hoofdstuk 46

60 4 0
                                    

Hayes kwam aanlopen met een dienblad lekkernij en zette het op het aanrecht neer voor me. 'Genoeg eten voor een Zaveri vermoed ik,' zei hij. Ik kneep mijn ogen samen naar hem. 'Noem me geen Zaveri. Die naam is van Zander.' Hayes wees met zijn wijsvinger naar mij. 'En jij bent van Zander.' Ik sloeg zijn vinger weg. 'Ik ben bezit van niemand. Jij bent hier Zanders bezit,' vuurde ik terug. Hayes lachte en pakte een stukje fruit van het dienblad af. 'Ik heb het vrijwillig gekozen.' Hij had een vieze glimlach op zijn lippen. Ik hield mijn kaken strak op elkaar.

'Vertel me eens wat je heeft laten beslissen om Zanders beta te worden,' probeerde ik. Hayes slikte het stukje fruit door en likte zijn vingers af voordat hij antwoordde.

'Ik ken Zander al van welp af aan. Mijn ouders waren vrienden met Owen, daardoor kwam ik Zander vaak tegen,' zei hij. 'En uiteindelijk waren we elkaars enige vrienden, dus de keuze om beta te worden na Owens overlijden kwam al snel.' Hij pakte nog een stuk fruit.

'Dus je kent Zander al je hele leven?' Ik trok mijn wenkbrauwen op. Gideon had gezegd dat Hayes trouw was aan Zander, maar niets meer.

Hayes knikte terwijl hij het fruit in zijn mond deed. Met een volle mond zei hij: 'Zoiets kun je wel zeggen.' Mijn ogen gleden naar het dienblad. Het bord met vlees rook verrukkelijk. Ik kon mezelf er niet van weerhouden een stuk vlees te pakken.

Hayes slikte zijn hap door en keek toe hoe ik het vlees at. 'Zander was niet altijd zoals hij nu is,' begon hij. Hayes liet zijn ogen door de keuken gaan. 'Toen zijn moeder nog leefde was hij niet zo kil en dicht. Kun je je voorstellen dat Zander ooit bloemetjes plukte voor zijn moeder?' Ik fronste. Ik kon me niet voorstellen hoe Zander bloemetjes plukte. Hayes lachte subtiel. 'Nu zou ik dat ook niet kunnen, maar dat deed hij wel eens. Zijn moeder was zijn godin. Zander aanbood haar zowat. Hij stond volledig achter haar dromen voor de roedel.' Hayes keerde zijn aandacht weer tussen ons in. 'Gelijkheid en vrede. Vooral gelijkheid. Zander snapte nooit waarom een vrouw minder waarde had in de roedel. Maar zijn vader liet hem nooit toe om o te denken. Elke keer als hij erover begon strafte hij Zander.' Hayes vertrok zijn gezicht alsof hij terug dacht aan hoe Zander er toen aantoe was. Hij schudde de gedachten van zich af. 'Owen leerde Zander net zoals hem te zijn, maar Zander had nooit het plan om zoals zijn vader te worden.' Hayes nam een hap fruit. Toen hij zijn mond weer leeg had sprak hij verder.

'Zander was daarom altijd te vinden bij zijn moeder als dat kon. Maar toen ze haar eigen leven ontnam door zichzelf op te hangen - viel hij in een zwartgat, net als zijn vader. Owen kwam amper nog in de villa omdat hij zijn verdriet wegdronk. En als hij thuis kwam was Zander de dupe. Omdat Owen niet handelde als de alfa die hij was - nam Abel het grote deels over. Hij nam Zander onder zijn hoede en leerde hem alles wat hij nu weet. Maar Zander bleef er altijd bij dat iedereen gelijk was,' zei Hayes.

'En wat denk jij? Over gelijkheid,' voegde ik toe. Hayes haalde zijn schouders op en ging op het aanrecht zitten. 'Ik zie niet wat voor kwaad het kan als vrouwen meer mogen dan nu.' Ik knikte.

'Maar... op een avond kwam Owen terug naar de villa. Hij had een ruzie met Abel. Dat was de nacht dat Owen overleed. Tot de dag van vandaag gaan er verhalen over hoe hij stierf. Sommige zeggen dat Abel hem doodde om macht te krijgen of om de roedel van Owen te verlossen. Andere denken dat Zander wraak nam op zijn vader, maar wat Zander ervaarde was dat Owen stierf aan een hartaanval.' Hayes keek ongemakkelijk naar zijn schoenen. Het bleef even stil tussen ons. De bedienden waren druk bezig - aan de andere kant van de keuken - te koken. Het gerinkel van pannen was een aanwezig geluid.

'En daarna?' vroeg ik. Hayes keek weer op naar me. 'Daarna is Zander verandert net als de roedel. Er ontstonden onenigheden. Nu kun je zeggen dat er twee groepen in de roedel zijn:' Hayes hield zijn hand op die de ene kant moest voorstellen. 'De wolven die achter Zander staan - voor gelijkheid en vrede. En...' Hij hield zijn andere hand op voor de andere kant. 'De kant die achter Abel staat. De wolven die zijn stevige vuist willen.' Ik knikte.

Het was dramatisch om onrust in je roedel te hebben. Jasper had het wel eens. Dan was een wolf het er niet mee eens hoe hij handelde, maar zulke problemen waren snel opgelost. Dit was een onderlinge oorlog. Eentje waarvan weinig roedel wisten. Misschien wist niemand hier vanaf.

Ik herinnerde me Rowan. Hij had me aan Zander overhandigd zonder dat ik dat wou.

Waren Rowan en Zander vrienden?

'Wat is de relatie tussen Rowan Lennox en Zander?' Hayes keek verbijsterd van de plotse vraag, maar pakte zich al snel op. 'Hoezo wil je dat weten?' Ik haalde mijn schouders op.

'Misschien omdat Rowan me aan Zander heeft gegeven.' Zander had het over het territorium van de sterrenroedel - dat het nu van Rowan was.

Hayes tuurde langs me door de keuken. 'Zoiets had Zander me inderdaad verteld,' zei hij. 'Maar Rowan was een goede kennis van Owen. Rowan deed alles als de prijs juist was. Waarschijnlijk had Zander vernomen dat je die kant op ging en dealde met Rowan.' Hij haalde onwetend zijn schouders op. 'Zander spreekt niet zo vaak over hoe hij achter je aan ging. Alleen hoe Gideon je had gestolen,' legde Hayes uit.

Ik snoof. 'Gideon heeft me niet gestolen. Hij heeft me van Zander beschermd.' Hayes proestte.

Ik hield mijn ogen op Hayes gericht. Hij moest Gideon vast hebben gekend toen hij nog beta was hier. 'Jij heb Gideon gekend,' bevestigde ik. Hayes leek ineens te verstijven.

'Hoe was hij?' Hayes keerde zijn ogen nog verder van me. Ik kon merken dat hij zich ongemakkelijk voelde. 'Gideon was een goede vriend van Zander. Maar het had gaten. Meer weet ik niet.' Hij friemelde aan een stuk fruit dat hij oppakte.

'Toen Gideon besloot bij mijn roedel te blijven... Wat gebeurde er hier?' Ik gebaarde om ons heen.

Hayes hield het fruit in zijn handen en keerde zijn blik terug naar mij. 'Zander was razend toen Gideon niks meer van zich liet horen. Hij heeft heel wat gesloopt. Maar uiteindelijk gebeurde er niet veel.' Ik fronste. Ergens kon ik me wel inbeelden hoe Zander dingen brak en boos was op Gideon.

Hayes leek zich wat te bedenken en zei: 'Na een paar weken kwam Abel met een jonge wolf die Gideon zou kunnen vervangen.'

Schaduw van de wolfWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu