BISIK

291 17 4
                                    

Tepat pukul satu pagi Fauzi segera melompat ke atas katil. Kantuknya sudah tidak dapat di tahan-tahan lagi malam ini. Lain benar rasa mengantuknya malam ini. Nyaris-nyaris saja dia terlentok di kerusi. Dan untuk mengelakkan dia tertidur dia mengambil langkah untuk berjalan di dalam rumahnya. Bermula dari dapur ke tingkat atas dan turun semula hinggalah jam mencecah pukul satu pagi. Baru saja hendak melayari mimpi dia di kejutkan dengan bunyi kaca pecah di luar rumah. Matanya kembali terbuka.

"Apa lagi ni....aku dah sedap landing baru nak datang kacau. Yang tadinya tak pula sibuk-sibuk nak kacau. Penyamun betul!" Marahnya. Malas untuk bangun dia kembali memejamkan mata.

PRANG!

Bunyi itu kedengaran buat kali ke dua.

"Isssh!! Huh!" Selimut yang menyaluti tubuh di tendang kuat. Dia bangun dengan penuh rasa marah.

"Sapa tu?!" Jerkahnya di hujung anak tangga. Suasana terang benderang tidak menunjukkan apa-apa yang pecah sebentar tadi. Semua tingkap rumahnya dalam keadaan elok.

"Apa benda pulak tadi tu? Ke rumah jiran?" Dia berjalan menuju ke tingkap cuba menilik rumah jiran-jirannya.

"Ahh! Sial! Terkejut aku!" Fauzi terundur ke belakang beberapa langkah. Seekor pocong terpacak di tengah laman merenung tajam ke arahnya.

Kepala yang tak gatal di garu dengan kasar. Kelakuannya terhenti,bibirnya mulai mengukir senyuman dan kemudian mengeluarkan tawa yang semakin berdekah.

"Yes! Yes! Menjadi! Hahahahahahahahahahahaha!" Terlompat-lompat dia di tengah rumah meraikan kemenangannya itu. Tingkap di buka lalu membaca sesuatu dan di hembus pada pocong tadi. Sekelip mata pocong menghilang.

"Hahahahahaha...habislah kau,Mal...habislah kau...hahahaha..rasakan pembalasan dari aku!" Fauzi berlari-lari menuju ke biliknya lalu menghempas tubuh ke tilam. Malam ini dia tidur dengan penuh senyuman. Niat jahatnya sudah terlaksana!.

"BISIK"Where stories live. Discover now