Bab 12

7.8K 431 7
                                    

Sampai saja di tempat lepak biasa, terus aku labuhkan punggung di sebelah Benjamin. Mana lagi kalau bukan restoran milik Nora. Restoran yang bercirikan bar digabungkan dengan gaya starbuck Barat. Masing-masing tersengih memandang aku.

"What?" Aku kerutkan dahi sambil mencapai jus oren milik Rika dan minum.

"I never saw you like this, you're getting prettier." Chris menyepetkan matanya. "Semua ni sebab kau dapat kawan baik baharu?"

Aku tergelak besar. Sebelah tangan automatik memeluk lengan Benjamin yang hanya tergelak. "Mana ada."

"Uh huh, I guess you're right, Chris. Just look at her glowing face and her smile. Seems like she fell in love with that creepy dude already."

"Mana ada!" Suara meninggi mendengar Rika yang menyokong Chris. "Tak gunalah korang ni!"

"Ingat bila dia pergi dobi hari tu? Bukannya nak ajak kita, tapi ajak kawan baik dia tu. Tak macam dia, kan?" Rika menambah.

Oh wow! Ha, ungkit balik semua! Tak apa, aku ada Benjamin. Selagi dia tak bercakap selagi tu aku akan berasa dilindungi, sebab dia pelindung aku dalam geng ni. Bila dia gelak macam ni maknanya dia okey tentang Haril. Selalunya bila sebut pasal lelaki lain mesti muka dia jadi serius. Tapi tetap hubungan kami rapat.

"Betul, aku sokong." Chris tergelak. Telefonnya dikeluarkan. "Kejap, baik kau tengok ni. Semalam kawan aku kirim benda ni dekat aku."

Skrin telefonnya diarahkan kepada kami. Membulat mataku melihat sekeping gambar yang dimuat naik ke laman instagram milik seseorang. Itu gambar aku dan Haril di pasar malam. What? Who is this girl?! Kasar aku merampas telefon Chris.

Aku siapa sampai dia nak tangkap gambar kami ni? Fokus utama dekat sini aku atau Haril? Kenapa sampai boleh dapat 3k likes dan 1k comments? Aku yang popular atau Haril? Sudahlah caption tak boleh blah.

"Our heart-throb-boss got new girl, does it mean that he already forgot about Milly?" Benjamin membaca perlahan sebelum melirik aku.

Aku mengangkat bahu. "Aku baru kenal dia, jadi tak tahu sangat tentang ni."

Telunjuknya laju menekan simbol komen. Aku tergelak menyampah bila membaca komen mereka. Hati agak pelik sebab semua ni buat Haril kelihatan seperti bukan orang biasa. Siapa dia sebenarnya? Dia tak pernah bersikap terbuka sangat tentang hal peribadinya jadi semua ni buat aku bingung.

"Aku pun terkejut semalam. Ingat tak nak tunjuk tapi hari ni ajaibnya kau ajak berjumpa jadi... Siapa Haril sebenarnya?"

Aku menggeleng. Chris tanya macam tu, aku pun nak tanya benda sama. Rika hanya diam memerhati manakala Benjamin khusyuk membaca semua komen. Aku menghela nafas. Mata mencari kelibat Nora namun hampa bila dia kelihatan masih sibuk membantu menghidangkan pesanan kepada pelanggan.

"Dia lebih popular daripada aku, kan?" Aku cuba buat lawak tapi hanya Benjamin yang tak tergelak.

Okey, dia serius.

"Kau pernah tanya tak dia kerja apa?" Chris memegang dagu.

Aku angkat bahu. "Tak pernah. Kami cuma kawan baik."

Rika mengeluh. "Sebab kau dengan dia kawan baiklah kau patut tanya latar belakang dia. Macam yang kita buat dulu dekat uni, siap buat ikrar lagi."

Aku tak tahu nak bereaksi macam mana. Jadi semua pun terikut diam sehingga Nora datang melabuhkan punggung di sebelah Rika. Apron di pinggangnya dibuka dengan keluhan.

"Apa yang berlaku ni?"

Aku bagi isyarat kepada Chris agar menjawab pertanyaan Nora tu. Aku tak tahu apa yang patut aku ceritakan jadi ugh! Malas nak fikir semua ni. Ingat datang sini sebab nak tenangkan fikiran daripada terus memikirkan Haril, tapi sama saja. Datang sini gambar Haril dan aku juga yang harus dibincangkan.

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now