Aku melirik ke arah pintu apabila mendengar suara Mak Milah dari luar. Lama aku cuba menenangkan perasaan gelisah sebelum bangun membuka pintu. Kelihatan Mak Milah sedang menatang dulang berisi sarapan. Senyuman paksa aku ukirkan apabila dia melangkah masuk. Tahu Mak Milah ingin mengatakan sesuatu jadi pintu aku tutup semula.
Kaki aku arah ke balkoni menyertainya. "Mari makan sama-sama. Mak Milah pun belum makan lagi, saja nak temankan kamu."
Aku ikat sanggul rambutku sambil melabuhkan punggung. "Terima kasih, mak. Nara tahu, Nara menyusahkan mak lagi."
Dia tergelak. "Kenapa cakap macam tu? Sudah, jom makan."
Aku angguk. Dalam keadaan macam ni, minda aku begitu mudah melayang ke tempat lain. Semua perkara yang berkaitan papa, wanita tu, arwah mama dan juga Haril.
"Mak?"
Dia memandang aku. "Hmm?"
"Nara nak tanya mak sesuatu, boleh?"
"Pasal apa?"
"Perlu ke Nara beri peluang bila ada seorang lelaki yang nakkan Nara?"
Aku ingat yang Mak Milah akan gelakkan aku sebab topik ni tak pernah ada dalam kamus hidup aku, tapi tak. Sebaliknya tangan aku dicapai dan digenggam.
"Mak tak ada jawapan, tapi sini ada." Tangan kananku dilekap ke dada kiriku. "Dia lelaki yang menjaga agama? Dia lelaki yang menghormati kamu? Dia lelaki yang menjaga dan melindungi kamu? Dia lelaki yang serius meluahkan cintanya? Dia lelaki yang tak berputus asa dengan kamu?"
Aku diam.
"Kalau semua jawapan tu adalah ya, kamu mesti dah tahu siapa yang terbaik, kan?"
Aku masih tak menjawab. Semua tu ada pada Haril. Setiap perbuatan dan perkataannya amat terjaga. Tapi..
"Mak, kata orang. Kalau lelaki tu memang untuk kita. Kita akan berdebar setiap kali pandang dia. Kita selalu akan buat yang terbaik hanya untuk dia. Tangan akan berpeluh bila dekat dengan dia. Kenapa Nara tak rasa macam tu kalau memang dia untuk Nara?"
Mak Milah tergelak. "Nara sebenarnya cuba mengelak daripada dia, kan? Sebab tu beribu alasan yang dicipta untuk menolak dia, kan?"
Aku kembali diam. Aku memang cuba mengelak daripada dia ke? Aku sengaja menolak dia?
"Nara, dengar ni. Tak kesahlah kamu berdebar ke, tangan berpeluh ke, yang penting bila dia dah tertulis sebagai jodoh kamu, maka lari ke mana pun. Kamu dan dia tetap akan kembali bertemu dan bersatu. Semua tu fakta sains dan psikologi, apa yang penting ialah apa yang kamu rasa bila bersama dia. Orang lain takkan tahu, cuma kamu. Hati kamu takkan mampu menipu, Nara."
Bibir aku kemam. "Nara tak nak jadi macam arwah mama kalau Nara terima dia."
Mak Milah membesarkan mata, terkejut dengan pernyataan aku. "Nara, kamu trauma?"
Aku angkat bahu. "Nara takut."
Bingkas dia bangun memeluk aku. "Jangan macam ni, sayang. Kamu tahu Allah selalu berikan yang terbaik untuk kita, kan? Apa yang berlaku dengan mereka, tak semestinya akan terjadi dengan kamu. Dia dan papa kamu tak sama dan kamu tak sama dengan arwah mama."
Aku tahu.
***
"Haril?"
Tiada jawapan, hanya kedengaran nafasnya yang berhembus kasar. Bibir aku kemam sebelum kembali bertanya. "Kau baru habis bersenam ke? Malam macam ni, sendiri?"
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomansaNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...