Masuk saja ke dalam rumah, tubuhku diraih ke dalam pelukannya. Dalam keadaan macam ni, bicara Haril tadi lebih menguasai minda sehingga aku tak menolak pun wanita ni. Agak pelik juga melihat dia menangis sambil membelek tubuhku. Aku bukan jadi pengemis tepi jalan sampai dia nak bimbang ada kekurangan pada tubuh aku. Lagipun aku tak pernah pedulikan dia, untuk apa menangis?
"Kamu sihat, sayang? Nak makan tak? Mama ada masak dan simpankan kamu lauk?"
Aku mengemam bibir. Soalan sama yang diutarakan setiap kali aku balik rumah. Selalunya aku berasa rimas tapi aku mengangguk pula. Jadi dengan senyuman lebarnya, dia menarik tanganku ke dapur. Lincah pergerakannya menyediakan semuanya di atas meja sehingga Mak Milah hendak membantu pun disuruh berehat saja. Gayanya seperti melayan anak sendiri... kenapa?
Dia ingin tunjuk baik dengan aku? Dia ingin mengambil hati aku? Dia ingin aku memaafkan dia? Dia ingin aku melayan dia seperti mama?
Rasanya tak.
Siap saja semuanya, dia melabuhkan punggung di kerusi hadapanku. Aku masih teragak-agak, minda dan mulut seia hendak bertanya, tapi belum masanya. Melihat dia menyeka hujung mata, menangis dan tersenyum membuatkan aku agak keliru. Tak faham.
"Makanlah, mama gembira sangat malam ni sebab kamu nak makan masakan mama. Mama tahu masakan mama tak sedap dan mungkin tak kena dengan selera kamu, tapi kamu boleh beritahu mama. Nanti mama masakkan, ya?"
Aku mencapai sudu. Sup ayam yang masih hangat aku sua ke mulut. Belum masuk ke mulut, kedengaran dia mengucapkan basmallah untukku. Perbuatanku terhenti. Sudu kembali diletak lalu tangan ditadah membaca doa. Hmm, sedap!
"Lapar ke?"
Aku memandang papa yang melangkah masuk ke dapur dan melabuhkan punggung di sebelah wanita ni. Aku mengerutkan dahi tanda tak senang dengan kehadirannya. Buat aku jadi kekok dan perasaan tenang sekejap tadi terus hilang.
"Setiap malam mama akan simpankan kamu lauk, kononnya kamu akan balik dan makan. Setiap pagi juga makanan tu akan terbuang, sebab kamu lebih memilih untuk bencikan dia."
Suapanku terhenti.
"Abang, dia tengah makan. Pergi sana, jangan kacau!"
Papa menghela nafas perlahan. "Dia memang bukan mama kamu, tapi dia bersedia untuk jadi mama."
Sudu aku letak ke atas meja. Boleh tak berhenti cakap pasal semua benda tak guna ni? Mereka cakap macam tu senang je, tapi tak pernah nak fikir tentang perasaan aku. Ingat aku hamak sangat nak dia jadi mama aku? Takkan ada yang boleh ganti arwah mama, mama hanya seorang.
"Abang, kita bincang pasal hal ni lain masa. Dia tengah makan, tak elok nak marah." Wanita itu kembali bersuara perlahan.
Nafas aku hela. "Nara ikut balik bukan untuk terima dia jadi mama dan bukan untuk maafkan papa."
Terasa pandangan papa tajam menatap aku. Aku tak kesah, perasaan aku kosong bila balik ke rumah ni. Aku tak ada hati untuk perbaiki semuanya. Aku turun dari kerusi berniat untuk terus ke bilik tapi suara papa yang keras memanggil menghentikan langkahku.
"Nara Khalisya Binti Megat!"
Wah! Badan aku pusing memandang mereka. Sejujurnya aku tak ada mood untuk bertengkar sehingga macam ni, papa saja yang selalu lebihkannya.
"Kamu dah melampau tahu tak?"
Aku angguk. Tak sengaja untuk menambahkan kemarahan papa, tapi aku tak boleh kawal otak. Rasa seronok.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...