Bab 3.2

1.2K 142 15
                                    

"Kita kena bagitahu mereka Lica!" Akid sudah berjalan laju meninggalkan Lica yang masih terkebelakang jauh. 

"Tunggu Akid. " Lica berlari lalu terus dia menyentuh lengan Akid. "Kita masih tak tahu."

"Tapi kita kena batalkan upacara tu."

"No Akid, upacara tu sacred. Kita tak boleh batalkan sesuka hati ngaw."

<><><><><>

Elvey menyarungkan sebuah jubah berwarna kelabu perak. Agnes Waterhouse bersama Melodi melutut sebelah kaki menghadap Elvey.

"Kami bersedia untuk menghancurkan kesemua mereka Master" ucap Melodi.

"Kada karo-karo. Msah baasa kasilapan aru. (Jangan buru-buru, jangan diulang kesilapan yang lalu)" ucap Elvey. "Ou kukodos, tewas nanti. (kalau tak sabar melakukan sesuatu, tewas nanti)" katanya.

Melodi tertunduk. Dia tahu Elvey merujuk pada dirinya.

<><><><>

Xoranta menghanyun pedangnya, sekali libasan membuatkan pohon-pohon di hadapannya terpotong dua dan tumbang. Dalam benaknya, wajah Kapten Dororo tidak hilang. Suara jeritan hiruk pikuk orang kampungnya kedengaran begitu hampir di cuping telinganya.

"Kau kuat budak!Biasanya tiada orang dapat menahan satu tumbukan aku. Kau berbeza! Aku dapat rasakan, ada darah wira mengalir dalam tubuh kau. Biasanya orang yang ada potensi begini akan aku hapuskan segera supaya ia tidak akan bercambah menjadi barah kepada kami. TApi aku ingin lihat, aku lihat sejauh mana kau akan pergi."

"DIAM!"

"Pasti kau akan rasa marah dan berdendam melihat seluruh keluarga kau dibunuh? Aku nak kau terus simpan perasaan itu budak. Kau gunakan sebagai kekuatan kau."

"DIAM!!"

"Dan jangan sesekali lupa nama dan wajah aku. Kapten Dororo!" 

"ARgh!" Xoranta menghentam pedangnya ke tanah. Tanah tempat dia berpijak meletus dan meledak. 


Alamria Magical World Book 2Where stories live. Discover now