"Abang, nak tu!" Telunjuk diarah ke kedai minuman boba.
Haril pantas menggeleng. "Minuman manis je."
"Alah, bukan selalu. Dah berabad rasanya saya tak minum. Sejak kahwin." Aku buat muka sedih.
Haril menyelak rambutnya ke belakang sebelum membetulkan kaca matanya. "Makin naiklah badan sayang tu."
"Apa?" Aku membulatkan mata mendengar bicaranya. Mata automatik turun menilik badan sendiri.
Haril tergelak kecil. "Abang bergurau. Jom, pergi beli!"
"Tak naklah." Aku dah hilang mood. Kecil hati sebab dia sanggup kata aku macam tu. Macamlah tak faham dengan maksud tersirat dia.
"Lah, kenapa?" Haril mengerutkan dahi. "Takkan kata macam tu pun nak merajuk?"
Aku tak menjawab. Terus mengatur langkah keluar dari mall. Haril mengejar dari belakang dengan beg plastik barang di tangan. Ugh! Sumpah merundum habis semangat aku hari ni. Tak nak tegur Haril. Nak mula diet balik.
Bila kunci kereta dibukanya, aku terus masuk ke dalam. Pasang tali pinggang dan rebahkan kerusi ke belakang. Haril tergopoh gapah jadinya. Hidupkan enjin dan penghawa dingin.
"Janganlah macam ni. Abang gurau je pun. Jom, pergi beli."
Aku tak menjawab. Mata lurus memandang ke depan.
"Abang ingat bila bergurau macam tu, sayang akan marah abang. Bukan merajuk. Mana sayang abang yang kuat berlawan tekak dengan abang tu? Kenapa jadi cengeng ni?"
Aku hela nafas sambil memandangnya. Pelik dengan Haril ni. Tak nak aku jadi isteri solehah ke? "Tak ada orang yang bergurau dengan kata isteri dia gemuk, tahu?"
"Abang tak kata sayang gemuk."
"Gemuk dengan berisi tu sama je maksud dia."
"Abang cuma bergurau, kan?"
"Abang memang tak sayangkan Khalisya lagi. Semua lelaki sama! Dulu bukan main puji orang cantik, bila dah kahwin. Ha, hilang semua kata-kata manis tu! Sampah!"
Haril kehilangan kata-kata. Kepala digeleng mendengar jawapanku. Lantas dia keluar dari kereta. Melangkah masuk semula ke mall tanpa sebarang kata. Aku ditinggalkan sendiri. Hilang keyakinan diri aku. Dahlah kata aku makin berisi, dekat tempat awam pula tu. Kalau orang lain dengar macam mana?
Sampai hati kata isteri sendiri macam tu. Kecil hati aku tahu tak? Malu dan sedih. Dan kenapa aku menangis ni? Tangan naik menyeka pipi. Kenapa aku mudah sangat menangis ni? Semua sebab Haril. Ish!
Cermin kereta diketuk sebelum dibuka. Aku pandang Haril yang masuk ke dalam kereta dengan dua minuman boba di tangannya. Riak mukanya kelihatan sedih dengan keadaanku.
"Nah, jangan merajuk lagi. Abang minta maaf, hmm? Abang gurau je. Sayang tak berisi, masih cantik dan sentiasa akan cantik di mata abang."
Aku jual mahal kejap. Tak ingin menyambut hulurannya. Malah melipat tangan ke dada. Haril menghela nafas perlahan.
"Ambillah, penat tahu tak abang masuk sana. Berbaris nak beli. Lepas tu nak tunggu lagi. Tak kasihankan abang ke, sayang?"
Aku berdehem. Kerusi ditegakkan semula sebelum menyambut hulurannya. "Janji jangan ejek saya lagi?"
Haril mengangguk. Sebelah tangan diangkat, seakan bersumpah. "Janji."
Aku tersenyum. Minuman disedut perlahan. Hmm, sedapnya! Badan digoyang mengikut rasa hati yang gembira saat ni. Haril tergelak kecil kelihat telatahku. Ibu jarinya menyeka pipiku yang bersisa air mata tadi.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
Storie d'amoreNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...