Thanks to you guys sbb sokong aku sejak prolog. Vote and comment korang sangat membantu. Ambillah love ni 💗💗
__________Sempat berselisih dengan beberapa orang termasuk datin dan Mama Mirah yang duduk bercerita di meja berhampiran tangga sebelum pegangannya dilepaskan. Aku melirik sekeliling. Masih di tingkat bawah tapi tempat ni macam ruang laluan untuk ke beberapa bilik di belakang. Mungkin ruang pejabat peribadi. Lebih tersorok daripada pandangan orang lain.
"Apa yang cuba kau buat?"
Aku hairan. "Buat apa?"
Tiba-tiba nak pasang muka serius macam tu sebab apa? Kejap! Dia marah sebab benda lain atau cemburu melihat aku dan Benjamin?
"Buat apa berkepit terus dengan Ben?"
Aku angkat bahu. "Kawan baik aku. Semua orang pun tahu."
"Tapi orang tetap akan bercakap kalau dah rapat sampai macam tu. Kawan baik pun kau tu dah bertunang. Orang akan ca---"
Aku angkat tangan. "Kejap, tunang?"
Dia menghela nafas. Nampak terganggu dengan pertanyaanku. "Itu yang semua orang anggap. Perkara sebenar hanya kita yang tahu."
Aku tahan senyum. "Bukan kau ke yang suruh aku bagitahu semua orang perkara sebenar? Kalau aku buat macam tu dengan Benjamin, orang akan mula persoalkan perkara sebenar. Lebih mudah nak iyakan kalau mereka syak yang kita dah tak ada apa-apa."
Dia mengecilkan matanya, tak percaya dengan apa yang aku katakan mungkin. "Mudah bagi kau tapi bukan untuk aku, Khalisya. Bukan dengan cara ni. Cara ni buat aku seperti lelaki tak bermaruah. Membiarkan tunang sendiri bermesra dengan lelaki lain depan mata."
Aku tergelak. Tak dapat menahan diri. "Buat apa nak rasa macam tu kalau kau sendiri tahu kita dah tak ada apa-apa?"
Dia ketap bibir. "Sebab di mata orang kita masih bertunang."
"Tapi hakikatnya kita tak, Haril. Jadi berhenti nak halang aku dalam semua benda."
"Kau memang tak berubah, kan?"
Aku terdiam. Apa maksudnya bila dia kata macam tu? Tak berubah? Hati terasa bengkak. Dia memang tak nampak semua yang aku lakukan? Dia memang tak perasan semua perubahan aku? Maksudnya dia masih anggap aku perempuan yang hanya tahu pentingkan diri sendiri. Dia tak kenal aku.
Dia tak pernah pandang aku betul-betul walaupun sebulan ni aku asyik mengejarnya. Dia langsung tak perasan apa-apa walaupun dah beribu cara aku lakukan. Dia memang dah buang aku sebab tu dia tak tahu apa yang berubah. Dia dah tak nak ambil tahu segalanya tentang aku sebab menganggap aku macam tu.
"Masih dengan perangai yang sama dan pemikiran yang sama. Nak buat semuanya ikut suka hati kau tanpa nak fikirkan orang lain. Memang kita tak ada apa-apa, tapi selagi orang lain tak tahu keadaan sebenar sekurang-kurangnya kau fikirkan aku bila nak buat sesuatu."
Aku meraup wajah. Dia salahkan aku lagi. Sumpah aku rasa bengang saat ni.
"Aku tak buat lebih pun. Kami cuma bergurau, itu pun salah?"
Dia tergelak sinis. "Bergurau? Semesra tu? Serapat tu?"
"Kau tahu aku rapat dengan Ben. Kenapa... sejak bila kau..." Kenapa aku baru sedar sekarang? Bodohnya aku! Asyik mengejarnya sedangkan dia sudah menolak aku jauh. Asyik memikirkan kesalahan sendiri dan bertekad ingin membetulkannya sehingga tak sedar yang dia sudah membenciku.
"Patutlah kau mula kesah dengan apa yang orang lain katakan sedangkan kau lebih kenal aku. Patutlah kau asyik salahkan aku. Rupanya kau betul-betul dah buang aku."
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
Storie d'amoreNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...