I kata soon but lepsni busy tidur jadi bermurah hatilah tekan vote dan komen ya.
_________
"Nara nak tolong?"
Perbuatannya terhenti. Wajah diangkat memandang aku terkejut. "Nak tolong?"
Aku tersengih sambil mengangguk. Separuh memujuk dan merayu. Reaksi sama aku tunjuk sama seperti kali pertama aku ingin membantu arwah mama dulu. Bezanya kali ni merupakan pertama kali aku ingin membantu dia.
"Emm... boleh." Dia tersenyum. Wajahnya membiaskan riak lega sebelum menghulurkan sayur di tangannya. "Bantu hiriskan sayur."
Aku angguk. Laju tangan mencapai pisau dan mula mengerjakan sayur yang bersisa. Bila Mak Milah masuk ke dapur, dia turut terkejut dengan kehadiranku.
"Amboi, sejak bila anak dara seorang ni reti masuk dapur?"
Aku sengih. Mak Milah memang takkan berlapik bila bercakap. Memandangkan kami rapat sedari dulu, aku langsung tak ambil hati.
"Sejak mak masak tak sedap lagi."
Mata Mak Milah membesar. "Eh, anak bertuah! Tak sedap?"
Wanita tu tergelak. Aku juga sama sambil mengangguk. "Guraulah, mak! Apa salahnya kalau Nara bantu kat dapur?"
Mak Milah sengih. "Ya, baiklah. Kesayangan mak, rajin dia bantu hari ni ya."
Aku pejam mata bila pipiku digomol geram. Namun tawa terus keluar dari mulut. "Kesayangan Mama Mirah juga, kan?"
Aku melirik dia yang sekali lagi terhenti pergerakannya. Aku menyerdipkan mata mengharapkan jawapannya. Lama barulah dia mengangguk.
"Sayang anak mak!" Mak Milah tersenyum lebar. Gembira bila menyedari perubahan perangai aku yang semakin ketara sejak malam ulang tahun papa tu.
Ya, aku dah memaafkan dia. Bila difikirkan semula, apa yang Haril katakan dulu memang betul. Kalaulah aku berfikir dengan baik sejak dulu, aku dah boleh terima wanita tu. Sebab dia langsung tak bersalah. Papa yang memilih untuk selamatkan dia.
Dan arwah mama tetap akan pergi walaupun papa tak bawa dia balik ke sini. Semua tu ketentuan Allah, tak ada yang mampu menghalang Dia.
"Makanan dah siap!" Aku melaung lantang sambil menarik kerusi melabuhkan punggung.
Tidak lama kemudian, papa masuk ke dapur dengan senyuman. "Banyaknya makanan. Rajin betul masak."
Mama Mirah tersenyum saling berpandangan dengan aku. Aku hanya mengerdipkan mata sebelum memandang Mak Milah di kerusi sebelah. Semua sepakat takkan bagitahu perkara sebenar. Usai membaca doa makan, masing-masing mula menikmati hidangan. Sebelum papa tiba-tiba berdehem. Matanya di arah kepadaku.
"Sup daging ni kamu yang masak, kan?"
Aku geleng. "Mana ada."
Papa menggeleng juga. "Tak, papa masih kenal rasanya. Walaupun dah dua tahun tapi lidah papa kenal rasa ni. Takkan sama dengan orang lain. Jangan nak tipu papa."
Aku tergelak.
"Dia yang masak, bang. Katanya nak masak istimewa buat papanya." Mama Mirah memecahkan rahsia.
Papa mengecilkan matanya. "Lagi nak tipu papa."
Semua tergelak.
Aku bahagia.
Walaupun masih terasa kosong.
***
Rancangan semalam yang aku fikirkan selama dua jam akhirnya akan dilaksanakan pagi ni. Seluar legging hitam dan sport bra hitam dilapisi dengan hoodie putih dari luar aku kenakan. Rambut aku ikat pony sebelum memakai topi. Turun dari kereta, aku melirik sekeliling. Jam di tangan aku lirik. Pukul enam setengah tepat.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...