Pt. 18

554 71 27
                                    

Doyoung dan Yeri keluar dari bilik sambil berpegangan tangan.
Mereka berdua ketawa dengan kuat dan Johnny buat muka pelik.

"Diabetes sia aku tengok diorang berdua." Ujar Johnny kepada Ten.

"Biarlah diorang tu, baru kahwin lah katakan" Balas Ten acuh tak acuh.

"Baru kahwin apanya, dah 5 bulan kot"

"Baru lah tu" Ten sepak Johnny dengan kuat.

"Attention semua " Suara Sooman membuat semua orang yang sedang bersarapan terus pandang muka dia.

"Sepanjang Doyoung duduk dengan kita  ni. Jangan ganggu dia dengan isteri" Sooman mengenyit mata pada anak-anaknya.

Cepat-cepat Renjun ambil tisu dan tutup muka tahan muntah.

"Mata daddy sakit ke? " tanya Jaemin dalam pangkuan Jisung.

Chenle yang berada disebelahnya terus membalas.

"Takdelah, mata daddy memang camtu dari muda lagi . Bila dah tua makin menjadi-jadi pula" Chenle menjeling tajam. Dahlah penat baru habis bersihkan halaman dengan Jisung.

"Amboi budak ni, aku debik pala kau jap lagi" Sooman  betulkan rambut setelah habis bercakap.

"Awak tu kalau nak cakap biar sampai habis,  jelas dengan kuat terus . Jangan berkias sangat " Saera terus perli depan-depan.

"Boleh Bridgia cakap sesuatu? "

Banyak pula nama panggilan bini duyung ni. Tapi selalunya orang panggil dia Yeri, Bridgia tu nama manja je.

"Kenapa? " Minyoo berhenti makan.

"Cakap jangan satu satu boleh tak? Masa itu emas, emas itu ayamas goreng " Taeil mempamerkan muka yang bengis lagikan hodoh dan buduh.

"Sebenarnya.. Before kitaorang kahwin. Kitaorang dah rancang nak pindah tempat lain nak berdikari di atas kaki sendiri " Belum sempat Doyoung habis cakap, Mark dah pijak kaki Doyoung .

"Asal pijak kaki aku bodoh? " Doyoung terus pukul bahu Mark.

"Kata nak berdiri di atas kaki sendiri kan? Sekarang rasakan berdiri dibawah kaki orang lain!"

"Pagi-pagi dah cari pasal, ko dah pahal? Period ke?! " Doyoung hampir memaki hamun tapi tahan sebab ramai yang tengok.

"Haah, memang aku period pun . Takkan tak ingat?" Mark bangun dari kerusi dan masuk bilik.

Semua terkejut dengan perangai Mark yang tiba-tiba emo.

"Dia memang macamtu. Jangan ambil kisah ya? " Saera bersuara.

Yeri yang ternganga terus tutup mulut takut lalat masuk.

"Korang nak pindah ke mana? " Sooman menyambung semula cerita yang tertangguh tadi.

Yeri pandang Doyoung.
Doyoung pandang Yeri.

"Apahal masing-masing ni?  Minta kena tampar ke? " Johnny menggeleng kepala.

"Kami nak pindah ke Busan . Doyoung dengan Yeri kena pindah kat sana sebab bos suruh pergi sana" Doyoung menghabiskan kata-katanya dengan laju.

"Kalau tak pergi tak boleh ke?  Kan baru kahwin " Ujar Minyoo dengan sayu.

"Bukannya baru kahwin, dah berapa bulan kitaorang duduk menumpang dengan adik-beradik kat sini. Kitaorang dah kahwin nanti orang mengata yang bukan-bukan pula" Doyoung membalas cepat-cepat.

"Rumah daddy besar boleh tampung ramai orang . Duduk jelah kat sini " Encik Sooman membantah.

"Macam kitaorang cakap tadi, kitaorang pindah sebab kerja bukannya apa . Nanti bila ada masa kitaorang datang melawat" Yeri senyum sebab terpaksa.

"Kat sana nanti nak duduk kat mana?  " Ada-ada jelah Minyoo ni. Takut sangat anak dia merempat kat jalan.

"Kitaorang dah beli tempat kat sana. Rumah tak besar sangat tapi bolehlah duduk untuk beberapa orang " Doyoung senyum terpaksa buat kali ke empat.

"Mana boleh camtu. Nanti cucu Daddy macamana? Tak sempit?"

"Awak ni dah pahal?  Gelojoh sangat kenapa?  " Tangan Saera  dan Minyoo mendarat di kepala Sooman pada masa yang sama.

"Orang gurau pun tak boleh ke ?" Sooman mengusap kepalanya yang diketuk dengan kuat tadi.

Doyoung dengan Yeri dah tergelak-gelak tapi dalam hati siapa tahu..

"Bagilah orang honeymoon dulu kalau nak cucu pun. " Balas Yeri lalu meminum air ribena.

"Bapak aku ni kan, orang lain tak ambil kisah dia pula yang menyibuk " Doyoung menghabiskan makanan di pinggan .

"Bila nak pergi sana? Barang semua dah siap kemas kan? " Minyoo risau betul dari tadi.

"Kitaorang semua dah selesai makan. Kitaorang nak masuk bilik dengan tengok TV " Taeyong angkat tangan jadi wakil adik-beradik.

"Bagi Jaemin dekat mommy . Dia belum minum susu lagi nanti dia merengek je" Puan Lee ambil Jaemin dari pangkuan Jisung.

"Jaemin kan dah masuk sekolah rendah. Takkan masih minum susu lagi? " Tanya Chenle.

"Tulah yang kamu taktahu. Jaemin ni hantu susu. Hari-hari minum susu, kalau tak boleh menangis berjam-jam tak henti" Balas Minyoo.

-TBC

[S1 & S2 ] Keluarga Lee - NCT Where stories live. Discover now