Bab 28

15.3K 380 14
                                    

"ADUH, laparnya perut aku!" Fazliatun memegang perutnya yang sudah berbunyi sejak tadi. Nak keluar makan nanti, terserempak pula dengan mak singa. Serba salah pula dia jadinya. Sekarang ini sudah masuk waktu zuhur. Patutlah perutnya berbunyi. Sarapan pun tak ambil, memanglah lapar.

‘Tak boleh jadi ni. Kalau nak fikir pasal mak singa tu, sampai esok pun tak makan. Buat bodoh ajelah.’

Fazliatun akhirnya turun ke tingkat bawah. Sesekali, matanya melingas ke kiri dan ke kanan. Takut juga andai bertemu dengan Tengku Arianis. Perlahan-lahan dia menuju ke dapur dengan kaki yang terjingkit-jingkit.

"Cik nak makan ke?" Suara Mak Kuntum tiba-tiba kedengaran. Pantas Fazliatun menoleh ke belakang. Terkejut dia. Ingatkan mak singa. Wajahnya dimaniskan sambil mengurut dada.

"Ish tak payahlah panggil saya puan, mak cik. Panggil aje saya Tun," katanya sopan. Terasa janggal pula apabila dipanggil begitu.

Mak Kuntum dah jadi serba salah. Kepala digaru beberapa kali.

"Tapi...?"

"Dah...tak ada tapi-tapi lagi. Mak cik panggil aje saya, Tun. Kan lebih mesra bunyinya." Fazliatun tersenyum. Wajah Mak Kuntum yang masih kebingungan itu dipandang buat kali kedua.

"Ha, baiklah Tun. Buat apa Tun dok terhendap-hendap macam komando mak cik tengok. Tun takutkan siapa?" Mak Kuntum bertanya.

"Sebenarnya, saya nak makan. Lapar sangat perut ni."

"Kenapa pulak Tun nak terhendap-hendap macam tu? Makan ajelah. Tak ada siapa pun nak marah. Tun kan menantu dalam rumah ni. Buat aje macam rumah sendiri. Jangan takut!"

"Saya takut mak singa marah."
Makin pelik Mak Kuntum mendengar ucapan Fazliatun. Nampak jelas kerutan di dahinya.

"Siapa pulak mak singa tu?"
"Ish mak cik ni. Janganlah cakap kuat-kuat. Nanti dia dengar pulak. Habis saya kena maki."

"Cuba Tun cakap dengan mak cik. Siapa mak singa tu?" Kali ini suaranya perlahan sedikit.

"Tengku Arianis." Selamba saja Fazliatun menjawab.

"Oh!"

Mak Kuntum akhirnya mengangguk faham. Tahulah dia sekarang. Rupa-rupanya, Tengku Arianis tidak menyukai Fazliatun. Kasihan betul dia melihat nasib Fazliatun. Entah apalah salahnya sampaikan Tengku Arianis berbuat begitu. Budak sebaik Fazliatun pun tidak disukai oleh majikannya itu. Kalau Nauri yang berpakaian seksi dan menjolok mata, Tengku Arianis suka pula. Tak faham sungguh dia. Berbeza benar pendirian majikannya itu.

"Kalau Tun nak makan, biar mak cik sediakan. Lauk tu dah ada kat atas meja. Tinggal nak ambil nasi dan air aje."

"Eh, tak payah susah-susahlah mak cik. Tun boleh ambil sendiri." Fazliatun melarang.

"Dah memang tu tugas mak cik, Tun. Kejap ya, mak cik ambilkan nasi!" Mak Kuntum menuju ke dapur yang terletak di bahagian belakang. Manakala Fazliatun sudah duduk di meja makan.

"Mak cik tak makan sekali ke? Marilah kita makan sama-sama." Fazliatun mempelawa Mak Kuntum makan.

"Tun makan ajelah sorang. Mak cik ni ada banyak lagi kerja nak buat kat belakang tu. Karang bising pulak Tengku Anis kalau nampak mak cik mengular kat sini."

Mak Kuntum meletakkan jug berisi air jus mangga di atas meja.

"Terima kasih, mak cik! Jemput makan!"

"Yalah. Makanlah. Mak cik nak ke belakang dulu!"

Mak Kuntum terus beredar ke dapur.

Fazliatun memandang hidangan yang berada di hadapannya. Semuanya sedap-sedap belaka. Berselera sungguh dia makan. Hampir dua pinggan nasi dia tambah. Lapar betul.

Isteri SementaraWhere stories live. Discover now