Bab 52

6.1K 338 38
                                    

Aku angkat muka memandang Doktor Ramlah usai memeriksa keadaanku. Dia tersenyum sambil kembali duduk di kerusi lalu mencatat sesuatu pada fail laporan. Kemudian wajahku dipandang tenang.

"Saya nak tanya, puan pilih untuk stay in ward awal atau balik ke rumah? Memandangkan puan dalam keadaan baik walaupun dah lambat sehari dan bukaan puan pun seperti yang dijangka memandangkan ini bayi pertama. Selalunya bukaan tu mengambil masa lebih daripada 24 jam jadi kalau nak stay in ward, memang lama dan bosan."

Aku tersengih. "Saya balik rumah jelah kalau macam tu, doktor. Lagipun saya nak lawat suami."

Doktor Ramlah mengangguk. Tanganku ditepuk perlahan ingin memberikan semangat dan kekuatan. "Saya doakan yang terbaik dan semoga suami puan cepat sedar."

"Terima kasih doktor."

Dia mengangguk sebelum bangun berjabat tangan denganku.

Langkah dibawa masuk ke dalam lif. Ingin menjenguk keadaan Haril setelah meninggalkannya tengah hari tadi. Berdiri di hadapan pintu bilik yang menempatkan tubuhnya buat aku mengemam bibir perlahan. Cuba mengumpul kekuatan yang tersisa.

"Assalamualaikum." Salam kuberikan setelah menolak pintu.

Kelihatan Hazwan dan keluarganya sedang berbual diselangi tawa perlahan. Aku yakin mereka ingin menutupi rasa sedih yang dirasai dengan gurauan. Melihat kedatanganku, Mama Kina pantas berdiri menyambutku. Ciuman di kedua belah pipi dihadiahkan. Aku sempat menyalam dia dan Papa Ibrahim sebelum duduk.

"Macam mana keadaan Nara hari ni?" Papa Ibrahim bertanya tanda mengambil berat keadaanku.

"Alhamdulillah. Tadi pergi jumpa Doktor Ramlah, nak tanya pasal keadaan si kecil ni."

Mama Kina membulatkan mata. Laju saja tangannya meraih tanganku. "Habis tu apa kata doktor? Cucu mama ni ada tanda-tanda nak keluar dah ke?"

Aku tersenyum sambil mengangguk. Mengundang reaksi gembira daripada mereka bertiga. Aku melirik Haril yang masih terbaring tak sedarkan diri. Tangan dipanjangkan meraih lengannya.

"Tengah hari lepas solat tadi rasa sakit sebab tu pergi jumpa doktor. Dia kata bukaan dah 2cm." Aku teruja. Namun tak sepenuhnya memandangkan Haril masih kaku macam ni.

"Alhamdulillah." Mereka mengucap syukur.

Hazwan menepuk lengan Haril perlahan beberapa kali dengan senyuman mengusik. "Anak kau dah sedia nak keluar tu, Aril. Tak nak sedar ke? Rugi besar ni kalau kau tak nampak depan mata."

Aku tersenyum sambil mengusap perut. Rasa sedih dan gembira dalam masa yang sama.

"Betul tu." Papa Ibrahim turut menyambung. "Hari tu cerita macam-macam. Konon nak teman Nara masa bersalin. Nak sambut bayi sebab tak sabar nak tahu jantinanya apa. Tu ha, menantu papa tu dah nak bersalin. Takkanlah tak nak bangun lagi?"

Senyap. Keadaan menjadi sunyi bila jelas harapan untuk Haril kembali sedar belum tercapai. Lenganku diusap Mama Kina perlahan. Setia dia menenangkan aku sejak awal.

"Hazwan tak faham. Doktor dah yakinkan kita yang dia berada dalam keadaan baik. Tak ada pendarahan dan tak ada komplikasi. Habis tu kenapa Aril masih tak nak bangun?"

Aku menghela nafas mendengar suara lirih Hazwan. Abang mana yang tak berasa sedih apabila melihat satu-satunya adik dia terbaring lesu macam ni. Ya, Allah! Permudahkan segalanya untuk kami.

Hampir setengah jam berada di situ, Mama Kina mengajak aku pulang. Membiarkan Hazwan yang mengambil alih menjaga Haril. Risau dengan keadaanku, Mama Mirah ambil keputusan untuk temankan aku di rumah. Dah beribu kali aku yakinkan yang Mak Minah ada, namun masih juga mereka berkeras.

My Beautiful Disaster ✔Where stories live. Discover now