Bab 10

19.2K 464 11
                                    

Dua bulan kemudian...

MAJLIS perkahwinan yang diadakan di rumah Tengku Marzuki itu begitu meriah dengan kunjungan tetamu. Dari jam sebelas pagi sampai ke waktu Zohor, ada sahaja tetamu yang datang. Semua kerabat Tengku Marzuki dan Tengku Arianis dijemput hadir ke majlis perkahwinan anak lelaki mereka.

Minggu lepas, majlis dibuat di sebelah pihak perempuan. Biarpun rumah flat itu kecil, namun meriah juga. Hajat Puan Rohaya dan Encik Ahmad akhirnya termakbul juga untuk membuat majlis perkahwinan Fazliatun di rumah sewa mereka. Terasa lapang setelah segala-galanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

Tengku Arianis yang sedang sibuk melayan tetamu buat-buat ceria. Sedangkan dalam hatinya saat itu hanya Tuhan yang tahu betapa terseksanya dia dengan perkahwinan itu. Orang lain yang diharapkan menjadi menantu, lain pula yang dapat. Sakit betul hatinya. Jika boleh dia nak membangkang, namun usahanya sia-sia.

"Pandai betul Rul pilih calon isteri. Cantik budaknya. Bertuahlah you Anis dapat menantu cantik macam tu. Sesuai sangat I tengok dia orang. Macam pinang dibelah dua," puji Datin Farina ikhlas. Tengku Arianis hanya tersenyum kelat. Naik berbulu dia mendengar setiap pujian yang diberikan oleh tetamu yang hadir ke majlis perkahwinan anak bongsunya itu. Semuanya cakap Fazliatun cantik.

'Tak habis-habis nak sakitkan hati aku. Macamlah cantik sangat muka dia tu. Kalau dah miskin tu, tepek bedak banyak macam mana pun tetap nampak buruk.'

Selepas beberapa minit kemudian, muncul pula Datin Mona bersama-sama Nauri. Cantik sungguh Nauri pada hari itu. Dia mengenakan dress pendek berwarna biru laut dengan rambut yang dibiarkan lepas ke bahu. Kulitnya yang putih gebu itu nampak kena dengan dress yang dipakai. Sempurna.

Nauri memeluk Tengku Arianis erat. Diciumnya pipi orang tua itu. Sengaja nak ambil hati Tengku Arianis.

"Nice to meet you, auntie! Congratulation!" ucap Nauri buat-buat gembira. Riaknya nampak tenang. Namun dalam hati, hanya Allah yang tahu betapa kecewanya dia. Bagai nak meletup jantungnya apabila mendapat tahu berita perkahwinan Tengku Fazrul Shah dan gadis kampung itu. Banyak-banyak perempuan dalam dunia ini, kenapa lelaki itu memilih Fazliatun menjadi isteri. Apa kurangnya dia berbanding dengan perempuan miskin itu? Dia jauh lebih cantik dan seksi.

Sakit betul hatinya melihat kemesraan Tengku Fazrul Shah ketika sesi mengambil gambar bersama-sama isterinya. Macam sengaja nak buatkan dia marah. Matanya menjeling tajam ke arah Fazliatun yang sedang dipeluk erat oleh Tengku Fazrul Shah dari belakang. Suasana di sekeliling banglo mewah itu dirasakan berbahang. Panas seluruh tubuhnya. Dia nampak gelisah semacam.

"You cakap nak kahwinkan Fazrul dengan Nauri. Mana pergi janji you tu?" ujar Datin Mona perlahan. Ketika itu, mereka bertiga sedang berada di bawah kanopi yang didirikan di halaman rumah.

Tengku Arianis hanya mengeluh kecil sebelum bersuara.

"You jangan salah sangka, Mona. Ni semua bukan rancangan I. I tak ada terlibat langsung pun pasal perkahwinan ni. Dan I tak pernah terima pompuan kampung tu jadi menantu I."

Sebaik mendengar kata-kata Tengku Arianis, Nauri segera mengalihkan pandangan ke arah wanita yang sebaya dengan mamanya itu.

"Maksud Auntie apa?" soal Nauri pelik.

"Auntie memang tak suka pompuan miskin tu. Rul tu yang berkenan sangat nak buat dia jadi bini. Meluat auntie tengok. Kalau boleh, auntie nak Nauri yang jadi isteri Rul. Tapi nak buat macam mana. Uncle pun dah suka kat pompuan tu dan izinkan Rul kahwin dengan dia. Auntie dah tak boleh nak halang."

Isteri SementaraWhere stories live. Discover now