Bab 2 part 1 Amukan Xoranta

403 52 6
                                    

"Akid, kau nak tengok je ke ngaw?" tanya Lica kurang senang dengan ketegangan yang berlaku.

Akid geleng kepalanya. "Biar dia selesaikan urusan dia, jom kita pergi dari sini."

"Eiihhh." mulut Lica terbuka luas seperti sebuah tempayan tak bertutup. Tidak percaya dengan apa yang dia dengar.

"Tapi.. tapi tapi kau tak dengar ke? Tu calon Raja Gelap! Dia musuh kita. lagipun takkan kau nak biarkan Xoranta berlawan dengan dia sorang-sorang?"

Akid ketawa kecil. "Tapi ni la peluang untuk lari dari budak annoying tu. Aku tak nak dia follow aku." Akid cepat-cepat berpusing langkah. Dia berjalan pantas, Lica melihat ke arah Xoranta, lelaki itu mengeluarkan sejenis aura membunuh yang menyesakkan jiwa. Kemudian dia melihat Akid. Serba salah jadinya. Hendak ikut Akid atau membantu Xoranta.

Akhirnya dia ambil keputusan untuk ikut Akid. Dia mendengus kasar sambil menghentak kaki ke lantai.

"Ahh."

Shimi yang melihat perubahan oleh Xoranta mula menapak sedikit mundur. Aura yang dikeluarkan oleh Xoranta terasa hingga ke kulitnya. Terasa seperti dilumur cili. Pedih.

"Kau tahu, kenapa aku bencikan Dorororo?" tanya Xoranta.

Shimi angguk kepalanya sedikit. Dia tahu hubungan antara Xoranta dan Kaptennya.

"Kalau begitu, kau tahu betapa kuatnya aku." Xoranta mengangkat pedangnya ke langit lalu menjerit "Creation!!!"

Tidak semena-mena langit dan bumi bertukar seperti sebuah hamparan kertas putih. Shimi telah termasuk di dimensi baru ciptaan Xoranta.

Shimi masih lagi tenang.

Pedang milik Xoranta bertukar rupa kepada sebuah pena bermata tajam yang besar.

Xoranta melukis di atas angin. lalu keluarlah satu raksasa yang besar dan hitam, tiada jasad melain kegelapan. 

Raksasa tersebut terus menyerang Shimi dengan lengan yang besar, cuba untuk melanyak makhluk kurus tinggi tersebut.

*****

"Shimi? Kau hantar Shimi untuk menjejak si Arcana-Arcana tu?" tanya Melodi.

Kapten Dorororo mengangguk kepalanya. "Ya."

"Kau gila Dorororo, kau pun tahu Arcana tu bukan sorang malah ratu-ratu fairy ada bersama mereka. Aku sendiri pun terkena dengan salah seorang dari diorang.. Malah hampir mati. Mujur ada kau. "

"Si Akid tu ya." Dia melihat Cahaya atau nama barunya Atnis yang sibuk sedang menyediakan makanan. Kini mereka berada do kediaman baru Kapten Dorororo. Kediaman yang kosong ditinggalkan oleh penduduk Bandar Verlin. Ia luas, namun tersangatlah sederhana. "Shimi jauh lebih kuat daripada bedebah yang lain"

Melodi ketawa besar.

"Kau panggil Raja Gelap yang lain bedebah, kecik hati diorang"

Kapten Dorororo tersengih. "Kau nak ikut aku pergi ke timur?"

"Ada apa dengan timur?"

"Kampung."

Melodi garu kepalanya yang tidak gatal. "Kau ada kampung ke?"

Atnis datang membawa hidangan lalu di letakkan di atas meja makan mereka.

"Jemput. Atnis masak, entah macam mana Atnis tahu nak masak semua ni." rengih gadis berambut perak itu.

Kapten Dorororo menyuap sesudu masakan ke dalam mulutnya. Anak matanya kemudian membesar, ia bergemilau.

"Sedap!!" kemudian terus dia menyuap berulang kali dengan gelojoh.

Melodi ketawa. "Kau ni lucu la, belum pernah aku tengok kau teruja makan macam ni."

"Kau kena rasa Melodi." Kapten Dorororo terus menyuap secara paksa ke dalam mulut Melodi.

Tiba-tiba mata Melodi juga turut bersinar-sinar. "Sedapnyaaaa, pandai kamu masak Atnis"

Atnis tersenyum. "Kalau nak lagi Atnis akan buat lagi."

"Aku harap Shimi dapat rasa ini jugak" ucap Kapten Dorororo.

"Heh. Kau bagi dia misi bunuh diri. Lepas tu kau harap dia ada disini."

"Shimi tu bukan seperti yang kau bayangkan.."

*****

Xoranta terbaring di atas kolam darahnya sendiri. Shimi mengacu pedangnya ke tengkuk Xoranta.

"Boleh tahu, di mana para Arcana yang lain berada?" tanya Shimi.

Mata Xoranta bergoncang. "Siapa kau sebenarnya.."

Alamria Magical World Book 2Where stories live. Discover now