"Jadi kau memang serius dengan keputusan ni?"
Soalan Benjamin memecahkan kesunyian di antara geng. Mujur hari ni restoran Nora tutup untuk memberi cuti kepada semua pekerjanya. Jadi dapatlah berbincang dengan suasana tenang. Aku angkat bahu sambil menyandarkan kepala ke bahu Nora. Terasa semua mata tertumpu kepada aku dengan seribu perasaan. Tentulah yang paling utama adalah tak percaya yang aku setuju untuk bertunang dengan Haril lusa.
"Nara, jujurnya aku tak sangka kau akan jadi macam ni tahu?" Chris menghela nafas.
Rika turut mengangguk. "Dulu kau tak pernah beri peluang sekali pun dengan mana-mana lelaki. Tak nak keluar dengan lelaki sembarangan kecuali nak cuci mata."
"Mana ada. Aku okey je bila kena berlakon jadi kekasih Chris. Okey je keluar dengan Ben bila Kesha ada. Apa yang tak pernah?"
Chris berdecit. "Maksudnya kau hanya keluar dengan kami, bukan dengan lelaki lain. Tapi bila jumpa Haril je terus berubah. Tiba-tiba kau boleh jadi rapat gila dengan dia. Keluar makan bersama, sanggup berlakon jadi tunang dia depan orang ramai. Lastly, bertunang betul-betul."
Hmm, entahlah. "Aku selesa dengan dia."
"Habis tu kenapa kena bertunang betul-betul ni? Tak boleh ke teruskan berlakon je?" Benjamin menyoal lagi.
Nora membuka mulut bila aku ingin menjawab. "Aku sebenarnya setuju dengan keputusan papa dia."
"Apa?" Serentak mereka bertiga bertanya. Aku turut mendongak memandang Nora yang tenang.
"Benda ni bukan boleh bawa main tahu? Haril tu orang kenamaan. Kalau terus berpura-pura, orang lain akan tahu juga. Sekarang ni canggih, hujung jari je dah boleh akses data peribadi. Daripada terkena fitnah di hujung hari nanti, baik jadikannya kenyataan. Tak luak pun bertunang. Bukan nak kahwin. Lagipun..."
Nora mengerling aku sekilas sebelum tersenyum senget.
"... mungkin takdir yang Haril akan jadi pasangan Nara kita ni."
Aku mengetap bibir sambil menampar lengannya. Dia tak kesah, makin gelakkan aku. Ihh, benci!
Keadaan tegang tadi kini semakin terasa selesa. Benjamin bangun duduk di sebelah menjadikan aku di tengah-tengah. Tangannya memeluk bahuku seperti biasa.
"Keputusan ni kau buat sebab apa?"
Aku mengemam bibir. Terasa macam budak-budak bila disoal macam ni. Mereka yang lain tentulah tak nak buka mulut kalau dah Ben buat muka serius macam ni.
"Jawab, Nara. Kau mula terima dia lebih daripada seorang kawan?"
Diam.
"Dia dah berjaya runtuhkan dinding ego kau yang asyik menolak perasaannya?"
Masih diam.
"Kau tak dapat tipu diri sendiri yang dia memang seorang lelaki yang baik, kan?"
"Tak tahu." Wajah aku raup. Benci betullah bila kena soal jawab berkaitan perasaan ni. Aku mana pernah ada pengalaman bercinta ni. Tak tahu!
"Jadi kalau dalam tempoh pertunangan tu, orang ramai dah lupa tentang korang berdua, perkahwinan akan terbatal?"
Aku mengangguk. "Kami berdua je tahu. Keluarga tak tahu."
Benjamin menghela nafas. Chris berdehem menarik pandanganku. "Apa?"
"Aku cuma nak tanya. Macam mana kalau nanti, kau sendiri yang tak boleh lepaskan dia?"
"Gila ke apa?" Rika mengerutkan dahi.
Chris tersengih. "Yalah, kau kata kau tak cintakan dia. Tapi akhirnya nanti, dia setuju. Perkahwinan takkan berlaku, tapi kau pula yang tak boleh lepaskan dia. Apa kau akan buat?"
YOU ARE READING
My Beautiful Disaster ✔
RomanceNara Khalisya. Hidupnya tak pernah berputar pada satu paksi. Bebas tak terikat. Angkuh tak terkata. Sehingga kehadiran Haril Yusuf, mengubah segalanya. Egonya sama tinggi dan bicaranya tajam menusuk, namun kata cinta seringkali dihulur. "Kalau semua...