Bab 27

7K 339 9
                                    

Bagasi aku tarik dengan nafas yang dihela lega. Bersyukur sebab sepanjang perjalanan tak ada apa-apa yang berlaku. Dan sebab bercuti selama hampir tiga minggu ni menemukan aku kembali kepada Allah. Ia tak sia-sia, rupanya banyak hikmah. Ah, tentulah orang lain akan tertanya-tanya dengan perubahan drastik ni nanti, tapi nak kata apa. Kun faya kun.

"Ha, Ben kata dia dengan yang lain dah tunggu dekat luar. Jom!" Nora bersuara perlahan sambil menarik tanganku.

Aku angguk. Kaki bergegas diatur menuju keluar apabila bahu terlanggar seseorang. Mengeluh kesakitan aku jadinya. Inilah padahnya bila kelam kabut sampai tak tengok sekeliling. Pantas aku tunduk mengutip dompet yang terjatuh.

"I'm sorry, mister. How clumsy I am." Hancur imej aku, dah jadi cuai pula.

Lelaki itu tak menjawab sebaliknya berdiri kaku. Sesaat aku melirik Nora yang juga terdiam dengan bibir dikemam. Kepala aku dongak sambil menegakkan badan. Seraut wajah yang amat dikenali kini sedang berada di hadapan mata. Tanpa aku duga.

"H-Haril?" Tergagap pula. Rasa canggung hendak menegur sebab minda automatik berputar kembali kepada kejadian malam itu.

"That's okay." Senyuman ditarik, tapi amat berbeza dengan semua senyuman yang pernah diukir buatku. Kali ni senyumannya seperti senyuman yang biasa dihadiahkan buat seseorang. Senyuman sopan.

Tipulah kalau aku tak terasa bila dilayan seperti ini. Seakan kami tak pernah berkenalan atau bertunang. Aku hampir saja kalah dengan desakan perasaan sendiri selama hampir tiga minggu itu, tak sangka ini yang aku terima.

"Sorry too." Bagasinya ditarik berlalu. Mata mengikut pergerakannya dengan pipi yang terasa basah. Air mata menitis tanpa sedar.

Ya, Allah! Sakitnya hati aku. Bahuku dipeluk Nora meminta agar aku bersabar. Itu yang cuba aku lakukan, tapi amat sukar. Tak sangka benda yang paling aku elak, itu yang berlaku. Kalaulah aku sedar lebih awal tentang perasaan ni, mesti dia takkan bersikap macam tu.

"Jom."

Aku mengangguk sambil menyeka pipi. Namun sempat juga aku menoleh ke belakang semula cuba mencari kelibatnya namun tak ada. Dia pergi outstation ke? Pertemuan ni tak pernah terlintas dalam minda, namun bila ia terjadi amat menyakitkan.

Tiba di kereta, Benjamin terus mendepakan tangan ingin memeluk. Namun pantas aku membuka beg dan melemparnya ke dada bidangnya. Senyuman nakal aku ukir dan terus masuk ke dalam kereta. Rika pantas memeluk aku dan Nora bersilih ganti. Chris dan Benjamin yang baru masuk duduk di kerusi hadapan setelah mengemas bagasi kami hanya tersenyum.

"Lama bercuti? Cantik sangat ke Sabah tu sampai macam tak nak balik?" Chris melirik ke belakang.

"Cantiklah sebab tu kampung aku." Nora membesarkan mata. "Jangan nak persoalkannya."

Rika tergelak. "Dia cemburu sebenarnya tu sebab pergi tak ajak. Sepanjang korang tak ada, dia asyik kata bosan je. Konon tak ada kawan nak ajak bergaduh. Kerja dia dekat pejabat tu berlambak tak nak buat pula."

"Siap nak tempah tiket lagi." Benjamin mencelah. "Nasib baik aku dan Rika sepakat kata yang korang akan balik dalam masa terdekat."

Aku dan Nora tersengih. Chris dengan perangai gila-gilanya. Memang tak hairan.

"Nak bodeklah tu. Nak cenderamata."

"Haip, macam mana kau tahu?" Chris mengerutkan dahi.

Nora mainkan sebelah keningnya. "Sebab tak ada untuk kau. Yang lain ada."

"Tak aci." Muncung ditarik. Mulalah tangannya menggoyangkan bahu Benjamin di sebelah. "Aci ke brotherhood kau dikenakan macam ni?"

Benjamin hanya tersengih dalam gelengan. Matanya tetap mengarah ke depan fokus pada pemanduannya. "Jambu!"

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now