Nafas aku hela sebaik tiba di hadapan pintu apartmennya. Minda cuba berfikir sebaik mungkin sama ada aku patut tekan loceng atau tak. Patut ke aku tanya dia sama ada dia marah atau tak. Patut ke aku minta maaf sebab terlalu beremosi sehingga berfikiran negatif? Ah!
Plastik di tangan aku pandang sekilas. Aku langsung tak makan sebab aku tak sempat ucapkan terima kasih tadi sehingga menolak pelawaan Benjamin tadi. Kalau aku tekan loceng apartmen ni dan dia tak marah, aku akan ajak dia makan sekali. Tak kesahlah kalau dia dah kenyang makan ketika keluar bersama kawan baik perempuan dia tu.
Bibir bawah aku ketap seraya menekan loceng beberapa kali. Tidak lama kemudian pintu dibuka. Aku spontan tersenyum melihat wajah Haril walaupun pintu tak dibuka sepenuhnya. Sebelah tangan aku angkat menyapanya.
"Hai!"
Dia tak bereaksi, sekadar menatap aku dengan mata hazelnya. Aku terpaku sekejap bila bertentangan mata dengannya begini. Kenapa mata dia begitu--- sedih? Dia sedih disebabkan aku ke? Kejadian tadi begitu melukakan hati dia ke?
"Haril..." Aku menelan liur. "... jom makan?"
Dia menghela nafas perlahan sambil menundukkan wajah. "Dekat mana?"
Mataku membulat agak terkejut. D-Dia tak marah ke? Tergagap aku jadinya. "Emm... k-kau selesa makan dekat mana?"
Wajahnya kembali diangkat. "Sini."
"Ha?" Aku memandang lantai. "Sini?"
Dia mengangguk. "Sini."
Aduh, dia gila atau saja nak kenakan aku? Biar betul? Lantai ni kotor kut. Kenapa tak ajak makan dekat dalam atau dekat apartmen aku saja? Kan lebih selesa. Dia ni...
"Kalau tak nak, okey. Aku sibuk tapi kau dah ajak jadi aku cuma boleh makan dekat sini."
Sah, dia nak kenakan aku! Tak apa, tak apa. "Okey."
Dia menyembunyikan senyuman. Seronok kenakan aku ya, tak apa. Memandangkan aku tengah berada dalam misi nak memujuk, aku rela. Aku duduk bersila di hadapan apartmennya lalu membuka kotak makanan. Dia turut bersila di hadapanku.
"Kenapa ajak aku makan sekali sedangkan aku beli benda ni untuk kau?"
Keluar juga soalan dia tu. Aku tersengih. "Sebab kau yang belilah aku ajak makan sekali. Tak kesahlah kau dah kenyang makan dengan dia tadi."
"Dia?"
"Kawan baik kau tu."
Dia berdecit. "Kawan baik aku itulah yang buat kau berfikiran negatif pasal aku?"
Aku mengangguk. Eh, bukan! Aku menggeleng. Bila otak dalam mode auto-pilot, inilah jadinya. Buat aku malu je. "Mana ada."
"Aku faham sangat bila kau hanya angkat tangan untuk jawab pertanyaan aku tadi, Khalisya. Aku faham kenapa kau ikut tangga, sebab kau tengah marah. Kau marahkan aku sebab tak ajak kau keluar sekali, sedangkan setiap malam kita akan keluar makan bersama."
Aku terdiam. Betullah tu, tapi tetap dia tak ajak aku pun, kan? Seketul ayam aku sumbat lagi ke dalam mulut. Sumbat banyak-banyak biar aku tak perlu jawab kalau dia tanya lagi.
"Cuma aku tak faham. Kenapa kau mesti marah sangat?"
Aku pun tak faham.
"Khalisya?"
Aku tak tahu.
Dia meletak chop sticknya ke tepi. "Khalisya, jawab soalan aku."
Mata aku larikan ke tepi. Selera makan semakin hilang. Bahu aku angkat berharap dia akan lupakan saja soalan dia tu.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...