Bab 70

18.8K 332 8
                                    


"ORANG tua tu memang kacau daun betullah. Lagi sikit aje rancangan I nak berjaya. Boleh pulak dia datang time tu juga. Geram betul I!" ucap Nauri pada waktu makan tengah hari.

"Buat penat ajelah plan kita tu. Apa pun tak dapat." Rizal memandang wajah kusut Nauri sambil menyuap chicken chop.

"Lepas tu siap tuduh I yang buat laporan tu. Nasib baiklah I pandai cover."

"Apa you cakap?" Rizal tergelak.

"I cakaplah tu semua hanya salah faham. Tapi dia tetap salahkan I jugak. Mati-mati dia tak percaya. Lepas tu, dia halau I macam anjing kurap. Nasib baiklah dia orang tua, kalau tak dah lama I belasah cukup-cukup."

"Mungkin dia dapat rasa kot. Yalah, tiba-tiba aje datang penguat kuasa agama. Mesti dia fikir you yang bagitahu. Dia tu kan pandai dan bijak."

Nauri semakin geram dengan perangai bakal mertuanya itu. Tunggulah kalau dia sudah sah jadi isteri Tengku Fazrul Shah nanti. Tahulah apa dia nak buat pada orang tua itu. Biar Tengku Marzuki tahu, siapa Nauri yang sebenarnya.

"Sekarang ni, apa you punya plan?"

"Kena ikutlah apa yang kita dah rancang dulu. Tu aje jalan terakhir. Dah tak ada cara lain lagi."

"Nak buat bila?"

"Kan I dah cakap tunggu masa yang sesuai. I tak nak orang tua tu curiga pulak. Kang tak pasal-pasal, pecah rahsia. I tak nak impian I musnah mcam tu aje sebelum masanya tiba."

"Betul juga tu. Jangan terburu-buru sangat. Masa masih ada."

"You rasa dia cakap kat Rul tak pasal kejadian malam semalam?"

"Mestilah cakap," jawab Rizal penuh yakin.

"Apa I nak jawab kalau Rul tanya nanti? Mati I." Wajah Nauri nampak risau dan cemas.

"You buat biasa-biasa aje. Jangan tunjuk sangat muka takut you. Buat macam tak ada apa-apa berlaku. Dia tak boleh syaklah."

"Susahlah, Zal."

"Tak susahlah kalau you pandai."

"Masalahnya sekarang, papa dia ada masa kejadian tu berlaku. Terang-terang anak dia tengah baring kat sofa tak sedarkan diri. Mesti dia ingat I yang buat anak dia pengsan. Dari gaya dia bercakap, I yakin seratus-peratus dia tuduh I. Nampak sangat muka tak puas hati dia tu."

"Biarlah dia nak cakap apa pun. Buat apa nak takut. Bukan orang tua tu ada bukti nak tuduh you buat. Apalah you ni. Fikir sempit sangat."

"Kalau Rul percaya, macam mana? Rosaklah semua rancangan kita nanti. Dibuatnya dia nak putuskan pertunangan dengan I, lagi jahanam. I takutlah, Zal. I tak nak perkara macam tu terjadi."

"Cuba you bawa bertenang. Jangan fikir yang bukan-bukan. I yakin Rul tak akan buat benda bodoh macam tu."

Nauri menarik nafas dalam-dalam. Risau sungguh muka dia saat itu. Mana tak bimbang, perbuatannya sudah dapat dihidu oleh Tengku Marzuki. Biarpun dia tak mengaku, namun gerak-gerinya akan terus dicurigai sampai bila-bila.

"I rasa Rul tak akan percaya cakap papa dia. Percayalah cakap I!"

"Mana you tahu?"

"I kenal sangat dengan dia. Selagi dia tak nampak depan mata dia, dia tak akan percaya. Lagipun Tengku Marzuki tak ada bukti nak tunjuk kat dia."

"Habis tu kenapa masa I tunjuk gambar Tun dengan lelaki tu, cepat aje dia percaya. Lepas tu mengamuk macam orang tak betul. You tak boleh nilai dia, Zal. Perangai manusia ni boleh berubah-ubah."

Isteri SementaraWhere stories live. Discover now