Aku termangu dalam kereta. Haril masih marah tak nampak bila dia akan kembali tenang. Bibir terkatup dan mata fokus meneruskan pemanduan, tapi hatinya tak ada sesiapa yang dapat meneka. Bibir aku kemam sambil bermain dengan jemari sendiri. Apa yang dikatakan Haril tadi masih bermain dalam minda.
Orang tua tak guna. Gila. Nak mampus pun masih lagi fikir nak puaskan nafsu keparat dia saja. Tak faham betul aku dengan manusia macam tu. Betullah zaman sekarang tak kira tua atau muda. Bila dah dikuasai syaitan, dah tak kesah dengan cara apa sekali pun mereka akan melakukannya.
Cuma di sebalik kemarahan itu, aku turut menyalahkan diri sendiri. Pakaian aku terlalu seksi ke? Sikap aku terlalu menggoda ke sehingga membuatkan orang tua tu beri syarat macam tu kepada Haril? Sekarang tak pasal Haril turut terkesan. Nama baiknya dan maruahnya seakan dipijak hanya untuk menjalinkan kerjasama bisnes.
"Khalisya?"
Aku tersedar mendengar panggilannya. Tak sedar yang dia sudah menghentikan keretanya ke tepi jalan. Wajahnya yang kelam disimbahi lampu-lampu kereta yang bertali arus aku pandang perlahan.
"Aku minta maaf sebab libatkan kau dalam hal ni. Aku tak patut bawa kau ke majlis tu. Aku tak patut kenalkan kau sebagai tunang aku seb---"
"Dia tetap akan cakap macam tu walaupun kau tak kenalkan aku sebagai tunang kau, Haril."
Dia terdiam.
"Benda nak jadi, nak buat macam mana. Lagipun kau dah banyak tolong aku, jadi benda ni anggap sebagai balasannya. Rasanya lagi bahaya kalau kau hanya kenalkan aku sebagai kawan. Sekurang-kurangnya bergelar tunang kepada seorang Haril membuatkan mereka tak berani untuk macam-macam dengan aku, termasuk lelaki tua tu."
Dia mengeluh. "Aku tak sangka dia macam tu. Aku cuma fikirkan bisnes, terlupa untuk siasat latar belakang dia." Keluhan kasar dilepaskan. "Macam mana dia boleh terfikir untuk buat permintaan macam tu?!"
Aku kemam bibir sekejap. "Sekarang ni, aku cuma risau. Air muka dan nama baik kau. Mereka tentu akan bercakap tentang perkara ni."
Dia pantas mengeluarkan telefon, mendail seseorang. "Joyce, I'm sorry. Hmm, suruh sesiapa untuk gantikan tempat aku untuk buat ucapan. But make sure everything's okay. No, I'm not talking about me or that damn old man! Sesiapa pun yang bercakap berkaitan tunang saya, kenakan tindakan tatatertib. Yes, I don't care!"
Telefon dicampak ke kerusi belakang sebelum menghentak stereng. Aku tak tahu nak kata apa. Nak tegur tapi tak berani. Apa sajalah yang dia nak buat asalkan mampu buat hati dia tenang. Ugh, rasa macam kami memang dah bertunang disebabkan semua ni. Dulu hanya untuk selamatkan aku, sekarang untuk selamatkan dia. Dan-dan semua orang akhirnya percaya kami dah bertunang.
Lagi sekali, dia tak kesah tentang dirinya. Hanya ingin melindungi aku. Maruah aku. Imej aku. Nama aku.
Lama barulah dia kelihatan tenang. Badannya dipusing menghadapku. "Benda ni takkan berlaku lagi."
Aku angguk.
"Kau marah tentang perkara ni?"
Aku geleng. "Kau patutnya tanya diri sendiri. Dah boleh kawal kemarahan sendiri? Kau buat aku takut nak bercakap sekali pun."
Dia hanya memandang sebelum meraup rambutnya ke belakang. "Tak ada sesiapa yang layak untuk apa-apakan kau, Khalisya."
Aku melepaskan tawa. Saja untuk melindungi dada yang berdebar. "Dahlah, jom balik."
Dia mengangguk. Kembali menyambung pemanduan dengan senyap. Hati berdetik sendiri. Hubungan kami hanya kawan, tapi semuanya dilakukan bersama. Berlakon, membantu dan melindungi. Sampai bila harus tipu diri sendiri, Nara?
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...