" Tengahari kelmarin "
Aku telan liur lagi. Seriouslah? Ada orang nampak ke aku naik kereta dia itu hari?
" Ni first time tau kisah Zarif curang ni. Mana taknya before2 ni setia betul dia tu dekat Nana. Ke mana-mana dengan Nana je "
Aku hanya diam.
" Kau dah kenapa diam je? Respond lah ape yang aku cerite ni "
" Kau nak aku respond ape? "
" Alah buat-buat lah berminat nak tahu cerita selanjutnya ke "
" Hmm ape cerita selanjutnya?Cepatlah cite ", aku bersuara berbasa basi.
" Nak dijadikan ceritenyer, budak-budak kelas kitorang tengah sibuk nak dig sape minah tu "
Aku terkejut. Hisy, aku tak mo dah lah dikaitkan dengan mamat tu!
" Kenape diorang sibuk-sibuk nak ambik tahu sape minah tu? Tak de benda lain ke diorang nak buat? Sibuk jaga tepi kain orang "
" Kau ni dah kenape angin kus kus tetibe? ", Fara buat muka pelik dengan reaksi aku.
" Mana ada aku angin ", aku control nada ku pura-pura tenang padahal dalam hati...
" Aku pun tak sabar-sabar nak tahu identiti pompuan tu. Sape lah minah yang berjaya kalahkan si Nana tu. Weh serius kalau Nana tahu, confirm perang UPM ni "
Aku telan liur buat kali entah keberapa.
" Nana dah tahu ke? ", aku sekadar bertanya.
" Manelah aku tahu Nana dah tahu ke belum "
" Budak kuliah kau tak tanya directly kat Zarif ke? ", aku sengaja hendak menduga. Risau jugak kalau Zarif bocorkan identiti aku ke ape.
" Ofcos lah diorang tanya... "
" Pastu-pastu Zarif cakap apa? ", aku potong ayat Fara.
" Hisy kau ni aku nak cite lah ni "
Aku diam sabar menanti kata-kata Fara.
" Dia kata perempuan tu engkau "
" Hah?! ", aku terkejut.
" Weh tak yah lah terkejut sangat. Aku gurau je lah ", Fara sudah ketawa terbahak-bahak.
Aku pulak? Cuba sedaya upaya untuk kekal tenang. Kurang ajar punyer Fara. Berani dia kelentong aku!
" Aku sepak karang ", aku pura-pura marah.
" Ala, jangan marah-marah. Zarif senyap je. So sampai sekarang diorang tak tahu sape minah tu. Budak uni kite ke, budak luar ke. Semua masih diselubungi misteri "
Aku hanya mengeluh kecil. Siaplah kau Zarif kalau nama aku naik sat lagi.

My 2nd ConfessionTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang