Bab 2

26.2K 686 7
                                    

Bab 2

TENGKU FAZRUL SHAH memicit dahi beberapa kali. Pening kepalanya melayan kerenah gadis-gadis yang datang temu duga pada hari itu. Dari pukul 8 pagi sampai ke pukul 11.30 pagi, hampir dua puluh orang gadis yang datang. Namun, semua calon itu langsung tidak memenuhi cita rasanya. Dia tak tertarik hati biarpun gadis-gadis itu cantik dan seksi.

Sejak dia meletakkan jawatan kosong itu di blognya tiga hari yang lalu, ada sahaja panggilan yang dia terima. Jenuh juga dia hendak menjawab. Ada juga yang tak faham bahasa menelefonnya pada waktu malam. Padahal sudah terang-terang dia bagitahu jangan hubungi dia selepas pukul 8 pagi sampai ke pukul 12 tengah hari. Akhirnya, dia terpaksa mematikan telefon sebagai langkah selamat.

Ketika meletakkan jawatan kosong itu di blognya, dia terlupa pula nak beritahu masa untuk datang temu duga. Ramai yang nak datang pada hari bekerja. Mana sempat dia nak uruskan temu duga itu kerana dia sibuk dengan kerjanya. Last-last, dia terpaksa menetapkan waktu tertentu saja boleh datang temu duga. Itu pun pada hari sabtu dan ahad, ketika dia tidak bekerja. Jika tidak, pasti papa dan mamanya mengetahui rancangannya untuk mencari calon isteri.

"Mama berkenan sangat dengan Nauri tu. Budaknya cantik, ada pelajaran, keluarga dia pulak berasal daripada orang yang ada nama. Senang cakap, mama memang teringin sangat bermenantukan gadis macam Nauri."

Begitulah kata-kata mamanya tentang Nauri yang merupakan anak kepada Datin Mona, rakan baiknya. Tengku Arianis berhajat ingin menyatukan Nauri dengan Tengku Fazrul Shah disamping dapat mengukuhkan lagi hubungan bisnes mereka.

Lantaran itulah Tengku Fazrul Shah sanggup mencari calon isteri sendiri dari berkahwin dengan Nauri yang diketahuinya ada ramai teman lelaki. Nauri memang cantik. Memiliki wajah persis model, berkulit putih gebu serta mempunyai potongan badan yang menggiurkan. Mana-mana lelaki yang melihatnya, pasti tergoda.

Tengku Fazrul Shah melepaskan keluhan berat. Sukar benar hendak membuat pilihan. Jika dia tidak mempunyai sebarang calon dalam masa terdekat ini, sudah pasti dia akan dikahwinkan dengan Nauri yang langsung tidak dicintai itu. Dia tidak mahu perkahwinan itu berlaku. Untuk menyelamatkan dia dari terus diasak oleh mamanya, dia harus mencari calon isteri sendiri.

"I rela jadi isteri you sampai akhir nyawa I," ucap seorang gadis seksi yang datang temu duga pagi tadi.

"I tak cari isteri macam tu. I hanya nakkan isteri sementara. You boleh faham bahasa melayu, kan?"

Gadis yang hanya mahu dikenali dengan panggilan Erina itu menayang muka manja. Tubuhnya didekatkan pada Tengku Fazrul Shah sambil membelai-belai lembut wajah lelaki itu. Dengan skirt pendek paras lutut serta baju sendat menampakkan 'aset berharganya', membuatkan Tengku Fazrul Shah menelan liur. Berkocak juga imannya memandang gadis seksi itu.

"Dah...dah, jangan berani nak goda I. I tak akan terliur dengan godaan perempuan pisau cukur macam you ni. Better you balik aje. Jangan buang masa I!" tengkingnya agak kuat.

Erina sudah terkulat-kulat apabila dimarahi begitu rupa. Dia terus melangkah keluar tanpa menoleh lagi.

"Next!" Suara Tengku Fazrul Shah kedengaran tegas.

Lepas seorang keluar, masuk lagi gadis yang lain. Semuanya cantik-cantik belaka seperti yang telah disyaratkan dalam jawatan kosong itu. Namun, entah mengapa hatinya tidak tertarik.

"Dah ada kekasih ke belum?" soalnya serius. Wajah gadis di hadapannya itu ditatap lama.

"Belum." Ringkas sahaja jawapannya.

Wajah gadis itu dipandang atas dan bawah. Pelik melihat penampilan calon terakhir itu. Setelah hampir dua puluh orang yang datang, hanya perempuan itu nampak ganjil. Dahinya berkerut seribu.

Isteri SementaraWhere stories live. Discover now