Bab 6

10.6K 488 6
                                    

Hujung minggu tiba dan aku bangun awal. Aku nak bersenam sekejap dekat taman belakang bangunan ni sebelum pergi ambil kereta dari bengkel dan pergi membeli perabot yang diperlukan.

Sport bra aku kenakan dan dilapisi dengan baju nipis berlengan panjang dari luar dipadankan dengan legging hitam. Rambut aku ikat pony sebelum memakai headphone. Sneakers aku pakai sebelum berlalu ke dalam lif. Sekarang dah jam lima setengah pagi. Sempat aku menyapa Desmond yang baru tiba sebelum memulakan larian.

Lagu kegemaran aku bila berlari antaranya ialah Roar, Part of me and Fireworks by Katy Perry, Titanium and Wild ones by Sia. Rasa berkobar semangat untuk berlari demi sihat selalu. Aku berhenti sekejap sambil membuat senaman ringan dan berlari semula. Bila jam sudah menunjukkan pukul tujuh, aku kembali ke apartmen.

Aku masih tak nampak Haril dekat mana-mana sejak malam tu. Aku tak rancang untuk mengelak tapi dia hilang. Nak tanya Desmond rasa tak patut jadi diam adalah jalan terbaik, walaupun hati aku terasa hilang sesuatu. Kosong bila tak ada Haril yang selalu ada di depan mata.

What happened to me?

Lif terbuka dan aku terus melangkah masuk sebelum kembali menahan pantas apabila melihat kelibatnya berlari ke arah sini. Sebaik dia masuk, senyuman nipis diukir tanda terima kasih. Aku menggaru kepala. Tak nak bercakap dengan aku?

Ya, dia tak nak bercakap dengan aku sebab dia terus keluar bila lif terbuka. Aku menelan liur melihat kelakuannya. Dia kembali, tapi bersikap dingin terhadap aku.

"Haril!"

Dia yang baru hendak membuka kunci pintunya berpaling. Pandangannya kosong tanpa senyuman. Aku menjadi kekok, entah apa yang harus aku katakan. Aku yang melarikan diri tapi aku juga yang menegurnya kembali.

"Selamat pagi!" Serius? Tak ada benda lain yang aku boleh kata ke?

"Selamat pagi."

Bibir bawah aku ketap. Nada sapaannya tak seceria aku. Dia tak berminat untuk berbual sebab tu dia terus masuk. Aku meraup dahi. Ugh!

***

Sikap dinginnya berlarutan sehingga dua minggu. Aku cuba berlagak selamba dan tak lepas menegur dia tapi malangnya dia tetap begitu. Sehingga aku yakin Desmond dapat menghidu keadaan yang berlaku antara kami.

Jadi sesudah berlari dan bersenam, sengaja aku berbual dengan Desmond lebih lama. Aku yakin Haril akan turun dalam jam tujuh macam tu jadi aku hanya perlu bertahan sehingga itu. Lagipun bila dengan Desmond, ada saja yang dibualkan. Lagi seronok bila mengusik dia dengan perempuan dari apartmen sepuluh. Hubungan mereka agak rapat pada pandangan aku. Habis muka dia merah bila aku membuka topik tentangnya.

"Saya lelaki biasa saja, cik. Perempuan macam dia datang daripada keluarga kaya macam cik. Dia takkan pandang saya."

Lengannya aku tampar. "Suka hakimi orang. Awak pernah bagitahu perasaan awak dengan dia? Kalau belum jangan cakap benda merepek, dosa."

Dia tergelak. "Hmm, tak beranilah cik."

"Saya nak tolong tapi..." Bicara terhenti sekejap melihat kelibat Haril yang keluar dari lif, sebelum menyambung. "... saya pun perlukan bantuan untuk buat orang tu kembali bercakap dengan saya."

Aku yakin Haril dengar sebab dia turut menghampiri kaunter. Riak wajah aku kawal melihat wajah seriusnya. Desmond memandang kami berdua silih berganti sebelum tersenyum.

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now