BAB 30

1.7K 110 2
                                    

BIP.. BIP.. BIP..
Cahaya lampu pendaflour bilik hospital benar-benar membuat matanya sakit. Dia melihat di sebelahnya terdapat seorang lelaki yang duduk terlelap manakala disebelahnya lagi seorang anak kecil memeluk satu boneka beruang lena disofa bilik tersebut.
Dia mengangkat tangannya yang sarat dengan wayar dan titisan air klorin yang masuk ke tubuhnya kedengaran menitik.

4AM.
Aku masih hidup.
Dia mencuba untuk menggerakkan badannya.

" Auch! " kepalanya terasa sakit. Pukulan besi dalam mimpinya tadi seolah-olah benar.

" Sayang? Alhamdulillah " lelaki itu terjaga akibat mendengar erangan wanita itu tadi. Dia mengucup dahi wanita itu dan tidak berhenti mengucapkan syukur. Wajahnya agak kuyu dan lebam bawah matanya sedikit kelihatan dek kulitnya yang agak cerah.

" Saya kenapa? " wanita itu masih kurang pasti akan keadaannya yang sebenar. Lelaki itu sekadar tersenyum dan menggeleng.

" Janji sayang dah sedar. Cukup. " lelaki itu meminta untuk keluar membeli air di kantin hospital dan meninggalkan wanita itu terpinga-pinga sendirian.

☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕

Kicauan burung menyedarkan dia dari lena yang panjang. Tawa anak kecil juga memenuhi ruang bilik tersebut.

" Hana.. Kamu jangan buat suami kamu macam tu lagi ,kesian opah tengok dia. Kusut masai dak ni haa " Seorang tua mula membuka kata sebaik dia membuka mata.

" Takdela Opah Teh. Bila lagi nak jaga baby besar ni " lelaki itu menjawab diselangi sedikit gelak tawa.

" Mama bila nak balik? Nak makan sup ayam " wanita itu sekadar tersenyum dan mengangkat bahunya tanda tidak tahu.

" Mama nak duduk sinilah. Tak payah masak, tak payah kemas rumah ,makanan pun nurse bagi " jawapan dari wanita itu membuatkan anak kecil itu mencebik.

" Cruel. Don't you miss me? " wanita itu menggeleng. Anak kecil itu turun dari katilnya dan duduk disofa bersama patung beruangnya. Merajuk.

" Raisha.. I'm just kidding " anak kecil itu sekadar memekakkan telinga.
" Sayang.. Lusa doktor cakap dah boleh keluar. Sayang duduk dengan Opah Teh dulu ya " wanita itu sekadar mengangkat keningnya sebelum mengganguk faham.

" Hana jangan risau. Segalanya akan selesai. Hanya Dia yang menentukan segalaNya dan menyembuhkan segala penyakit " Wanita tua itu memberi sepatah dua kata membuatkan wanita itu semakin tertanya-tanya apa yang berlaku.

Berubat? Aku sakit apa?

HostelWhere stories live. Discover now