"Tak mungkin!"
"Ayah."
Qina berasa gembira dapat berjumpa dengan ayahnya. Perasaan benci terus hilang setelah melihat wajah ayahnya.
Ingin sahaja dia memeluk tubuh tua itu. Namun, bila melihat pandangan tajam dari ayahnya semuanya terus terbantut.
Dan pada masa yang sama dia tidak menyangka ayahnya berkahwin dengan ibu Black. Dia dan Black merupakan adik-beradik tiri.
"Jomlah masuk dulu," pelawa Puan Sarah kepada mereka. Mereka terus melangkah masuk ke dalam rumah itu.
Black setia memegang lembut tangan kecil Qina. Dia tahu gadis itu masih dalam keadaan terkejut.
Mereka duduk di ruang tamu. Qina hanya menundukkan wajahnya sahaja. Dia pasti ayahnya sedang merenung tajam kepadanya.
Encik Kamal merenung tajam anak kandungannya yang berada di hadapannya. Qina sedaya upaya menahan air matanya agar tidak tumpah.
"Jadi ini lah perempuan yang kamu suka tu?" ujar Emcik Kamal dengan wajah serius. Puan Sarah melihat suaminya seperti tidak suka dengan Qina.
"Yes," balas Black dengan sinis. Bukannya dia tidak nampak yang Encik Kamal seperti tidak menyukai keputusannya. Fikir dia kisah ke? Lantaklah!
"Ayah tak suka kau kahwin dengan perempuan ni," ujar Encik Kamal. Puan Sarah terkejut manakala Qina terus melihat wajah ayah kandungnya dengan mata yang berkaca.
'Sampai hati, ayah.'
Black sudah mengetap rahangnya. Uratnya sudah timbul. Hey! Kau ingat kau tu ayah aku ke nak buat keputusan macam itu? Suka hati akulah nak buat apa. Keputusan aku tak perlukan restu dari kau. What the hell.
"Abang! Kenapa cakap macam tu? Dia kan bakal menantu kita. Lagipun dia baik, abang," celah Puan Sarah. Dia tidak suka akan keputusannya suaminya. Dia sayang akan gadis itu walaupun baru sahaja mengenalinya. Maklumlah dia tidak mempunyai anak perempuan.
"Abang tetap dengan keputusan abang. Abang tak nak perempuan pengemis ni kahwin dengan Mike!" tegas Encik Kamal. Manakala Qina sudah menundukkan kepalanya.
'How could you dad? I'm your daughter. Mom... I miss you,' desis hati Qina sayu. Sampai hati ayah cakap dia perempuan pengemis.
Bum!
Mereka semua terkejut apabila Black menumbuk meja begitu kuat. Wajahnya sudah bengis dan mulai kemerahan menandakan dia sedang marah.
"Orang tua kau dengar sini, kau tak ada hak nak cakap macam tu dekat future wife aku. And kau takde hak nak tentukan dengan siapa aku berkahwin! Sedar sikit you're not my dad!!! Kau tu cuma menumpang je dan kau jangan suka-suka nak atur hidup akulah bodoh!!" kata Black dengan lantang. Marahnya tidak dapat dibendung lagi. Sakit hatinya apabila orang tua itu menghina Qina sebegitu rupa. Ayah jenis apa hina anak kandung sendiri.
"Mike, aku tetap ayah kau sebab aku dah berkahwin dengan mama kau. Jadi aku tetap ayah kau walaupun bukan ayah kandung kau," balas Encik Kamal. Matanya merenung tajam anak kandungnya yang sedang menundukkan wajahnya.
Black tersenyum sinis. Kelakar pula dengar perkataan 'ayah' dari mulut orang tua tu. Orang macam dia tak layak digelar 'ayah'.
"Shut your fucking mouth, dude! I tell you again, you're not my dad! Aku tak nak dengar apa-apa dari mulut kau. Mom. Aku cuma ada ayah 1 je dan ayah itu bukan dari kau!! Ayah aku takde gantinya. Kau faham tak orang tua? Mom Mike balik dulu. I'm sorry," Black berkata dengan keras. Namun bila menyebut nama ibunya, nadanya bertukar lembut.
"Girl, jom kita pergi. Rasa panas pula dekat sini bersama orang tua tak sedar diri, aircond pun tak rasa sejuk," Black berkata sinis lalu menarik lembut pergelangan tangan Qina.
'Apa salah Qina?'
Qina hanya mengikut sahaja jejak Black. Wajahnya kekal ditundukkan. Dia berasa kesal dengan sikap ayahnya yang sanggup menghinanya.
"Kau nampak kan, Sarah? Anak kau kurang ajar dengan aku sebab kau manjakan dia sangat. Aku tak kira, Mike dengan perempuan tu tidak boleh bersama!" Encik Kamal berkata dengan lantang. Terhinjut bahu Puan Sarah. Dia hanya berdiam diri sahaja.
Kelibat Encik Kamal sudah hilang dari pandangannya. Dia mengeluh kecil. Dia teringat akan wajah anak dan bakal menantunya. Tapi dia lebih kasihan dengan wajah sayu bakal menantunya.
"Abang, Sarah tak akan biarkan abang hancurkan kebahagiaan mereka. Sarah akan halang abang jika abang ada niat buruk terhadap mereka."
'Sarah tak nak kehilangan orang yang tersayang lagi. Cukuplah kehilangan orang yang yang tercinta dulu sudah membuatkan Sarah tersiksa. Sarah tak nak Mike tinggalkan Sarah juga.'
Puan Sarah berkata dalam hatinya. Dia berasa ada yang tidak kena dengan suminya yang tidak menyukai Qina. Padahal dia lihat gadis itu baik dan sopan.
"Ibu janji sayang. Ibu akan pertahankan hubungan korang selagi ibu bernyawa. Mike jangan risau ya sayang," Dia bergumam perlahan dan mengukir senyuman hambar. Dia sangat rindukan arwah suaminya yang dulu.
"Abang, Sarang rindukan abang. Mike pun rindukan ayah dia. Sarah harap abang tenang di sana."
LPuan Sarah menuju ke tingkat atas untuk berehat. Dia berasa tertekan dengan sikap suaminya dan anaknya yang bergaduh sebentar tadi.
YOU ARE READING
𝐌𝐈𝐍𝐄
Action( 𝓒𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮 𝓢𝓽𝓸𝓻𝔂 ) ( 𝓑𝓸𝓸𝓴 4 ) "Hoii, perempuan berhenti sial!" jerit lelaki tersebut. "I'm sorry, Jian. But, saya dah tak tahan, it's hurt." Qina. "Goodbye, little girl. " Black "Apa salah Qina? " Qina Black adalah seorang mafia yan...