Epilog

10.6K 425 158
                                    

Aku tersenyum melihat Raykal yang semakin lancar membaca alif ba ta. Sejak umurnya empat tahun lagi Haril mulai mengajar dia mengaji. Alhamdulillah, Raykal senang nak ingat dan mudah faham.

"Alhamdulillah, cukup untuk malam ni. Anak papa dan mama makin pandai mengaji." Haril tersenyum melihat Raykal yang baru menutup buku mengajinya.

Si kecil tersengih. "Nanti Allah sayang."

"Betul! Pandai Raykal!" Aku mengusap kepalanya.

"Emm... mama?" Raykal memandangku. Muka penuh tanda tanya. "Tadi dekat kelas. Cikgu bagitahu yang kita mesti sayang dengan ibu bapa kita. Cikgu kata, masa ibu lahirkan kita. Ibu sakiiittt sangat. Ada darah."

Aku berpandangan dengan Haril. Kemudian aku tarik Raykal duduk atas pahaku. Haril turut mengesot rapat.

"Betul, masa mama lahirkan Raykal. Mama rasa sakit sangat, tapi papa ada dengan mama. Papa bagi semangat dan temankan mama. Jadi mama tak rasa takut. Malah, mama rasa teruja untuk tengok Raykal. Nak peluk anak mama ni kuat-kuat."

Aku memeluknya erat. Raykal terkekek. "Macam mana mama lahirkan Raykal?"

"Dari perut mama."

Dia berpusing memandang perutku lalu dipegang. "Kalau macam tu... nanti adik pun lahir dari sini juga?"

Haril spontan tersedak air liur. Aku lirik mukanya yang sedang sembunyikan sesuatu.

"Kenapa? Raykal nak adik?" Aku menyoal perlahan.

Raykal angguk laju. "Nak! Papa pun suruh Raykal minta dengan mama."

Kan! Haril yang jadi udang di sebalik mi. Ajar benda macam ni dengan Raykal. Alahai! Kepalanya aku usap.

"Kalau macam tu, Raykal mesti jadi anak yang baik. Jangan nakal-nakal, nanti adik tak nak lahir."

"Raykal janji!" Muka serius siap angkat tangan lagi.

Aku tergelak. "Sayang Raykal."

"Raykal sayang mama juga!"

"Papa tak sayang?" Haril baru bersuara.

Si kecil memandang Haril sebelum mendepakan tangan memeluk. "Raykal pun sayangkan papa. Semua Raykal sayang."

Aku tersengih. Comelnya budak ni. Macam tak percaya je aku ada anak secomel ni. Rasa nak gomol-gomol pipi dia yang bulat tu.

***

"Papa!"

Sebaik mendengar salam yang diberikan Haril, si kecil berlari riang. Menyambut papanya. Aku mengikut dari belakang. Tangan Haril dicium oleh Raykal sebelum menyambut briefcasenya. Haril tersenyum lalu mencium dahiku sesudah aku menyalamnya.

"Papa! Papa!" Raykal melompat suka. Briefcase Haril sudah diletak ke atas sofa. "Mana mainan Raykal?"

Aku menggelengkan kepala. Mainan lagi? Mainan dekat bilik Raykal tu dah cukup banyak. Kalau aku kumpul dan jual boleh dapat RM400 lebih tu. Dah berapa kali juga aku pesan dengan Haril jangan belikan mainan lagi. Raykal ni cepat bosan. Kalau makin dilayan, makin menjadi-jadi nanti.

"Mana ada mainan. Papa dah janji dengan mama, takkan belikan mainan lagi."

Jawapan Haril menyebabkan Raykal berhenti melompat. Kening berkerut. Bibir mencebik ingin menangis.

"Kenapa?"

Haril berlutut, merendahkan tubuh sambil memegang bahu si kecil. "Raykal dah ada banyak mainan. Kasihan mama kena kemas banyak-banyak lepas Raykal habis main."

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now