Bab 7

10.1K 500 35
                                    

Aku mengangkat muka apabila mendengar pintu dibuka. Sesaat pandangan kami bertemu sebelum dia laju ingin menarik lenganku bangun tapi aku menolak. Aku terus memilih duduk bertinggung dengan belakang bersandar pada dinding bersebelahan pintu apartmennya. Wajah aku raup penuh kusut.

"Dah berapa lama kau duduk sini? Kenapa tak ketuk pintu? Tak tekan loceng? Aku boleh buka pintu kalau kau nak bercakap dengan aku."

Dia mula bercakap dengan laju sambil turut bertinggung di hadapanku. Wajahnya jelas terukir kebimbangan. Ah, dia tak patut risaukan aku!

"Macam mana kalau badan kau masuk angin? Kau suka buat aku risau tahu tak?" Wajahnya diraup kasar apabila aku tak memberi sebarang reaksi. Mengesan kekusutan aku akhirnya dia menolak hujung sneakers aku menggunakan kasutnya.

"Hey, what's wrong? Did anyone hurt you? Did anyone trying to harm you?"

Aku menggeleng sambil tergelak halus. Jauhnya dia berfikiran!

"So, did anyone bad-mouthing you?"

Aku menggeleng lagi. Mata menentang mata hazel miliknya. "I found my answer."

Matanya sedikit membesar. Senyuman disembunyikan dengan meraup dagunya. "Kau nak bagi jawapan kau?"

Aku mengangguk. "Hmm, sekarang. Cuma janji yang kau akan tetap berkawan dengan aku dan tak buat perangai lagi kalau aku tolak."

Dia mengangguk paksa, seakan dapat meneka jawapanku. "Sekurang-kurangnya kau dah tak larikan diri lagi, kan?"

Senyap sekejap apabila masing-masing cuba mencari kekuatan. Nafas aku hela beberapa kali. "Aku selesa berkawan dengan kau, Haril. Selain daripada Chris dan Benjamin, kau sekarang berada dalam senarai kawan baik lelaki aku."

Dia mengangguk. "Kawan baik."

Aku terdiam. Dia dah dapat jawapan aku. Rasa bersalah bertandang dalam hati namun aku tepis secepat mungkin. Dia dah janji.

"Esok nak temankan aku tak?"

Dia meraup wajahnya. "Nak pergi mana?"

Agak kekok tapi aku masih menjawab. "Ambil kereta dan pergi dobi."

Dia mengangguk. Hujung kasutnya mengusik lagi. "Sebulan kau tak cuci pakaian, kan?"

Aku membulatkan mata dan tangan spontan menekup mulut. Macam mana dia tahu? Oh my God! "Kau intip aku?"

"Tak ada maknanya." Dia tergelak. "Pemalas!"

"Hei!" Aku cuba menampar kakinya tapi laju dia berdiri dan mengelak dengan tawa.

Aku mengetap bibir bawah dengan geram, tapi kemudiannya memutarkan mata. "Aku memang tak rajin pun."

Dia menjentik dahiku. "Tak rajin!"

Aku memegang dahi. "Sebab tu kau kena bersyukur aku tolak, kalau tak mesti kau menyesal bila isteri sendiri tak cuci pakaian kau nanti."

Dia menayang gigi. "Kalau kau jadi isteri aku, kita akan buat semuanya bersama. Itu namanya commitment untuk pastikan forever tu wujud."

Aku memutarkan mata lagi. Terasa lucu mendengar dua perkataan tu. Hakikatnya itu ialah benda yang aku paling takuti sebab ia tak pernah wujud dalam kehidupan aku. Arwah mama amat percaya dengannya sehingga dikhianati oleh papa dan akhirnya kalah dengan kehidupan. Suck!

"Dah, masuk apartment kau. Jangan lepak depan sini kalau tak aku suruh Desmond naik temankan kau."

Aku mencebik. Sebelah tangan diangkat melambai sebelum masuk ke dalam apartmen. Baru saja pintu aku kunci, telefon berdering. Haril? Dahi berkerut sambil melekap telefon ke telinga. Baru je jumpa kut.

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now