Selamat hari raya semua. Maaf zahir dan batin ya. Stay safe and take care, loves.
_________Selesai makan malam, seperti biasa dia akan membantu mengemas segala bekas makanan. Aku masih ingat lagi dulu ketika masih bermain tarik tali perhubungan dengannya. Dia kata yang lepas kahwin, dia akan bantu isterinya melakukan kerja-kerja rumah untuk mengekalkan komitmen. Dan ya, sedari hari pertama perkahwinan dia sentiasa membantuku.
Kadang dia yang masak dan aku akan bantu hidang, begitu juga sebaliknya. Seperti sekarang, bila membasuh pinggan. Kadang dia jadi tukang sabun, kadang tukang membilas. Bertukar-tukar mengikut kemahuanku. Mestilah ikut kataku, akukan ketua dapur dan permaisurinya. Hehe.
"Abang..." Suara aku leretkan sambil memandang sisi wajahnya. Fokus benar dia menyabun pinggan.
"Ya?"
Aku kemam bibir. Sejak tadi aku terfikirkan kata-kata Frère Justin di Watson tadi. Sebelum dia bagitahu Haril, baik aku sendiri jujur.
"Abang kenal dengan semua kawan rapat Khalisya, kan?"
Dia angkat muka memandangku sekilas. Senyuman senget terbentuk mendengar aku membahasakan diri dengan nama sendiri. Aku harap sangat dia puji aku comel saat ni. Isteri siapalah yang comel loteh ni.
"Kenal, kenapa?" Matanya kembali memandang basuhan.
"Isya selalu jadi teman wanita pura-pura Chris tiap kali ada Evening Party. Mereka da---"
Spontan pergerakan tangan terhenti lalu matanya menyorot wajahku. Tanpa bicara namun riak wajahnya ingin aku meneruskan bicara. Ada perubahan sikit seperti cemburu? Aku tak pasti, yang penting aku rasa gementar sikit. Rahsia pecah lagi.
"Emm... mereka dah anggap Isya macam menantu mereka. Err... Isya bukan iyakan apa yang mereka cakapkan tu, iyalah. Mereka kata Isya baik, cantik dan layak untuk Chris."
Dia angguk. Mula nampak riak cemburunya dengan jelas. "Sambung."
Aku gigit bibir. Teragak-agak melihat dia mulai laju membasuh sisa bekas makanan. Aku pun terikut laju membilas ingin menyaingi pergerakannya. Dia marah, tapi masih ingin mengawal dirinya.
Apa aku buat keputusan yang salah memilih untuk jujur? Aku patut simpan semuanya ke? Tapi kalau aku tak jujur sekarang, Frère Justin akan gunakan alasan ni untuk cuba apa-apakan rumah tangga kami. Aku bukan berburuk sangka, hanya was-was. Chris sendiri tak percayakan abangnya, nak expect apa daripada aku?
"Abang..."
"Buat apa je tiap kali pergi sana?"
Aku pandang dia yang sudah membersihkan tangan.
"Emm... macam biasa."
"Macam biasa?" Tangannya dilipat ke dada sambil memusingkan badan menghadapku.
Aku teguk liur. "What do you mean?"
Laju saja tangannya menarik pinggangku rapat ke badannya sebelum bibirku menjadi mangsa ciumannya, hanya sekilas.
"What I mean? Did you hug him? Did you touch him? Did you kiss him?"
Aku menggeleng berulang kali. "No."
"Which one?"
"I did not kiss him."
"But you hugged and touched him."
Aku angguk. Nak tipu buat apa. Dia sendiri tahu sejauh mana tahap sosialku dulu. Dia menghela nafas perlahan. Perlahan tangannya di pinggangku dijatuhkan.
"Sampai sekarang, bila dengar semua ni. Ia masih mampu buat abang cemburu dan sakit hati."
Aku terdiam. Tak tahu nak kata apa. Aku boleh bayangkan berada di tempatnya. Bila teringat Milly seorang pun rasa cemburu dah membuak, inikan pula Chris dan Benjamin.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomansaNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...