KAK LONG yang memegang jawatan sebagai pegawai perakaunan di Onida Electronics ini kelihatan anggun dan bergaya berjalan mendapatkanku. Hati yang risau kini tenang sedikit apabila nampak kelibat kak long.
"Bella... sorry tak dapat datang masa Bella call kak long tadi. Kak long ada meeting. Sekarang baru free," beritahu kak long. Terus dia mengambil tempat di sebelahku.
Aku menarik nafas dalam-dalam. Tangan kak long kugenggam erat. "Kak long... habislah kita kak long!"
Kak long buat muka pelik. "Kenapa ni? Cuba bawak bertenang."
"Kak long tahu tak..."
"Ah! Sebelum terlupa, kak long nak ucapkan tahniah pada Bella," potongnya.
Aku mengerutkan dahi. Dah kenapa nak tahniah kat aku pulak ni?
"Tahu tak, semua orang puji kimchi Bella tadi. Sampaikan tetamu VVIP yang datang dari Korea Selatan pun suka sangat dengan kimchi yang Bella buat tu. Kak long dapat cerita ni daripada pegawai-pegawai senior. Bangga betullah kak long dengan Bella."
Kak long nampaknya sangat gembira saat ini. Berseri-seri wajahnya membuka cerita.
Pujian dan berita ini sepatutnya menggembirakan hati aku juga, tetapi aku tidak mampu untuk tersenyum saat ini. Kedua-dua belah tangan meraup wajah.
"By the way, kenapa Bella nak jumpa kak long kat sini? Bella cakap urgent tadi, kan? Bella buat apa kat hospital ni? Ziarah kawan ke?"
"Kak long! Kita ada masalah besar!" Dengan serius aku bersuara.
"Kenapa ni Bella?" Berkerut seribu wajah kak long.
"Kak long tahu tak yang big boss kak long ada kat dalam wad sekarang?"
"Hah?! Eh, bukan dia ada aje kat dalam ballroom tadi?"
"Betullah kak long tak dengar lagi berita ni?"
"Manalah kak long tahu. Lepas aje Bella SMS kak long cakap tak jadi lunch dengan kak long, kak long ajak Mei Lian lunch sama-sama kat cafe depan office tu. Dia sakit apa?"
"Anafilaksis."
"What?! Apa tu?"
"Alahan teruk. Mungkin dia salah makan."
Kak long buat muka blur. "Danial Lee yang sakit, kenapa Bella cakap kita pulak yang ada masalah? Bukan kau yang sakit, dik."
"Kak long... Bella takut kalau kimchi yang Bella buat tu yang menyebabkan alahan!"
"Mengarutlah! Bukan kimchi aje yang dihidangkan tadi," balas kak long.
"Kak long... dalam kimchi tu ada udang tau. Udang memang terkenal dengan sifatnya yang sering menyebabkan alergi kepada ramai orang. Macam mana kalau kimchi tu penyebabnya?" kataku dengan panjang lebar. "Kalaulah Bella tahu, Bella tak akan masukkan udang dalam kimchi tu."
"Relax la, Bella. Stop being a worrywart!" marah kak long lalu terus mencapai beg tangannya. Kemudian dengan pantas dia berdiri. "Nanti kak long find out dia alergi terhadap apa."
"Macam mana kak long nak cari?" Seperti orang bodoh aku bertanyakan soalan itu.
"Hesy! Dari personal assistant dia la. Esok kak long tanya."
Betul juga kata kak long. Kenapa aku perlu risau sangat? Padahal aku tidak tahu pun apa yang dimakannya tadi.
"Jom balik," ajak kak long lalu menarik lenganku.
YOU ARE READING
Kimchi untuk awak!
RomanceInsiden terlanggar lelaki kacukan Melayu-Korea, Danial Lee Jae Hwan di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon adalah permulaan kacau-bilau dalam hidup Bella. Hilang terus moodnya untuk menikmati penerbangan kelas perniagaan yang dihadiahkan oleh kak...