Bab 31

7.8K 432 40
                                    

Aku dah kata tak nak tegur, tapi dah namanya Amni memang takkan dengar kata. Makanya semua bersetuju tak nak beredar dan menunggu Haril selesai. Bila mereka berdua hendak keluar, Amni terus memanggil. Aku rasa nak menyorok saat ni. Memang nak jumpa dia tapi bukan ketika dia dengan perempuan lain.

"Tak nak tegur cik tunang dulu ke? Dah berjanji makan dekat restoran yang sama tapi malu-malu lagi." Hafiz melirik aku dan dia silih berganti.

Aku kemam bibir tanpa mengangkat wajah. Nana di sebelah menyiku badanku.

"Nara?"

Dengan malas aku angkat kepala. Memandang wajahnya yang selamba menarik senyuman. Perempuan di sebelahnya turut tersenyum. Entah kenapa aku rasa seperti sedang disindir dengan senyuman itu. Seakan menertawakan aku yang masih terhegeh sedangkan Haril takkan jadi macam dulu lagi. Dan bila difikirkan semula, mungkin perempuan ni ialah pengganti aku.

Ah!

"Saya ada hal ni, lagipun Khalisya macam tak nak diganggu."

Sejak bila aku kata macam tu? Okey, aku faham. "Betul tu. Aku kena balik ke butik sekarang."

Terus aku berdiri mencapai telefon dan dompet. "Pergi dulu."

Semua terkejut dengan reaksiku. Ah, tak kesahlah. Aku tak tahu nak fikir apa lagi ketika ni. Aku memang takkan mengalah untuk pikat dia, tapi hati terasa sakit melihat dia dan perempuan tu. Memang bukan cemburu tapi sakit hati.

Baru hendak melintas jalan seseorang sudah memanggil. Badan aku pusing memandangnya yang sedang menuju ke mari. Wajahnya masih selamba dengan senyuman sama.

"Apa?" Rasa macam nak meletup pun ada. Dahlah panas.

"Kau tak bagitahu perkara sebenar? Kenapa?"

Aku kerutkan dahi. "Bagitahu apa?"

"Pertunangan kita dah putus. Kenapa tak jujur je?"

Aku tersengih. "Bukan kau ke yang tak nak jujur? Guna kuasa kau untuk halang benda ni daripada tersebar. Sekarang kenapa nak tanya aku pula?"

Dia melipat tangan ke dada. "Sebab aku nak kau sendiri yang bagitahu. Kau yang beriya tak nak teruskan semua ni."

Ya, Allah! Apa lagi yang lelaki ni nak aku buat? Aku tengah cuba perbaiki semua ni tapi dia yang keras hati sangat tak nak berikan aku peluang. Kenapa nak salahkan aku pula tentang benda ni? Aku cuma ikut saja kalau memang ya dia tak nak sebarkan keadaan sebenar dengan orang lain.

"Habis tu?" Rasa malas nak layan.

Dia angkat bahu. "Buat apa saja supaya mereka tahu yang kita takkan berkahwin."

Aku kemam bibir. "Aku takkan bagitahu sebab aku tahu kau masih sayangkan aku. Aku tahu."

Badan aku pusing. Rasa sebal dengannya yang tak habis ingin aku mengalah. Takkan semudah tu. Haih, kenapa juga banyak sangat kereta ni? Dahlah tak ada jejantas. Tak mahulah nak berlama lagi sebab tahu Haril bakal sakitkan hati aku lagi.

"Khalisya."

Aku mengerutkan dahi bila dia sudah berdiri di sebelahku. Ingatkan dah pergi. Kenapa datang makin dekat ni? Aku mengeluh. Dah agak apa yang ingin dilakukannya.

"Aku takkan mengalah, Haril. Baik jangan cakap apa-apa sebab aku tak ada mood nak bercakap sekarang."

"Aku takkan kata apa-apa." Matanya dilirik ke kiri dan kanan.

"Habis tu?"

Dia memandang aku. "Kau cuai ketika melintas, terutama ketika sendiri."

Aku rasa nak hempuk kepala dia. Itu yang dia maksudkan dengan takkan kata apa-apa? Dia tengah ejek aku sekarang ni. Mesti sebab kes hampir kena langgar hari tu. Ingat aku budak-budak? Habis tu nak buat apa dia ka---

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now