Prolog

25.8K 743 6
                                    

Mata aku larikan ke wajahnya yang berada hampir denganku. Sekilas aku melirik tangan yang cantik berhias inai merah. Kemudian tangannya aku pandang, sedang memegang sebentuk cincin berbatu berlian putih.

"I came to take you as my wife." Suaranya perlahan berbisik hanya untuk aku yang dengar.

Mata aku kerdipkan berulang kali tanpa menjawab. Perasaan sebak ni datang secara spontan tanpa aku pinta dan paksa. Dada terasa sesak menahan hiba apabila tangan kiriku dicapai dan dengan perlahan cincin itu disarung ke jari manisku. Muat dengan sempurna walaupun dia tak pernah tahu saiz jariku.

"I came to claim you as mine, your only husband."

Tangan sedikit terketar menyarung cincin ke jarinya sambil mendengar bicaranya. Semua perasaan yang hadir umpama pertama kali bagi aku. Seperti kain putih yang kembali dicorak dengan warna baharu. Diri aku yang dibalut perasaan baharu.

"Cium tangan suami kamu." Suara mama dari sebelah agak sayu menyapa pendengaran.

Aku tunduk mengucup belakang tangannya, berniat hanya sekejap tapi apabila dia turut tunduk mengucup kepalaku semuanya menjadi kaku. Air mata yang ditahan akhirnya jatuh. Aku tak tahu kenapa, tapi aku begitu terkesan dengan keadaan ini.

Semua ini bukan seperti yang aku rancangkan dan bukan seperti yang aku harapkan. Aku tak sepatutnya ada perasaan begini tapi anehnya ia berlaku sebaliknya.

"May He give His blessing to our marriage, forever."

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now