So here's my dare. I dare yous to give me at least 90 votes in 12 hours, then i will double update within the next 12 hours!
___________"Sayang, bangun."
Aku kerutkan wajah sambil menarik selimut sehingga menutupi kepala. Dalam mamai pun minda aku masih dapat menghantar impuls dengan lancar; tubuh terdedah di sebalik selimut.
Sebab tu untuk buka mata pun aku berasa malu.
"Sayang, dah masuk waktu. Bangunlah, kang terlepas subuh."
"Pergi dulu, lepas tu aku bangun."
Dia terdiam sekejap sebelum bahagian kiri tilam terasa ringan tanda dia sudah pergi. Selimut aku alihkan dari wajah dan wajahnya tepat berada di atasku.
Pap!
Spontan tangan naik menampar pipinya perlahan. Mata membulat terkejut melihat dia yang tersengih nakal namun bibir menggetus keluhan manja.
"Siapa suruh?" Aku sikit lagi nak jerit tapi malaikat di bahu kanan automatik jentik kepala. Tak boleh, kena hormat suami.
"Saja nak kenakan orang ni."
Aku menolak bahunya. Mati-matian aku ingat dia dah masuk bilik air. Rupanya masih ada dekat sini, ergh!
"Ish, tak sukalah!" Selimut ingin aku tarik kembali namun ditahannya. "Apa?"
"Jangan malu lagi. Jom bangun. Sayang mandi dulu, mandi wajib sekali eh."
"Tahulah." Itu pun nak kata lagi. Malu tahu tak?
Dia tergelak. "Comel je tengok marah macam ni."
Tanganku ditarik turun dari katil sambil membantu membetulkan balutan selimut di tubuh. Aku kemam bibir bila buka selangkah. Terus wajahnya aku pandang dengan kerutan.
"Sakit?" Seperti dapat menjangka, dia terus melingkarkan tangan ke pinggangku. "Sorry."
Aku senyum, tak tahu kenapa. Nampak sikap prihatin dia sekarang ni. Sampai ke bilik air dia bantu aku. Itu pun kalau aku tak tolak dia keluar berkeras nak bantu aku mandi. Bukannya aku tahap kritikal. Ia cuma perasaan yang sukar nak dijelaskan.
Usai menunaikan solat subuh, aku terus merebahkan badan ke tilam tanpa mencabut telekung. Mengantuk gila yang tak boleh bawa bincang. Jadi akhirnya hujung mata hanya mampu melirik Haril yang tersenyum kepadaku sebelum mula membaca Al-Quran. Dan alunan merdu suaranya itulah yang membuai aku kembali ke alam mimpi.
***
Suasana di meja makan pagi ni ceria sungguh walaupun tak sempat bantu Mama Mirah dan datin untuk siapkan sarapan. Mujur mereka faham siap dengan sengihan penuh makna lagi bila aku turun bergandingan dengan Haril tadi. Jadi dengan muka tak penuh bersalah aku dah duduk dan makan penuh selera. Lapar gila!
"Perlahan sikitlah, gelojohnya!" Mama Mirah menegur perlahan.
"Laparlah, ma." Seringkas jawapan, aku menyuap lagi. "Tak dapat nak gambarkan rasa lapar ni."
Tak dapat juga aku gambarkan ke mana hilangnya rasa malu terhadap keluarga Haril. Keluarga kedua aku ni. Ugh, lantaklah!
Aku percaya Haril di sebelah yang hanya meneguk secawan kopi ni dah membebel tak cukup perkataan dalam hati. Mungkin lepas ni dia takkan mengaku aku isteri dia sebab tak pernah makan banyak macam ni. Dua pinggan hanya untuk sarapan.
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...