Bab 35

8.7K 485 73
                                    

Misi membalas dendam!

Aku tayang sengih sinis melihat abang dan Haril yang duduk menunggu di kerusi berhampiran kaunter. Padan muka! Siapa suruh abaikan aku sepanjang dalam kereta tadi? Sekarang aku dah berjaya heret mereka masuk ke dalam kedai pakaian ni. Jadi mereka kenalah tunggu sampai aku siap memilih pakaian.

Tambahan lagi, temankan perempuan berbelanja adalah antara benda yang lelaki paling tak suka. Disebabkan tu aku berasa sungguh bijak dapat menyeksa mereka dekat sini. Aku selalunya hanya perlukan masa sejam untuk memilih baju, tapi hari ni biar aku tambahkan dua jam lagi.

"Nah, tolong jagakan beg!" Beg aku letak ke paha abang sebelum laju ke belakang bersama beberapa helai pakaian yang telah dipilih. Ingin mencuba satu persatu.

Selesai, pakaian aku letak ke atas kaunter sebelum memanggil seorang pekerja perempuan di situ.

"Cik nak apa-apa lagi?"

Aku angguk sambil mengerling sekeliling. Tak ada orang, bagus! Terus aku berbisik perlahan. Melihat dia mengangguk aku tersenyum. Bagus Nara, jangan malu untuk bertanya! Ini semua untuk kepentingan masa depan!

Sesudah memilih, aku ke depan ingin mengambil beg tapi abang tak ada. Hanya Haril dengan beg aku yang terletak di sebelahnya. "Mana abang?"

Haril mengangkat muka dari telefonnya. "Jawab telefon."

"Kenapa nak jawab dekat luar?" Aku tersenyum. "Ada dengar suara tak? Lelaki ke perempuan?"

Dia angkat bahu. "Muka aku ni macam orang penyibuk ke?"

Sah, sehari tak sakitkan hati aku memang tak sah hidup dia! Sudahnya beg aku capai ingin membayar di kaunter tapi dia sudah menahan. Mata melirik tangannya di begku.

"Nak apa?"

Dia berdiri mengeluarkan dompet dari poket. "Aku bayar."

Aku hela nafas. Setiap kali keluar bersama mesti dia yang akan bayar. Memangnya dia ingat aku tak ada duit ke? Aku akui memang seronok dan bahagia bila dia bermurah hati, tapi aku tak gemarkannya. Selagi kami belum jadi suami isteri, aku lebih suka menggunakan duit sendiri untuk membayar barang sendiri. Lagipun kali ni aku beli banyak sangat, bukan seperti selalu.

"Tak payahlah. Aku boleh bayar sendiri."

Dia menggeleng. "Aku bayar."

Aku juga menggeleng. "Aku ada duit sendiri."

"Simpan duit kau."

"Tapi aku beli banyak pakaian, mahal."

"Aku masih mampu, Nara."

"Tapi aku tak selesa."

Dia makin berkeras. "Aku cuma nak bayarkan pakaian tunang sendiri."

Aku mengeluh. Makin tak selesa. "Bukan isteri, baru tunang."

Dia diam. Dia mengalah. Baguslah! Eh?! Aku baru saja ingin menarik nafas lega bila dia seperti ingin duduk kembali tapi silap! Dia terus menghampiri kaunter. Tak sempat aku halang, kadnya sudah dihulur. Tolonglah jangan dia ternampak pakaian yang aku pilih tu. Nasib baik dah dimasukkan ke dalam beg sebelum dia datang ke mari.

Nafas aku hela berulang kali cuba mengawal rasa geram. Memang takkan makan saman lelaki ni. Tiga buah beg kertas yang dihulur oleh pekerja kaunter aku capai. Sempat menjeling Haril sebelum keluar.

"Marah?"

Aku kerling Haril yang sudah berdiri di sebelah. "Aku boleh bayar sendiri. Aku bukan jenis yang suka ambil kesempatan. Kita baru bertunang."

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now