Bab 33

8.7K 384 22
                                    

Next?

Do vote and comment.
_________

Aku berpandangan dengan Haril. Jujur aku tak sangka pun malam ni mereka datang dengan tujuan ni. Haril tak cakap apa-apa atau mungkin dia pun tak tahu.

"Jadi macam mana?" Dato Ibrahim berdehem.

Terasa semua mata memandang kami berdua. Menunggu jawapan. Aku kemam bibir sambil mengisyaratkan mata agar Haril saja yang menjawab. Nasib baik dia faham.

"Haril okey je kalau Khalisya setuju."

Aku terus membulatkan mata. Bukan itu yang aku nak dia jawab. Gila ke apa secepat ni? Baru je kelmarin malam kami berbaik dan malam ni dia dah setuju untuk teruskan perkahwinan seperti yang dirancang sebelum ni? Gila!

Dia tak lamar aku lagi. Cincin aku dah bagi balik. Mana boleh! Katalah aku mengada sebab nak dia melamar aku secara berdepan, aku tak kesah.

"Nara?" Papa pula bertanya. "Setuju ke kalau kita teruskan benda ni?"

Datin nampak teruja. "Mak cik boleh masuk meminang lagi."

Mama Mirah sudah mengangguk bersetuju. "Benda baik jangan lambatkan."

Ya, jangan lambatkan. Memang nasib aku sangat ajaib sebab pertunangan diputuskan tanpa pengetahuan orang luar. Lepas tu berjaya lembutkan hati Haril semula juga tanpa pengetahuan orang luar. Kemudian keluarga masing-masing sepakat ingin meneruskan perkahwinan mengikut tarikh yang ditetapkan dulu sebab kononnya mudah je urusan tu.

Dalam masa tak sampai dua bulan. Memang aku tahu semua tu boleh siap sebelum tarikh, tapi aku masih tak rasa lengkap.

"Nara cuma nak cincin tu balik, tak perlu masuk meminang lagi." Jawapanku mengundang senyuman lebar.

Tapi, "Tentang perkahwinan tu, boleh tak tunda dulu?"

Senyuman lebar terus mati. Haril sudah merenung aku dengan hairan. Ish, bukan maksud aku nak buat perangai. Aku memang nakkan dia jadi suami aku, tapi... ugh! Aku tak nak kehilangan dia.

"Maksud Nara, okey." Bibir pantas aku kemam. Sudah jangan buat hal. Berhenti nak mengada. Ubah fikiran. Terima je.

"Alhamdulillah, baguslah."

"Haril nak cakap sesuatu dengan Khalisya kejap." Dan suara itu membawa aku keluar ke balkoni. Berdiri berhadapan dengannya.

"Ada masalah?" Lembut saja suaranya bertanya.

Aku angguk. Takkanlah aku nak cakap yang aku nak dia melamar aku seperti yang dilakukan pasangan lain baru aku setuju nak kahwin, kan? Dah cukup bersyukur dia terima aku balik dan maafkan semua kesalahan aku. Lepas tu keluarga pun sanggup berpayah untuk teruskan perkahwinan yang telah dirancang empat bulan lalu dalam masa tak sampai dua bulan ni hanya untuk melihat kami bersatu. Dah cukup dah, ia hanya buat aku nampak mengada kalau mahukan benda lain.

Rasa tak reti bersyukur.

"Itu bukan jawapan. Kalau kau tak setuju, aku okey. Tak perlu fikirkan sangat pun."

Aku geleng. "Mana ada. Aku setuju nak kahwin dengan kau."

Badannya direndahkan sedikit merenung wajahku. "Aku masih dapat rasa yang kau mahukan sesuatu. Tapi kau takut semuanya akan berubah kalau kau tak setuju untuk teruskan perkahwinan ni."

"Mana ada."

Dia tersenyum. "Takkan ada yang berubah kalau kau nak tunda semuanya dulu. Aku takkan memaksa, Khalisya."

Ish, berhenti buat aku keliru! "Mana ada."

"Betul?"

Aku angguk. Rasa pasif pula malam ni. Dia kembali menegakkan badan sebelum melipat tangan ke dada. Senyuman senget diukir tanpa mengalihkan pandangan. Aku putarkan mata, menyampah bila dia buat riak macam tu. Tahu dia akan kenakan aku. Dahlah bijak sangat meneka apa yang bermain dalam fikiranku.

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now